Sidious Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hei. Noen som har noen gode tips å komme med ang. tekstanalyse? Jeg har en engelsk eksamen foran meg (har engelsk som morsmål nå for tida...), og der kreves det at vi må kunne analysere tekster. Jeg synes dette som oftest er fryktelig vanskelig. Finnes det noen tips, eller er dette et talent man enten har eller ikke har? Lenke til kommentar
Anira Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hva slags tekster er det snakk om? Skjønnlitteratur, sakprosa eller alle slags tekster? Jeg hatet tekstanalyse, rett og slett fordi jeg syntes det var vanskelig (og i flere tilfeller ødela det teksten å måtte rive den fra hverandre). Men vi fikk en liste over hvordan vi skulle gå strukturert gjennom ulike tekster, og ved å øve meg på dette ble det lettere for hver gang. Det går an å lære seg til det, men det trengs øving. Bare det å lese tekster og gå gjennom dem i hodet hjelper mye. Lykke til! Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Det kan egentlig være alt mulig, altså både sakprosa og litteratur. Det har hendt at vi har måtte analysere taler og "travel writing" også. Jeg har prøvd å lese litt på nettet (tips og sånt), og der finnes det jo noen gode råd, men jeg vet ikke jeg, synes fortsatt det er vanskelig. Vi får se hvordan det går i dag.. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Synes det er ganske greit med analyser. Foretrekker det fremfor å skrive noe "eget". Er greit hvis man finner gode kilder, og det kan bli vanskeligere uten. Analysen har en del faste punkter du kan ha med avhengig av hva du skal analysere. Skal du analysere et eventyr kan du f. eks. begynne med å si hvem som har skrevet det osv. for deretter å si hva den handler om. Deretter fortsetter du et avsnitt med hvilke eventyrkjennetegn vi finner osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå