Gå til innhold

Hvordan gjøre bilder om til sort/hvitt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri brukt PS 4, men Cs2 (før) og GIMP (nå). Den lettaste måten er sort/kvitt filter, litt usikker på kvar dette ligg i PS 4. Den andre (og betre) måten er å bruke channel mixer. Hak av for monochrome og prøv deg fram med dei forskjellige kanalane. Du får fram mest detaljer i blå-kanalen ... håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Lurte bare på korleis jeg fikk gjort  fargebilder om til sort/hvitt i photoshop 4.0. Er det bare en måte og gjere det på eller er det fler e måter? :hmm:

7034481[/snapback]

Det er flere metoder som gir litt forskjellig resultat. Kommer litt an på bildet hvilken metode som er best.

1. Image -> Adjustments -> Desaturate (Shift + Ctrl + U)

Vanligste måten, men også den metoden som gir dårligst resultat (vanligvis).

Bedre:

2. Image -> Mode -> Grayscale

3. Image - > Adjustments -> Gradient Map (Pass på at forgrunns og bakgrunnsfargene er hvit og sort)

Enda bedre:

4. Image -> Adjustments -> Channel Mixer... Velg Monochrome og juster så bildet med sliderne.

Hvilken farge du har valgt å justere før du velger Monochrome har en effekt på det resultatet du får.

Det er de metodene jeg kan. Vet det er enda flere muligheter.

Lenke til kommentar
http://www.outdooreyes.com/photo73.php3

Denne metoden anser jeg som den beste.

7037574[/snapback]

Bruker stort sett channel mixer, men dette var en lur løsning. Smart kombinasjon av to adjustment layers.

7037587[/snapback]

Enig, dette var genialt. Det alle beste vil nok være å ha en Channel Mixer på toppen i stedet for H/S som har saturation satt til -100.

Blir endel parametre som man ikke kan forutsi da, mange ting å justere på.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker Alien Skin Exposure, som også simulerer forskjellige typer film, og gir nydelige s/h-bilder. Noen ganger bruker jeg channel mixer, det kommer helt an på. Gradient map er også en kjekk sak som kan brukes som s/h-koverter, men bruker den vanligvis til duotone/split-tone og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...