Gå til innhold

Regjeringen snur i saken om tollgrensen.

Anbefalte innlegg

Samfunnsøkonomisk gir det heller ingen mening.

- Norske forbrukere vil få bedre råd.

- Det vil også de utenlandske, penger til å kjøpe norske varer igjen.

Dessuten gjelder denne tollen også varer som ikke produseres i Norge, altså er det heller ingen kortsiktig/sneversynt gevinst på denne tollen.

Det er ikke toll jeg snakker om, men mva. Hvorvidt det er samfunnsøkonomisk logisk å diskriminere (se neste punkt), nei, fraktkostnadene blir større og en kan få absurde situasjoner hvor varen egentlig er billigere i Norge enn i utlandet men hvor det likevel blir billigst å kjøpe i utlandet grunnet forskjellige konkurransevilkår. Handel under like vilkår er jeg (stort sett) helt for, bare så det er klart, men det er ikke det denne saken dreier seg om (primært sett). Toll og moms er to forskjellige ting.

Det gir ingen mening i at norske og utenlandske selskaper skal behandles ulikt, og det attpåtil til slik at norske selskaper diskrimineres.
Hvordan ville norske og utenlandske selskaper blitt behandlet ulikt?

Det er vel heller de utenlanske bedriftene som diskrimineres i dag, siden de må betale toll og ikke de norske - selv om de kan bare ligge over grensa.

7036272[/snapback]

Utenlandske selskaper må betale toll på de varer som er tollbelagt (eks: klær) men det er ikke essensen i denne saken. Den dreier seg om merverdiavgift, som kjent er det merverdiavgift på alle varer i Norge (vel, ikke alle, bøker er unndratt, mat er det halv moms på osv, men du tar poenget), det er diskrimerende om utenlandske bedrifter skal unndra seg det norske avgiftssystemet. Man betaler naturligvis ikke moms i sitt opphavsland ved eksport til utlandet heller.

Et lite talleksempel: en vare koster 100 kr (før moms) i Norge og 110 (før moms) i Sverige. Den norske butikken må betale moms (25 %) så prisen for den i Norge blir 125. Den svenske butikken slipper å betale moms, og selv om varen er billigere i Norge (før moms) lønner det seg å kjøpe den fra Sverige. Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt at den minst effektive produsenten (den med høyest marginalkostnad) er den man kjøper fra, ei heller å importere dyrere varer til landet (frakt mm).

Problemet er ikke så stort i dag, for det er ikke så altfor mange varer som faller under grensen på 200, økes den dermed til for eksempel 1000 vil et langt større varer norske butikker selger bli diskriminert i forhold til utenlandske butikker. Hyggelig med lave priser for oss forbrukere naturligvis, men når det ligger en diskriminering i bånn så er det lite økonomisk logikk som ligger bak.

Det er helt greit å være for en høyere fritaksgrense, men det innebærer faktisk en helt åpenbar konkurransevridning og diskriminering av norskbaserte butikker. Jeg gjentar; det eneste konkurransevridende ved systemet i dag er gebyrer Posten og andre aktører tar for tollbehandlingen (som stort sett kun er å beregne moms, ikke toll, men navnet forvirrer nok mange), men det er det dessverre vanskelig å komme utenom.

Bevis for at dagens system ikke diskriminerer utenlandske aktører er hvordan dette fungerer for bøker: bøker er fritatt for moms i Norge og følgelig er naturligvis også bøker kjøpt fra utenlandske butikker fritatt. Her gjelder ingen grense på 200 for når moms skal betales, moms skal ikke betales for bøker.

7036549[/snapback]

Kan du da forklare meg hvorfor jeg jevnlig får stoppet pakker fra Play.com som er behørig merket med "books" og får "vil du fortolle selv eller skal vi gjøre det for deg"-kort..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du da forklare meg hvorfor jeg jevnlig får stoppet pakker fra Play.com som er behørig merket med "books" og får "vil du fortolle selv eller skal vi gjøre det for deg"-kort..?

7036950[/snapback]

Bøker skal du ikke betale moms for, så hvis det utelukkende har vært det i pakkene skal du normalt ikke betale moms. Pakker kan dog bli stoppet uavhengig av merking, nettopp for å undersøke innholdet.

Menneskelige feil kan naturligvis forekomme, men regelverket er ganske klart.

Lenke til kommentar
Jeg kjøper aldri ting i utlandet, så jeg gir blaffen.

7034166[/snapback]

Gir du også blaffen i holocaust i og med at du ikke er jøde (jeg antar at du ikke er det)?

Når det gjelder den såkalte tollgrensen, er det selvsagt riktig at dette ikke er en toll i ordets rette forstand. Den bidrar ganske enkelt til å skape jevnere vilkår for norske og utenlandske produsenter. Jeg synes imidlertid ikke at det er noe godt argument for å beholde grensen. Dersom det er mer effektivt for nordmenn å bestille varer fra utlandet enn å kjøpe dem i Norge, er det positivt at dette skjer uavhengig av hvilket komparativt fortrinn utenlandske produsenter har. Det er ingen prinsipiell forskjell på at et (eller flere land) har et komparativt fortrinn i eksempelvis klima (for eksempel i forbindelse med produksjon av kaffe eller liknende) eller i lavere avgifter. Uansett er det i alle parters interesse at produksjonen skjer der det er mest effektivt. Dersom norske produsenter mister markedsandeler fordi de ikke kan konkurrere med utenlandske produsenter, er det positivt, da det frigjør arbeidskraft og kapital til andre og mer produktive næringer. Igjen gjelder dette uavhengig av hva som er årsaken til at produksjonen er mer effektiv i utlandet.

Dersom man ser dette spørsmålet i et rent pragmatisk perspektiv, er det således kun et spørsmål om å veie statens eventuelle overskudd på innkreving av merverdiavgift på varer fra utlandet opp mot de ulemper innbyggerne utsettes for.

Lenke til kommentar
Det er ikke toll jeg snakker om, men mva.

Vel jeg snakker om toll, og det er vel toll tråden hovedsakelig handler om.

Med mindre jeg da helt har missforstått hva toll er.

7037522[/snapback]

Det er primært mva som legges til varer over kr 200,- (typiske varer som DVD-er, spill mm er ikke tollbelagt), så jeg tør påstå det er mva som står i hovedfokus. Hever man grensen vil den diskrimineringen jeg snakker om i forhold til mva slå inn, selv om det kan stemme at enkelte varer, som klær, da vil unngå å bli ilagt tollavgift (som er en avgift som kun blir lagt på utenlandske varer, den kommer da i tillegg til ordinær mva).

Lenke til kommentar
Det merkelige er vel at man, såvidt jeg forstår, må fortolleting som kjøpes i utlandet som ikke eksisterer i Norge (korriger meg om jeg tar feil).

7036580[/snapback]

Ja det er noe jeg reagerer på. Det går jo ikke utover norskebutikker. Selv så handler jeg endel på eBay og der fins det jo masse som ikke er mulig å få tak i verken i norge eller andre land (nytt). Så å fortolle det så... men uansett har jeg aldri blitt utsatt for det for folk har vett til å markere som gift og skrive verdi 2$ når det er langt mer så :)

Lenke til kommentar

Men man må altså ikke betale toll, man må betaler moms og det er noe helt annet.

Vi må holde orden i begrepene. Her er det minst tre ulike former for avgift/skatt som kommer inn i bildet:

Toll: En avgift/skatt som legges på importerte varer, oftest er dette idag i form av beskyttelsestoll, altså for å beskytte innenlandske produsenter mot konkurranse utenfra. Toll kan også i teorien være en ren inntektskilde for staten, men det skjer heller sjelden, siden omverdenen da vil svare med tilsvarende toll på norske varer.

MVA (moms) er en ren skatt på verdiøkningen i varekjeden. Den har ikke proteksjonistiske eller andre omfordelende hensikter, kun å skaffe staten inntekter, altså en skatt lagt på forbruk istedet for inntekt. Som bieffekt vil den også inndra kjøpekraft. (Men for å regulere kjøpekraften brukes fortrinnsvis renten som virkemiddel, da den kan endres i takt med konjunkturene. Det kan ikke momsen.)

Særavgifter/andre avgifter: Så har vi avgifter som hverken er toll eller moms, som for eksempel importavgiften på biler og alkoholavgiftene. Det er ikke toll på biler, og bare på noen typer alkohol. Istedet er de ilagt særavgifter, som gjerne har egne begrunnelser. (Bilavgiften var opprinnelig en luksusskatt, som idag forsvares med miljøhensyn, alkoholavgiften forsvares med folkhelsen, osv.)

Poenget er at de færreste varer i dag har noen toll i det hele tatt. Spesielt gjelder det slike varer som folk flest kjøper fra utlandet. Det er ikke toll på DVD'er, CD'er eller dataspill. Ei heller på gitarer eller stereoanlegg. Noen matvarer og klær har det, men ikke mange andre varer som handles av privatpersoner. Så nei, man må ikke betale toll.

Man betaler derimot moms på varene, og det må alle norske forhandlere av de samme varene. Derfor vil momsfritak på varer fra utlandet, som Cybbe har påpekt, være konkurransevridende.

Misforståelsen bunner i at det er tollvesenet som krever inn momsen på varer fra utlandet, denne prosessen kalles fortolling, og media og politikere kaller det defor tollgrensen. Men det egentlig en grense for når importerte varer er fritatt for avgiftsberegning, og det gjelder alle de tre typer avgifter, ikke spesifikt toll.

Så gjenta etter meg: Det er ikke toll på varer vi kjøper på internett (klær unntatt). Derfor betaler vi heller ikke toll når varen er over tollgrensen, vi betaler derimot moms.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Og denne "momsgrensen" er satt utifra hva det koster å innkreve denne momsen og utifra en kostnad/fordels-avveining.. Hvorfor har det da blitt så ekstremt mye billigere å fortolle (formomse..) disse varene i dag? Hvorfor er grensen satt for mange, mange år siden fortsatt valid..?

Lenke til kommentar
Og denne "momsgrensen" er satt utifra hva det koster å innkreve denne momsen og utifra en kostnad/fordels-avveining.. Hvorfor har det da blitt så ekstremt mye billigere å fortolle (formomse..) disse varene i dag? Hvorfor er grensen satt for mange, mange år siden fortsatt valid..?

7038832[/snapback]

Den opprinnelige begrunnelsen kan ikke brukes som argument for å øke tollgrensen, fordi fortollingen idag skjer elektronisk og dermed koster tollvesenet mindre arbeid. Tollvesenet har også kommet inn i dataalderen. :)

Og fordi om begrunnelsen for grensen opprinnelig var en kost/nytte-vurdering, behøver ikke det være tilfelle idag. Man må huske på at den gangen var direkteimport et helt minimalt problem. Etter at internett kom kan Gud og hvermann bestille varer fra hele verden, og plutselig har denne handelen en merkbar konkurranse-vridende effekt i enkelte næringer.

Lenke til kommentar

7038832[/snapback]

Den opprinnelige begrunnelsen kan ikke brukes som argument for å øke tollgrensen, fordi fortollingen idag skjer elektronisk og dermed koster tollvesenet mindre arbeid. Tollvesenet har også kommet inn i dataalderen. :)

Og fordi om begrunnelsen for grensen opprinnelig var en kost/nytte-vurdering, behøver ikke det være tilfelle idag. Man må huske på at den gangen var direkteimport et helt minimalt problem. Etter at internett kom kan Gud og hvermann bestille varer fra hele verden, og plutselig har denne handelen en merkbar konkurranse-vridende effekt i enkelte næringer.

7038896[/snapback]

Vel, internetthandelen er i stor grad ting som bøker, dvd-er o.l. Videre er det umulig å regulere internett-leverte tjenester (jeg vet ikke om disse i utgangspunktet skal mva-belegges?). Slik sett faller nok en stor prosentandel av denne handelen allerede utenfor dene grensen, og om dette var hovedmotivasjonen burde grensen senkes ytterligere. På nettsteder som play.com, hvor frakt er gratis.. Kan man jo kjøpe en og en tskjorte.. en og en cd.. en og en (sett inn noe som koster 199.99 her).. Og på den måten omgå regelverket...? På lovlig vis?

Lenke til kommentar
Vel, internetthandelen er i stor grad ting som bøker, dvd-er o.l. Videre er det umulig å regulere internett-leverte tjenester (jeg vet ikke om disse i utgangspunktet skal mva-belegges?). Slik sett faller nok en stor prosentandel av denne handelen allerede utenfor dene grensen, og om dette var hovedmotivasjonen burde grensen senkes ytterligere. På nettsteder som play.com, hvor frakt er gratis.. Kan man jo kjøpe en og en tskjorte.. en og en cd.. en og en (sett inn noe som koster 199.99 her).. Og på den måten omgå regelverket...? På lovlig vis?

7038943[/snapback]

Det er umulig å regulere internett-leverte tjenester, derimot kan man regulere pengestrømmen. Hver gang du betaler for en tjeneste på internett, går det penger fra din bank/kredittkortselskap til tjenesteleverandøren. Man kunne tenke seg at alle slike transaksjoner var rapporteringspliktige. Spørsmålet blir jo om det ville være lønnsomt. Om det bør være avgiftspliktig er en helt annen diskusjon.

Ja, kanskje burde grensen være enda lavere hvis det var begrunnelsen. Men politikere skal jo ta hensyn til folkeviljen også, ikke bare skalte og valte for maksimale skatteintekter.

Lenke til kommentar

7038943[/snapback]

Det er umulig å regulere internett-leverte tjenester, derimot kan man regulere pengestrømmen. Hver gang du betaler for en tjeneste på internett, går det penger fra din bank/kredittkortselskap til tjenesteleverandøren. Man kunne tenke seg at alle slike transaksjoner var rapporteringspliktige. Spørsmålet blir jo om det ville være lønnsomt. Om det bør være avgiftspliktig er en helt annen diskusjon.

Ja, kanskje burde grensen være enda lavere hvis det var begrunnelsen. Men politikere skal jo ta hensyn til folkeviljen også, ikke bare skalte og valte for maksimale skatteintekter.

7038996[/snapback]

Så i realiteten er dette en "vi argumenterer på en måte som tilsier at vi burde senket grensen ytterligere, men beholder den som spill for galleriet"? Politikere altså.. :p

Lenke til kommentar

Den forrige varen jeg kjøpte kostet 25 £. Frakt var 25£. Og tror dere ikke at tollen sannelig var 269 kroner og. Om man går inn på linken fra posten om egen fortolling, så kommer man bare til tollen.no, og den siden er så lite brukervennlig. Burde vært en form for innlogging hos tollen der man kunne betale varer som lå nede og ventet i Oslo, så hadde man sluppet det sinnsyke gebyret som diverse selskap krever.

Lenke til kommentar

7038996[/snapback]

Så i realiteten er dette en "vi argumenterer på en måte som tilsier at vi burde senket grensen ytterligere, men beholder den som spill for galleriet"? Politikere altså.. :p

7039006[/snapback]

Det er det vi har dem til. Alternativet var å overlate beslutningene til byråkratene, og gi dem en handlingsregel av typen "Maksimer statens inntekter".

Lenke til kommentar
Men den gang ei, løftebruddet er et faktum og regjeringen, med Heiki Holmås (SV) i spissen, går nå ut og sier at det ikke lenger er aktuelt å heve grensen fra 200,- kroner.

- Vi har tatt en gjennomgang av tollgrensen og ser nå at vi ikke ønsker å heve denne, sier medlem av finanskomitéen på Stortinget for SV, Heikki Holmås.

7034086[/snapback]

Regjeringa bryt eit løfte? Det var like overraskande som har du blir våt av å stå ute i regnet.

Veldig synd med denne tollgrensa, hadde dei heva den til 1000,- ville nettkjøp frå utlandet tatt av. Filmar er ofte billigare i utlandet, med ei grense på 1000 kunne du også kjøpt det meste over 200 kroner utan å få moms og tollgebyr i trynet.

Lenke til kommentar
Regjeringa bryt eit løfte? Det var like overraskande som har du blir våt av å stå ute i regnet.

7039434[/snapback]

Ja det er lenge siden man hadde en regjering som ikke brøt løfter.

Veldig synd med denne tollgrensa, hadde dei heva den til 1000,- ville nettkjøp frå utlandet tatt av. Filmar er ofte billigare i utlandet, med ei grense på 1000 kunne du også kjøpt det meste over 200 kroner utan å få moms og tollgebyr i trynet.

7039434[/snapback]

Ja, det er vel strengt tatt det som man tidligere her har slått fast at ville bli problemet.

Det ville bli ugunstig for norske bedrifter, igjen da ugunstig for norske arbeidsplasser og så videre.

Lenke til kommentar

Om det var norske arbeidplasser som var problemet, så burde jo staten forby alt import. La oss lage alt i Norge. Da skal du se at det blir lite arbeidsledighet her i landet.

EDIT: Jeg lot meg uansett ikke lure av kokelimonkegjengen på løvebakken.

Endret av cbs77
Lenke til kommentar
importavgiften på biler

7038785[/snapback]

Finnes ikke lenger. Man betaler mva ved import av biler. Skal man registrere bilen derimot... :D

Vel uansett, regjeringspartiene løy oss huden full og det må ha vært ett grep for å lure til seg stemmer. Debatten om konkurransevridning var oppe lenge før valget og det er ikke noe nytt nå som skal tilsi noen snuoperasjon. Jeg regnet med at de ville komme med noe vås for å forklare at desverre... så jeg er ikke skuffet annet enn over den åpenbare løgnen.

Jeg er enig at det er konkurransevridende å ha moms fritak for varer fra utlandet og kan lev med det pusterommet 200 kroners grensen er. Samfunnsøkonomisk kunne grensen kanskje vært hevet litt med hensyn til kostnadene med fortolling men, men. Hvis mitt største problem er at jeg må legge av noen ekstra hundrelapper til ett varekjøp ja da har jeg det ganske så bra.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...