Gå til innhold

Hvordan skal jeg gjøre ... ?

Anbefalte innlegg

Hei all sammen :D

Jeg er en asiatisk gutt som har fått akkurat en Canon MVX25i og skal lære meg ...

Jeg lurer på hvordan jeg lager en scene med uskarp bakgrunn (men ikke hun/han som står der) og omvend.

Håper at dere skjønner hva jeg mener ...!

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje direkte, det er eit spørsmål om djubdeskarpleik. Det som styrer kor mykje djubdeskarpleik ein har er blendar, brennvidde og storleiken på biletbrikkene. Det siste kan du ikkje gjere noko med, dei to fyrste kan justerast. Blendar/aperture/iris kan justerast på nokre kamera. Til mindre blendartal, til større blendaropning har ein, og til mindre djubdeskarpleik får ein. Brennvidde: Til meir ein har zooma inn (med den optiske zoomen, ikkje den digitale) til større brennvidde har ein, og større brennvidde ved same blendar vil gje mindre djubdeskarpleik.

Til mindre djubdeskarpleik ein har, til smalare del biletet (i djubden) vil vere i fokus. Problemet ditt er at vanlege DV-kamera generelt har veldig stor djubdeskarpleik, og det vil dermed vere vanskeleg å få bakgrunnen noko særleg uskarp, med mindre kameraet står svært nære objektet.

Redigert: Og so bør kameraet ha manuell fokus, so ein kan bestemme kva som er i fokus. Alt dette er generelt, eg veit ikkje kva mogelegheiter du har med kameraet ditt.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...