Merida Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Lurte bare på korleis jeg fikk gjort fargebilder om til sort/hvitt i photoshop 4.0. Er det bare en måte og gjere det på eller er det fler e måter? Lenke til kommentar
Ford_Fairlane Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Har aldri brukt PS 4, men Cs2 (før) og GIMP (nå). Den lettaste måten er sort/kvitt filter, litt usikker på kvar dette ligg i PS 4. Den andre (og betre) måten er å bruke channel mixer. Hak av for monochrome og prøv deg fram med dei forskjellige kanalane. Du får fram mest detaljer i blå-kanalen ... håper det hjalp litt Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hvis det er det samme som i CS2, så trykker du Ctrl+U og justerer den midterste helt til venstre. Skal vel litt til at det er likt men... Verdt å prøve. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Lurte bare på korleis jeg fikk gjort fargebilder om til sort/hvitt i photoshop 4.0. Er det bare en måte og gjere det på eller er det fler e måter? 7034481[/snapback] Det er flere metoder som gir litt forskjellig resultat. Kommer litt an på bildet hvilken metode som er best. 1. Image -> Adjustments -> Desaturate (Shift + Ctrl + U) Vanligste måten, men også den metoden som gir dårligst resultat (vanligvis). Bedre: 2. Image -> Mode -> Grayscale 3. Image - > Adjustments -> Gradient Map (Pass på at forgrunns og bakgrunnsfargene er hvit og sort) Enda bedre: 4. Image -> Adjustments -> Channel Mixer... Velg Monochrome og juster så bildet med sliderne. Hvilken farge du har valgt å justere før du velger Monochrome har en effekt på det resultatet du får. Det er de metodene jeg kan. Vet det er enda flere muligheter. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Eller ved å lage adjustments layers med justering av hue/fargemetning. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 http://www.outdooreyes.com/photo73.php3 Denne metoden anser jeg som den beste. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 http://www.outdooreyes.com/photo73.php3Denne metoden anser jeg som den beste. 7037574[/snapback] Bruker stort sett channel mixer, men dette var en lur løsning. Smart kombinasjon av to adjustment layers. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Problemet med channel mixer, slik jeg ser det, er at du veldig lett blåser ut høylysene når man prøver å legge på det riktige fargefilteret. Det greier du ikke med to adjustment layers. Lenke til kommentar
Merida Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Takker for alle svar, no har jeg noe og jobbe med Lenke til kommentar
perottol Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 http://www.outdooreyes.com/photo73.php3Denne metoden anser jeg som den beste. 7037574[/snapback] Bruker stort sett channel mixer, men dette var en lur løsning. Smart kombinasjon av to adjustment layers. 7037587[/snapback] Enig, dette var genialt. Det alle beste vil nok være å ha en Channel Mixer på toppen i stedet for H/S som har saturation satt til -100. Blir endel parametre som man ikke kan forutsi da, mange ting å justere på. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg foretrekker Alien Skin Exposure, som også simulerer forskjellige typer film, og gir nydelige s/h-bilder. Noen ganger bruker jeg channel mixer, det kommer helt an på. Gradient map er også en kjekk sak som kan brukes som s/h-koverter, men bruker den vanligvis til duotone/split-tone og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå