Lemkin Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 På høyresiden er det tydeligvis "pop" å avfeie all kritikk av USA med at de som står for kritikken ikke har peiling og gjør det fordi det er "pop". DET har blitt en klisje. 7035643[/snapback] Jo, det er jo sant. Men ofte må noen avvise kritikk som ikke er saklig, eller som er rettferdig. Og det kommer jo ofte ekstra mye kritikk mot USA som verken er rettferdig eller saklig, selv om det finnes mange unntak Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 http://www.thebattleforamerica.com/ ( Flash, ca 4 min ) Lenke til kommentar
Katalysator Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Tror han/hun mener saken rundt "Piratbukta" når den ble tatt ned. 7035596[/snapback] Å ja. Og hva var galt med det? Jeg tror uansett ikke USA er det eneste landet som er interessert i å beskytte copyright på sine produkter i utlandet. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Tror han/hun mener saken rundt "Piratbukta" når den ble tatt ned. 7035596[/snapback] Å ja. Og hva var galt med det? Jeg tror uansett ikke USA er det eneste landet som er interessert i å beskytte copyright på sine produkter i utlandet. 7036093[/snapback] Nja, tenkte både på Thepiratebay og allofmp3, synes måten begge blir behandlet på er forkastelig. Selv om de skal beskytte opphavsrettighetene sine (som foresten er helt på jordet) så har de ikke noe å gjøre med andre lands lover og regler og hvordan de velger å tolke sine opphavsrettigheter.(USA's lover og regler og ditto opphavsrettigheter gjelder KUN i USA) Opphavsretthigheten i USA blir forlenget med noen år hver gang en viss mus begynner å nærme seg grensen for at opphavsrettighetene skal gå ut på dato. Dette er jo bare en av måtene amerikanerne bruker regjeringen for å få igjennom saker for amerikanske bedrifter. Du kan jo lese om ett vist strømselskap som gikk konken, så får du masse fin info om hvordan de den daverende regjeringen bortimot presset andre land til å gi dem store oppdrag. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Tror han/hun mener saken rundt "Piratbukta" når den ble tatt ned. 7035596[/snapback] Å ja. Og hva var galt med det? Jeg tror uansett ikke USA er det eneste landet som er interessert i å beskytte copyright på sine produkter i utlandet. 7036093[/snapback] Nja, tenkte både på Thepiratebay og allofmp3, synes måten begge blir behandlet på er forkastelig. Selv om de skal beskytte opphavsrettighetene sine (som foresten er helt på jordet) så har de ikke noe å gjøre med andre lands lover og regler og hvordan de velger å tolke sine opphavsrettigheter.(USA's lover og regler og ditto opphavsrettigheter gjelder KUN i USA) Opphavsretthigheten i USA blir forlenget med noen år hver gang en viss mus begynner å nærme seg grensen for at opphavsrettighetene skal gå ut på dato. Dette er jo bare en av måtene amerikanerne bruker regjeringen for å få igjennom saker for amerikanske bedrifter. Du kan jo lese om ett vist strømselskap som gikk konken, så får du masse fin info om hvordan de den daverende regjeringen bortimot presset andre land til å gi dem store oppdrag. 7037290[/snapback] Ja, hvorfor skal USA kjempe for at amerikanske innbyggere faktisk får betalt for jobben de gjør.. Fy på dem, TEITE ER DE! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg synest det er galt at folk skal gå rundt og hate USA. Selv ser jeg både en del positive og negative sider med USA. Jeg er på ingen måte patriot, men heller ikke "antiamerikaist". Det er ikke å skjule at USA har gått til krig mot Irak mest på grunn av oljen, og ikke fordi de ville hjelpe folket.7033808[/snapback] Det er veldig mange som påstår akkurat dette, uten å ha noe som helst grunnlag til å påstå det. For å finne ut av dette sjekket jeg for en stund siden USAs produksjon og import av olje. Det viste seg at importen fra hele Midtøsten stod vel for rundt 10% av forbruket til USA, og at importen ikke var gått noe serlig opp etter krigen startet. Men nå vet ikke jeg hvor riktige tallene var. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Ingen tvil om at det er pop nei. Hadde en diskusjon med en kamerat her om dagen. Han la ut om at "bush var så gal, helt syk i hodet og sånnt" osv. Spurte hva han mente med dette. "Nei, han vil jo bare krige og drepe folk og sånnt". Så spurte jeg han om han hadde noen spesielle eksempler. "Neei, vet ikke helt, men han kriger jo hele tiden, og vil bare drepe alle han ser." Så det er bare det du har hørt på TV, og andre har sagt? "Nei, herregud, altså, alle vet jo at han er syk i hodet" osv. Dette er så _typisk_ norsk "opplyst" ungdom. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Ingen tvil om at det er pop nei. Hadde en diskusjon med en kamerat her om dagen. Han la ut om at "bush var så gal, helt syk i hodet og sånnt" osv. Spurte hva han mente med dette. "Nei, han vil jo bare krige og drepe folk og sånnt". Så spurte jeg han om han hadde noen spesielle eksempler. "Neei, vet ikke helt, men han kriger jo hele tiden, og vil bare drepe alle han ser." Så det er bare det du har hørt på TV, og andre har sagt? "Nei, herregud, altså, alle vet jo at han er syk i hodet" osv. Dette er så _typisk_ norsk "opplyst" ungdom. 7037850[/snapback] Folk lurer på hvorfor enkelte 'alltid' (i betydningen veldig ofte) forsvarer Bush mot kritikk. Det er fordi kritikken veldig ofte ligger på det nivået du beskriver her. Selv folk som normalt er oppegående og fornnuftig begynner med personkrakteristikker og kallenavn når de diskuterer Bush, og grove negative generaliseringer når de snakker om amerikanere. Mange har sikkert lest Bruce Bawer sin kronikk om dette allerede, men de som ikke har lest den oppfordres til å ta seg tid: http://www.hudsonreview.com/BawerSp04.html "As early as 1881, the Norwegian author Bjørnsterne Bjørnson argued that Europe's America-bashing had to stop; even earlier, in 1869, James Russell Lowell complained that Europeans invariably saw America "in caricature."" Amerika-hating er ikke noe nytt... det er en trend som har holdt seg ganske lenge. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Det minner meg litt om "FrP er jo rasistisk"-trenden som også har pågått en stund. Jeg er sjelden om noen gang enig med FrP.. akkurat som jeg sjelden eller aldri er enig med republikanerne i USA, men når argumentene er på det nivået det, så må man bare reagere.. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Som en som anser seg selv til å være politisk interessert vil jeg si at jeg er ganske s klisjè, egentlig. Jeg misliker Israel, for jeg syntes de burde annerkjenne staten palestina, og jeg syntes at de spiller litt for mye på "Guds Land", og da føler jeg personlig at de ligger etter oss andre som vet at en religion er noe å være stolt av om du har den, men den gir deg ikke rett til å utføre generell ondskap. Det jeg misliker med USA, derimot, er ideologien, mest fordi jeg er innbitt sosialist, og mener det er feil det USA driver med, å presse sine egne pengeverdier opp i skyene for sitt eget folk, bl.a., det at Bush går og bomber i hytt og vær er ingenting nytt, det har stormakter drevet med så lenge de har hatt muliheten, men sjelden så åpenlyst som det bush driver med nå. Det jeg derimot misliker er den satans dobbelmoralen når de sier at andre må bøye seg for FNs uttalelser fordi sånn er det bare og slikt, når de selv brukte vetoretten sin for å bombe irak uten problemer, det er det jeg er i mot med det drittlandet. Unnskyld for at jeg er sånn en klisjè og misliker USA og Israel. Jeg støtter Palestina og, og jeg er medlem av Internasjonale Sosialister. Nå kan du selv velge hvor mye du hater meg. Dessuten er dette å skjære alle under en kam, det er sikkert mange som hater USA fordi det er "populært" å hate dem, men det finnes faktisk folk som bryr seg om politikken deres o.l. Dessuten misliker jeg USAs ideologi og president, men Kina, Nord-Korea, og mange, mange land i midtøsten er like gale. Jeg er generelt sett for å skille stat og kirke, av den grunn at det gjør at vi angriper ikke et muslimsk land (da blir man fort anklaget for å ha noe i mot Islam som religion), men man angriper en stat der flertallet av beboerne er muslimer. Og man er ikke anti-semitt om man stiller Israel midt i mot, man er bare for rettferdig fordeling mellom Israel og Palestina. Selvom jeg ikke er religiøs, så tror jeg på kristendommen sine idealer. Nestekjærlighet og slikt. Eller. Kristendommen og kristendommen. Jesus sine. Jeg tror ikke han var guds sønn, men et godt menneske derimot. Det var han nok. Og det er det han burde bli husket for, men det er min mening. USA og Israel, Irak, Afghanisthan.. Er den ene mye bedre enn den andre? Endret 10. oktober 2006 av Eplefe Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Som en som anser seg selv til å være politisk interessert vil jeg si at jeg er ganske s klisjè, egentlig.Jeg misliker Israel, for jeg syntes de burde annerkjenne staten palestina, og jeg syntes at de spiller litt for mye på "Guds Land", og da føler jeg personlig at de ligger etter oss andre som vet at en religion er noe å være stolt av om du har den, men den gir deg ikke rett til å utføre generell ondskap. Det jeg misliker med USA, derimot, er ideologien, mest fordi jeg er innbitt sosialist, og mener det er feil det USA driver med, å presse sine egne pengeverdier opp i skyene for sitt eget folk, bl.a., det at Bush går og bomber i hytt og vær er ingenting nytt, det har stormakter drevet med så lenge de har hatt muliheten, men sjelden så åpenlyst som det bush driver med nå. Det jeg derimot misliker er den satans dobbelmoralen når de sier at andre må bøye seg for FNs uttalelser fordi sånn er det bare og slikt, når de selv brukte vetoretten sin for å bombe irak uten problemer, det er det jeg er i mot med det drittlandet. Unnskyld for at jeg er sånn en klisjè og misliker USA og Israel. Jeg støtter Palestina og, og jeg er medlem av Internasjonale Sosialister. Nå kan du selv velge hvor mye du hater meg. Dessuten er dette å skjære alle under en kam, det er sikkert mange som hater USA fordi det er "populært" å hate dem, men det finnes faktisk folk som bryr seg om politikken deres o.l. Dessuten misliker jeg USAs ideologi og president, men Kina, Nord-Korea, og mange, mange land i midtøsten er like gale. Jeg er generelt sett for å skille stat og kirke, av den grunn at det gjør at vi angriper ikke et muslimsk land (da blir man fort anklaget for å ha noe i mot Islam som religion), men man angriper en stat der flertallet av beboerne er muslimer. Og man er ikke anti-semitt om man stiller Israel midt i mot, man er bare for rettferdig fordeling mellom Israel og Palestina. Selvom jeg ikke er religiøs, så tror jeg på kristendommen sine idealer. Nestekjærlighet og slikt. Eller. Kristendommen og kristendommen. Jesus sine. Jeg tror ikke han var guds sønn, men et godt menneske derimot. Det var han nok. Og det er det han burde bli husket for, men det er min mening. USA og Israel, Irak, Afghanisthan.. Er den ene mye bedre enn den andre? 7038051[/snapback] 1) Israel ville anerkjenne Palestina senest i 2001.. tidligst i 1948.. 2) Når spilte offisielle fra Israel på "guds land" sist..? Kan du vise meg noen gode eksempler på det i den åpne debatten de siste ti årene..?Videre konkluderer du jo med, uten videre argumentasjon, at det Israel gjør er ren ondskap.. Du har altså hverken evne eller lyst til å se på konflikten og alle dens utallige nyanser med annet enn de sort-hvite brillene.. 3) Er det USA gjør verre enn det Kina gjør? Eller er det greit siden Kina er rødt.. slik du liker det..? Kina utnytter sin posisjon til å fjerne mange land i Afrika fra alle demokratiske prinsipper.. Enkelt og greit fordi de ikke stiller andre krav til lån enn at de får tilgang på naturressurser, i vesten er det tradisjon for å stille krav til stabilitet, styringsform o.l., noe Kina ikke bryr seg om.. Kina henretter alene fler enn resten av verden til sammen gjør.. Men USA er den store stygge ulven? joda.. Et fint eksempel på en lett blanding av myter, propaganda og fordommer.. som bunner ut i ekstreme meninger. Endret 10. oktober 2006 av ulrikft Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 +++++ 7038051[/snapback] Veldig godt innlegg Eplefe Jeg må si jeg er veldig enig i mye av det du sa, særlig om sammenblandingen av religion og politikk. Jeg er dog ikke medlem av IS, ei heller rent sosialist, men du var overbevisende Lenke til kommentar
Sufi Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Sosialisme er en sykdomen i likhet med grense-løs naivitet og dårlig side-syn. Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 USA er kanskje ikke perfekt men jeg er glad det er de som sitter ved roret og ikke en haug religiøse fanatikere. De prøver i det minste å kjempe for noen av de viktigste verdiene i et fritt samfunn.7033769[/snapback] Vi ser jo hvordan det går med verden med USA ved roret og det er ikke et pent syn....Religiøse fanatikere er neppe et bedre valg, det er vi alle enig om men som jeg ser på saken så er det USA selv som har skapt mange av disse religiøse fanatikere med deres politikk og aggresjon. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 USA er kanskje ikke perfekt men jeg er glad det er de som sitter ved roret og ikke en haug religiøse fanatikere. De prøver i det minste å kjempe for noen av de viktigste verdiene i et fritt samfunn.7033769[/snapback] Vi ser jo hvordan det går med verden med USA ved roret og det er ikke et pent syn....Religiøse fanatikere er neppe et bedre valg, det er vi alle enig om men som jeg ser på saken så er det USA selv som har skapt mange av disse religiøse fanatikere med deres politikk og aggresjon. 7038115[/snapback] Nok en artig teori egentlig.. USA har SKAPT disse religiøse fanatikerne, selv om de har hatt tilsvarende mål og metoder siden 800-900 etter kristus.. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 +++++ 7038051[/snapback] Veldig godt innlegg Eplefe Jeg må si jeg er veldig enig i mye av det du sa, særlig om sammenblandingen av religion og politikk. Jeg er dog ikke medlem av IS, ei heller rent sosialist, men du var overbevisende 7038095[/snapback] Er du religiøs? :!: Det var et innlegg med flust av ubegrunnete påstander, og de fleste stammer fra stereotypiske fordommer "alle" har. Å godta dette som virkelighet er like lurt som å godta en annen religiøs skrift som virkelighet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Sosialisme er en sykdomen i likhet med grense-løs naivitet og dårlig side-syn. 7038107[/snapback] Ja det er grusomt å være ute etter likhet her i verden Er du religiøs? :!: Det var et innlegg med flust av ubegrunnete påstander, og de fleste stammer fra stereotypiske fordommer "alle" har. Å godta dette som virkelighet er like lurt som å godta en annen religiøs skrift som virkelighet. 7038589[/snapback] Er nok ikke religiøs heller, men isteden for å skyte på meg, så kan du jo isteden plukke fra hverandre Eplefe sitt innlegg og på den måten vise meg hvor feilene ligger... Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Sosialisme er en sykdomen i likhet med grense-løs naivitet og dårlig side-syn. 7038107[/snapback] Ja det er grusomt å være ute etter likhet her i verden Er du religiøs? :!: Det var et innlegg med flust av ubegrunnete påstander, og de fleste stammer fra stereotypiske fordommer "alle" har. Å godta dette som virkelighet er like lurt som å godta en annen religiøs skrift som virkelighet. 7038589[/snapback] Er nok ikke religiøs heller, men isteden for å skyte på meg, så kan du jo isteden plukke fra hverandre Eplefe sitt innlegg og på den måten vise meg hvor feilene ligger... 7038769[/snapback] Det har jeg allerede gjort, punkt for punkt.. Mer beleilig å overse slikt er det ikke? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Det har jeg allerede gjort, punkt for punkt.. Mer beleilig å overse slikt er det ikke? 7038793[/snapback] Faktisk ikke, overser aldri argumenter med vilje, men fikk tittet på dine nå, eneste jeg ikke følte var helt på greip var tingene om Kina. Eplefe skrev jo at Kina var like ille som USA, og du svarte som om Eplefe hadde skrevet at USA var verre enn Kina... Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Det har jeg allerede gjort, punkt for punkt.. Mer beleilig å overse slikt er det ikke? 7038793[/snapback] Faktisk ikke, overser aldri argumenter med vilje, men fikk tittet på dine nå, eneste jeg ikke følte var helt på greip var tingene om Kina. Eplefe skrev jo at Kina var like ille som USA, og du svarte som om Eplefe hadde skrevet at USA var verre enn Kina... 7038850[/snapback] "er like gale" sier hun.. Noe som i seg selv er horribelt. I Kina dør det 16 gruvearbeidere om dagen.. Kina henretter flere mennesker alene enn resten av verden gjør til sammen.. Kina gjør ting langt mer i det skjulte, også fordi de ikke har noen konsept om ytringsfrihet.. Det å si at USA er like ille som Kina er på ingen måte akseptabelt. USA er IKKE like ille som Kina.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå