Gå til innhold

Scanning av negativer (120-format)

Anbefalte innlegg

Jeg har en Epson Perfection 3200 Photo planskanner som gir tålig bra kvalitet ved skanning av store negativer.

Jeg ser at negativet ikke ligger plant, selv om det klemmes langs kantene av filmadapteret ("holderen"). Er det noen som vet om det finnes planskannere som har bedre løsninger?

F.eks. at man kunne lagt negativet rett på glassplaten med en tynn glassplate over - da måtte man i så fall kunnet endre fokus. Jeg ser ikke noen mulighet for å endre fokus på min skanner.

post-25862-1160422690_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
F.eks. at man kunne lagt negativet rett på glassplaten med en tynn glassplate over - da måtte man i så fall kunnet endre fokus. Jeg ser ikke noen mulighet for å endre fokus på min skanner.

7035525[/snapback]

Alle slike scannere (inkludert min egen canoscan 8000f) pleier å ha en holder for negativer/dias, som vil holde selve filmen et lite stykke over glassplaten. Dias og film vil jo alltid krumme seg noe, og kan kanskje bli uskarpe på deler, og det vil jo være større problem for større formater.

Fokuspunktet for filmscanning er derfor kanskje 1-2mm over platen.

Du kan sikkert få en indikasjon hvis du legger et bilde direkte på platen, og løfter den opp på den ene siden med en blyant e.l., slik at den ligger med stigende avstand fra platen.

Ta en prøvescan, og se hvor langt fra platen det blir skarpt, så ser du dybdeskarpheten! Enkelte skannere er veldig bra her...

Kanskje du ikke trenger bygge opp noe?

Hvis det ser ut til at du må, hadde det vært spennende å forsøke å legge en tynn glassplate under, kanskje det hjelper?

Men da lurer jeg på om ICE (støvfjerning) funksjoner fortsatt vil fungere..

Lenke til kommentar
Fokuspunktet for filmscanning er derfor kanskje 1-2mm over platen.

Du kan sikkert få en indikasjon hvis du legger et bilde direkte på platen, og løfter den opp på den ene siden med en blyant e.l., slik at den ligger med stigende avstand fra platen.

Ta en prøvescan, og se hvor langt fra platen det blir skarpt, så ser du dybdeskarpheten! Enkelte skannere er veldig bra her...

Kanskje du ikke trenger bygge opp noe?

Hvis det ser ut til at du må, hadde det vært spennende å forsøke å legge en tynn glassplate under, kanskje det hjelper?

Men da lurer jeg på om ICE (støvfjerning) funksjoner fortsatt vil fungere..

7038166[/snapback]

Det ser ut til at dybdeskarpheten er dårlig på min Epson. Jeg mener i hvert fall at jeg ser forskjell. Så var det bare å finne et sted man kan kjøpe tynne små glassplater... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...