Vt-iversen Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg syns ytringer mot USA kontra ytringer mot land i midtøsten er kraftig forvridd. Og er det noe som provoserer meg er det unge etniske nordmenn som velger et venstreparti og langer ut mot USA. Hva har egentlig USA gjort som er så galt? Det jeg tror er at disse har latt seg skremme av terroren, og selv om de ikke vil støtte den, så gir de USA, den store stygge far huden full. Er de redde og tar det sterkestes (sykestes) parti? Er de i en identitetskrise og prøver å finne seg selv ved å ha en sterk mening? Eller får de en romantisk "kjemp makta" følelse av å kjempe mot/hate en stormakt? USA er kanskje ikke perfekt men jeg er glad det er de som sitter ved roret og ikke en haug religiøse fanatikere. De prøver i det minste å kjempe for noen av de viktigste verdiene i et fritt samfunn. Dette har pågått en stund nå, og begynner å bli en klisjè. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg kan vel ikke annet enn å si "tiltredes". Det har blitt grusomt populært blant unge "radikal" røster å hate USA... Kina, en langt styggere og større ulv er ikke så farlig.. NordKorea er flott.. Alt er flott, bare ikke USA, for det er djevelen selv.. *sukk* Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Må si meg enig i mye av det du sier, men synes du det er rett at en krigsglad cowboy sitter ved makta? Det er ikke å skjule at USA har gått til krig mot Irak mest på grunn av oljen, og ikke fordi de ville hjelpe folket. Dessuten er USA begynt å bli et land som er temmelig blottet for moral og etikk, men hvilket land er ikke det? hadde det vært opp til meg skulle Norge sittet med makta. Det er vi som er av de landenen som hjelper mest i verden når du ser på hvor stor del av vårt årsbudsjett som går til u-hjelp osv. Men du har rett i en ting: Heller USA enn et overreligiøst samfunn. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 USA er kanskje ikke perfekt men jeg er glad det er de som sitter ved roret og ikke en haug religiøse fanatikere. De prøver i det minste å kjempe for noen av de viktigste verdiene i et fritt samfunn. 7033769[/snapback] Alt er relativt. Muslimene i Midtøsten er kanskje verst, men de såkalt kristne i USA kommer på en god andreplass. "De viktigste verdiene i et fritt samfunn" er enkelt utsagn å pælme ut, men det er ikke sikkert alle er enige: Lenke til kommentar
reverto Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hva har egentlig USA gjort som er så galt? 7033769[/snapback] Vel, du kan jo starte med å bla gjennom denne tråden. Selv om svaret på spørsmålet i topic er ja, så betyr ikke det at alt er ubegrunnet. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Må si meg enig i mye av det du sier, men synes du det er rett at en krigsglad cowboy sitter ved makta? Det er ikke å skjule at USA har gått til krig mot Irak mest på grunn av oljen, og ikke fordi de ville hjelpe folket. Hva får deg til å tro dette? Dessuten er USA begynt å bli et land som er temmelig blottet for moral og etikk, men hvilket land er ikke det? Snarer tvert i mot, du skal lete lenge etter et land som har like bra moral og etikk. Et land som står sammen uansett hva det skulle være. hadde det vært opp til meg skulle Norge sittet med makta. Det er vi som er av de landenen som hjelper mest i verden når du ser på hvor stor del av vårt årsbudsjett som går til u-hjelp osv. Så er det slik at å gi penger til u-hjelp som regel forværrer en allerede ond situasjon. Historien viser at det er handel som hjelper, ikke pengegaver. Handel, og kun handel, skaper velstandsøkning hos land. Å konkurrere om hvem som gir størst prosentandel av statsbudsjettet er derfor meningsløst. Ikke at USA er så mye bedre på dette, med sine avgifter på produkter u-land trenger å selge. Men du har rett i en ting: Heller USA enn et overreligiøst samfunn. 7033808[/snapback] Men så er USA i høyeste grad et overreligiøst samfunn Lenke til kommentar
trøls Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Snarer tvert i mot, du skal lete lenge etter et land som har like bra moral og etikk. Et land som står sammen uansett hva det skulle være. 7034179[/snapback] Bra (eller god, for å bruke adjektivet) er også en smakssak. Moral og etikk står dog sterkt, som du sikkert mente. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Snarer tvert i mot, du skal lete lenge etter et land som har like bra moral og etikk. Et land som står sammen uansett hva det skulle være. 7034179[/snapback] Bra (eller god, for å bruke adjektivet) er også en smakssak. Moral og etikk står dog sterkt, som du sikkert mente. 7034200[/snapback] Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Om folk begynner å lange ut negative ting om G.W.Bush, kritiserer de også over 50% av det amerikanske folket. Det er jo de som har valgt han. Er nesten sikker på at de fleste som "hater" G.W Bush her i landet ikke har snøring på den amerikanske politikken, men har bare sett alle tabbene han gjør i talene sine. Om Bush hadde vært en tilbakestående idiot som bare tenkte krig ville han ikke ha sittet med makten i dag. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg syns ytringer mot USA kontra ytringer mot land i midtøsten er kraftig forvridd.Så er heller ikke landene direkte sammenlignbare.Og er det noe som provoserer meg er det unge etniske nordmenn som velger et venstreparti og langer ut mot USA. Hva har egentlig USA gjort som er så galt? 7033769[/snapback] Det er en nær alliert; både politisk, militært og økonomisk. Å støtte dem er implisitt, så når det er uenighet bør man markere at man har et anderledes standpunkt. Tilsvarende er det unaturlig å f.eks. være tilhenger av Saudi-Arabisk straffe rett i et vestlig land. Om man så mente at dette var tingen bør det også fremheves. Lenke til kommentar
Katalysator Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg er helt enig i meningen med innlegget, selv om jeg kanskje ville ordlagt meg annerledes selv. Det er ingen tvil om at USA er et land som vekker sterke følelser i store deler av verden. Det eksisterer tallrike teorier om hvorfor det er slik uten at jeg ønsker å gå inn på dette nå. USA gjør i likhet med alle andre land mye galt. Jeg synes likevel de får relativt mye pes i resten av verden i forhold til mange land. Jeg synes dette miljøet fører til mindre konstruktive debatter om USAs gjøren og laden fordi synspunktene på begge sider blir radikalisert. Resultatet er svart/hvitt-debatter hvor den ene siden påpeker utelukkende svakheter, mens den andre siden forsvarer USA i alt. Jeg har ofte befunnet meg i den siste kategorien fordi jeg har forsøkt å oppveie noe av den negative kritikken. Det er en bekymringsfull trend at det har blitt sosialt akseptert å slenge rundt seg med bemerkningen om USA uten noen som helst begrunnelse. Det som kanskje oftest kommer opp er at amerikanere er "dumme". Jeg er i bunn og grunn sjokkert over hvor akseptert slike utsagn er. For meg er det ikke noe annet en rasisme i ny drakt. Problemet er at man ikke har noe begrep som samler opp nedverdigende karakteristikker mot et helt lands befolkning. "Anti-amerikanisme" er jo en kandidat, men begrepet har jo blitt en ren kuriositet etter hvert. Generaliseringer om amerikanere florerer i andre sammenhenger også. Generalisering er problematisk i utgangspunktet, men i et land som er så mangfoldig som USA blir det helt umulig. I USA finner man alle ytterpunkter, både religiøse, kulturelle og politiske. Europeeres syn på kristne republikanere kan tjene som et godt eksempel på slike generaliseringer. Det interessante er jo at de fleste avstår fra generaliseringer om andre folkegrupper, eller som The Economist så elegant formulerte det: "Oddly, many of the worst lumpers [de som generaliserer over kristne i USA] are the first people to insist on the importance of distinguishing between radical and moderate islam". Når det er sagt er mye som er "galt" med USA, min bønn er å få i stand et diskusjonsmiljø hvor saklige og interessante diskusjoner kan holdes uten noen form for generaliseringer og ikke-eksisterende argumenter. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg stiller meg enig til tittelen. Det er på en måte "pop" å hate USA. Jeg respekterer alle som gjør det, og har en fornuftig grunn. Men jeg blir så ufattelig irritert på fjortisjenter som hater USA og Bush uten og vite hvorfor. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 En hegemon har sjeldent vært populær, det kan vel ha noe med dette å gjøre... Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 USA er sikkert ett ok land det, grunnen til at de ikke er så veldig pop kan jo ha noe med historien til USA å gjøre (pluss at film og musikkbransjen sitt forsøk på å styre andre lands beslutninger via regjeringen sin er langt ifra pop) Men i ett land der penger styrer veldig mye. Så er det ikke så rart at regjeringen sponser/verger den industrien som har sponset valgkampen. (Er vel ikke så lenge siden de oppholdt blokkaden de hadde på import av stål er det vel? Vel, blokkade er vel ikke helt riktig, men importreglene de hadde gjorde det umulig for andre lands industri å konkurere med amerikanske stålverk innad i USA) Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 USA er sikkert ett ok land det, grunnen til at de ikke er så veldig pop kan jo ha noe med historien til USA å gjøre (pluss at film og musikkbransjen sitt forsøk på å styre andre lands beslutninger via regjeringen sin er langt ifra pop) Men i ett land der penger styrer veldig mye. Så er det ikke så rart at regjeringen sponser/verger den industrien som har sponset valgkampen. (Er vel ikke så lenge siden de oppholdt blokkaden de hadde på import av stål er det vel? Vel, blokkade er vel ikke helt riktig, men importreglene de hadde gjorde det umulig for andre lands industri å konkurere med amerikanske stålverk innad i USA) 7035308[/snapback] Noe alà det vi gjør for å beskytte bøndene våre? Lenke til kommentar
Katalysator Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (pluss at film og musikkbransjen sitt forsøk på å styre andre lands beslutninger via regjeringen sin er langt ifra pop)7035308[/snapback] Hva snakker du om? Kilde? Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (pluss at film og musikkbransjen sitt forsøk på å styre andre lands beslutninger via regjeringen sin er langt ifra pop)7035308[/snapback] Hva snakker du om? Kilde? 7035452[/snapback] Tror han/hun mener saken rundt "Piratbukta" når den ble tatt ned. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 På høyresiden er det tydeligvis "pop" å avfeie all kritikk av USA med at de som står for kritikken ikke har peiling og gjør det fordi det er "pop". DET har blitt en klisje. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 På høyresiden er det tydeligvis "pop" å avfeie all kritikk av USA med at de som står for kritikken ikke har peiling og gjør det fordi det er "pop". DET har blitt en klisje. 7035643[/snapback] Tja, mtp at de fleste på Høyresiden i Norge er langt til venstre for de mer moderate i USA blir slike kommentarer relativt overflødige.. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 På høyresiden er det tydeligvis "pop" å avfeie all kritikk av USA med at de som står for kritikken ikke har peiling og gjør det fordi det er "pop". DET har blitt en klisje. 7035643[/snapback] Det blir litt som kritikk mot Israel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå