Gå til innhold

En bra og billig (THX) receiver og et par spm.

Anbefalte innlegg

Er ikke en direkte fan av H/K`s produkter, føler at de ligger litt etter teknologimessig (uten at jeg har noe grunnlag for den antakelsen) men det skal visst være utrolig gode og kraftige forsterkere med god dynamikk.

7080829[/snapback]

Sammenlignet med Pioneer 1016 vil nok 1016 logisk nok være bedre enn 1707 til Denon i hjemmekinooppsettet, med detaljert og oppløst musikk tror jeg løpet blir nesten dødt til tross for at 1016 koster betydelig mer. Snakker da ikke om lydtrykk men gjengivelse av diskant og øvre mellomtone. Tror også Denon har ett mer kompetent romkorreksjonssystem i denne prisklassen enn det Pioneer har uten at jeg bastant skal påstå dette.

7077341[/snapback]

Quoter meg selv her med noen av mine inntrykk av forskjellige forsterkere. Nå har VG kommet over en test fra Lyd&Bilde som langt støtte mine inntrykk, spesielt med hensyn på H/K.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror også Denon har ett mer kompetent romkorreksjonssystem i denne prisklassen enn det Pioneer har uten at jeg bastant skal påstå dette.

7096891[/snapback]

Mener å ha lest i siste Lyd og Bilde at Pioneers MCACC skal være det beste systemet om dagen. Mulig det gjelder bare for Advanced MCACC, og i så fall har du vel rett.

Lenke til kommentar
Mener å ha lest i siste Lyd og Bilde at Pioneers MCACC skal være det beste systemet om dagen. Mulig det gjelder bare for Advanced MCACC, og i så fall har du vel rett.

7097662[/snapback]

Pioneer VSX-AX2A-S Pris: 10 995,-

Forsterkeren kan automatisk måle og justere lydparametrene akustisk med kalibreringsmikrofonen som medfølger, systemet er kalt Advanced MCACC og har en 5-bånds equalizer.

Inntil 6 MCACC romoppsett kan lagres, for best å matche foretrukket lytteposisjon.

DENON AVR-2807 Hjemmekinoreceiver Pris: 8 998,-

Med den innbyggede Auto-Setup funksjonen i AVR-2807 er det bare blåbær å stille inn hele hjemmekinosystemet ditt. Du trenger bare å koble til høyttalerne dine - enten det er fem eller syv av dem - samt den medfølgende målemikrofonen. Noen tastetrykk på fjernkontrollen er neste steg, og på tre minutter har forsterkeren sjekket og justert høyttalerstørrelse, kanalnivå, fase og frekvensgang for alle høyttalerne, subwooferen inkludert. Auto-Setup sikrer deg altså en perfekt innstilt forsterker som sørger for de helt store hjemmekinoopplevelsene - uten at du trenger teknisk innsikt på univerisitetsnivå eller må svette i timevis over bruksanvisningen!

Samtidig med at receiveren stiller inn parametrene for alle høyttalerne dine, måler den digitale Audyssey Romkorreksjon også responsen fra lytterommet ditt og korrigerer for feil som måtte oppstå i dette samspillet. Enten det dreier seg om en buldrende bass, en for skarp diskant eller andre problemer, vil romkorreksjonen ofte resultere i en forbløffende forbedring av lyden - og det beste av alt er at du ikke trenger å skjønne et kvidder av hva som skjer! Det hele foregår automatisk, og innen popcornene er ferdigpoppet og du har satt deg godt til rette i sofaen, er prosessen unnagjort. Hørte vi noen nevne

brukervennlighet...?

Audyssey-systemet måler responsen fra lytterommet ditt på hele 512 punkter fordelt på hele frekvensområdet og i tidsdomenet. I motsetning til andre autokalibreringssystemer på markedet, er Audyssey ikke bare en avansert equalizer, men kan også dempe uheldige resonnanser som oppstår ved etterklang i rommet. Vil du ytterligere finpusse lyden, byr AVR-2807 på en innebygget 8-bånds parametrisk equalizer som lar deg tilpasse lyden etter både lytterom og personlig smak. Equalizeren kan du bruke både automatisk og manuelt.

Konklusjon:

Denon sin 2000,- kr billigere modell har 3 bånd mer på sin equalizer enn det Pioneer har på sin. Hvor mye det har å si har vel de færreste peiling på men det peker da litt i Denon`s retning :whistle:

Lenke til kommentar

Eehh, jeg refererte til det jeg leste i Lyd & Bilde. Sjekk det sjøl vel? Og jeg må bare spørre: om jeg hadde skrevet to setninger om systemet til Denon og 3 A4 sider om Pioneer sitt, ville det da ha tippet andre veien? ;) Det er jo bare reklame jippo du har klippet ut uansett.

Lenke til kommentar
Eehh, jeg refererte til det jeg leste i Lyd & Bilde. Sjekk det sjøl vel? Og jeg må bare spørre: om jeg hadde skrevet to setninger om systemet til Denon og 3 A4 sider om Pioneer sitt, ville det da ha tippet andre veien? ;) Det er jo bare reklame jippo du har klippet ut uansett.

7099317[/snapback]

Hehe, joda men det er det jo fra begge.... når kom nyeste Lyd&Bilde ut?

Vet ikke om jeg har det...

Lenke til kommentar

ja, leste faktisk det på jobben min i dag (deltidsjobb).

Virket jo selvfølgelig veldig interessant, men det gjorde også prisen! 9000,- er nok rundt det dobbelte av det budsjette jeg hadde tenkt meg, men men.

Bør jeg tenke å spare opp til en ordentlig receiver enn en billig en til 4-6000,-?

Kan jo prøve å få spart, eller skjekke om det er bra til bud på den receiveren. :hmm:

Skal jeg kjøpe en så dyr receiver skal den holde i _mange_ år! Så det må være god kvalitet og garanti. (som hifi klubben har (5års garanti(ca.1000))

Lenke til kommentar

Det er vel best å ikke kjøpe seg til fant? Jeg kutta ned på øl og bøll i en liten stund og flesket til da jeg fant AX2 til 8500 i en svensk nettsjappe for et par måneder siden. Kjøp det som frister deg mest du (som du har råd til naturligvis). Da angrer du minst etterpå :)

Lenke til kommentar
Tror det kom tidlig i Oktober. Det nummeret som har Cop Land (woot) med hvertfall.

7099401[/snapback]

Takker, bør vel unne meg dette i morgen når jeg går mot langfri :)

Bør jeg tenke å spare opp til en ordentlig receiver enn en billig en til 4-6000,-?

Kan jo prøve å få spart, eller skjekke om det er bra til bud på den receiveren.  :hmm:

Skal jeg kjøpe en så dyr receiver skal den holde i _mange_ år! Så det må være god kvalitet og garanti. (som hifi klubben har (5års garanti(ca.1000))

7099585[/snapback]

Hva du skal bruke totalt i ett hjemmekino er opp til deg, vi entusiaster vil alltid råde deg til å legge i noen ekstra kroner og ja, vi synes det er verdt det.

Men husk, ett dyrt hjemmekino er ikke verdt verken nattesøvn eller magesår i tillegg i forbindelse med alle pengene du bruker.

Så legg deg på en pris der du kan kose deg skikkelig med annlegget uten at du får "hva har jeg gjort nå" følelsen.

På den måten kommer de virkelige følelsene for film og surround frem :thumbup:

Her finner du lagersalglisten fra de forskjellige HiFi-klubben butikkene.

Jeg vil anbefale følgende forsterkere i prioritert rekkefølge:

Fredrikstad

1 Denon AVR3805 Surroundreceiver Stk kr 10 998,00 kr 6 998,00

Det var denne jeg anbefalte i tidligere innlegg, den er heeelt rå. Absolutt verdt tilbudsprisen. Blir denn for dyr så sats gjerne på en 2106/2105 til rundt 4000,- de gir også mye for pengene og er forsterkere du kan ha i årevis fremover.

Oslo Marcus Thranes Gate

2 Denon 2106si Hjemmekinoreciever Stk kr 4 998,00 kr 3 998,00

Drammen

2 Denon AVR2106SI AV-receiver 7ch Stk kr 4 998,00 kr 4 298,00

1 Denon AVR2105BK Surround receiver Stk kr 4 998,00 kr 3 998,00

Denon AVR 2105 og 2106 ligger omtrent i klasse med Pioneer 1015, absolutt meget gode kjøp alle disse. Men uansett..... husk å prut :!:

Lenke til kommentar
Hva du skal bruke totalt i ett hjemmekino er opp til deg, vi entusiaster vil alltid råde deg til å legge i noen ekstra kroner og ja, vi synes det er verdt det.

Men husk, ett dyrt hjemmekino er ikke verdt verken nattesøvn eller magesår i tillegg i forbindelse med alle pengene du bruker.

Så legg deg på en pris der du kan kose deg skikkelig med annlegget uten at du får "hva har jeg gjort nå" følelsen.

På den måten kommer de virkelige følelsene for film og surround frem  :thumbup:

7100954[/snapback]

Wise words. Man skal kose seg med hjemmekino, ikke miste nattesøvnen :yes:

Lenke til kommentar
Tror det kom tidlig i Oktober. Det nummeret som har Cop Land (woot) med hvertfall.

7099401[/snapback]

Takker, bør vel unne meg dette i morgen når jeg går mot langfri :)

7100954[/snapback]

Her er et lite utdrag. Blandt de beste står det visst. De skryter hvertfall temmelig uhemmet av det i papirutgaven, så det kan ikke være alt for ræva. MCACC altså.

Lenke til kommentar
må huske at lyd og bilde er kjøpt og betalt av diverse produsenter og da , di er kjent for og være mindre "kritiske" , det sviger alt etter hvilke produkter di for tiden reklamerer for ;)

7104456[/snapback]

Bifalles. Dagen er ikke komplett uten en god konspirasjons teori :D

Lenke til kommentar
Er ikke en direkte fan av H/K`s produkter, føler at de ligger litt etter teknologimessig (uten at jeg har noe grunnlag for den antakelsen) men det skal visst være utrolig gode og kraftige forsterkere med god dynamikk.

7080829[/snapback]

Sammenlignet med Pioneer 1016 vil nok 1016 logisk nok være bedre enn 1707 til Denon i hjemmekinooppsettet, med detaljert og oppløst musikk tror jeg løpet blir nesten dødt til tross for at 1016 koster betydelig mer. Snakker da ikke om lydtrykk men gjengivelse av diskant og øvre mellomtone. Tror også Denon har ett mer kompetent romkorreksjonssystem i denne prisklassen enn det Pioneer har uten at jeg bastant skal påstå dette.

7077341[/snapback]

Quoter meg selv her med noen av mine inntrykk av forskjellige forsterkere. Nå har VG kommet over en test fra Lyd&Bilde som langt støtte mine inntrykk, spesielt med hensyn på H/K.

7096891[/snapback]

stemmer vel det du sier ang H/K, de fokuserer ikke så mye på hdmi, iPod og tekniske duppeditter som for folk flest tydeligvis er veldig viktig. men i en lyttedemo så er det ingen tvil om at H/K gruser både denon og pioneer i samme prisklasse.

Når det gjelder romkorreksjon så er det vel heller pioneer som er hakket mer kompetent enn denon.

edit: men nå er jo romkorreksjon for jenter da.

Endret av phax
Lenke til kommentar

7080829[/snapback]

7077341[/snapback]

7096891[/snapback]

stemmer vel det du sier ang H/K, de fokuserer ikke så mye på hdmi, iPod og tekniske duppeditter som for folk flest tydeligvis er veldig viktig. men i en lyttedemo så er det ingen tvil om at H/K gruser både denon og pioneer i samme prisklasse.

Når det gjelder romkorreksjon så er det vel heller pioneer som er hakket mer kompetent enn denon.

7105480[/snapback]

Og gutter som liker god lyd da :yes:

Lenke til kommentar
Best lyd får du nå hvis du slipper å stresse forsterkeren med korrigering, men dette er ganske OT så jeg skal la være.. :wee:

7105529[/snapback]

Dette har jo blitt en pludre tråd for lenge siden :!: Mener du det er best å bare henge opp surroundhøyttalerene og bare la det stå til altså? Eller snakker du om å kjøre stereo? Pure Direct er det jo mange som snakker varmt om, enig i det så fall.

Edit: Diskusjon rundt temaet romkorreksjon her. Ikke alle som er enig med deg.

Endret av freke
Lenke til kommentar

7105480[/snapback]

Ikke det jeg mener nei, skal innrømme at H/K gruser både Pioneer og Denon i samme prisklasse men når man går vekk fra "grusen" på ett underlag med følsomhet stikker H/K og gjemmer seg. Når jeg snakker om teknologi så mener jeg ikke alle mulig tilkoblinger men elektronikken som sørger for lydkvalitet som igejn ikke betyr høy lyd som mange tror.

Ihvertfall Denon vet jeg er knusende overlegen H/K i detaljer og oppløsning i både mellomtone og diskant, at den ikke har samme trykk i bassområde det dr....er jeg faktisk i.

7105480[/snapback]

Kanskje 1 av 100 er skikkelige lydentusiaster og jeg vil påstå at ikke mer enn 1 av 30 av dem igjen er kompetente til å stille inn høyttalerne i en hjemmekino selv. Det vil si at under 1 av 3000 av Norges innbygger er selv kompetente til å stille inn ett slikt anlegg.

Vil påstå at du ikke er i nærheten av å kunne dette selv, så de er du enten ei jente eller en gutt med dårlig lyd (ihvertfall ikke med så bra lyd som det kunne vært med romkorr.). Hvordan jeg kan påstå dette uten å kjenne deg, det er fordi at de som ikke hører at H/K sine forsterkere ligger litt etter i lydkvalitet i forhold til f.eks. Denon, Onkyo, Marantz, etc har heller ikke ører til å kunne stille inn en hjemmekino selv. Man må lære seg å krype før man kan gå....

PS. Har selv vært entusiast i en del år og hører godt forskjell på bra og dårlig lyd, likevel vil jeg ikke si meg i nærheten kompetent til å stille inn ett hjemmekinoanlegg selv.

Best lyd får du nå hvis du slipper å stresse forsterkeren med korrigering, men dette er ganske OT så jeg skal la være.. :wee:

7105529[/snapback]

Akkurat slike innlegg avslører ditt kunnskapsnivå :roll:

Lenke til kommentar

huff så mye tull du prater... tenkte jeg skulle la være og poste mer her, men nå blir jeg jo nesten litt provosert.

Hvis du finner Denon mer detaljert og oppløst enn H/K så er nå det din sak. Hvilken Denon og hvilken H/K har du testet da om jeg tørr spørre? Skal ærlig innrømme at denon ikke er det merket jeg har hørt mest på, men har hørt mye på H/K oppmot pioneer. Da tenker jeg på AVR 130, 135, 235, 335, 435, 635 og 7300 oppmot Pioneer 916, 2016, AX2 og AX4. Og min dom er ikke akkurat samme som din..

Og når det gjelder det at man MÅ ha romkorreksjon for å få god lyd så er det bare tull. Ta Primare SPA21 f.eks, beste surroundforsterkeren jeg har hørt. Og den er så godt som ribbet for alt ekstra tullball, OG den låter fantastisk.

Lenke til kommentar
huff så mye tull du prater... tenkte jeg skulle la være og poste mer her, men nå blir jeg jo nesten litt provosert.

Hvis du finner Denon mer detaljert og oppløst enn H/K så er nå det din sak. Hvilken Denon og hvilken H/K har du testet da om jeg tørr spørre? Skal ærlig innrømme at denon ikke er det merket jeg har hørt mest på, men har hørt mye på H/K oppmot pioneer. Da tenker jeg på AVR 130, 135, 235, 335, 435, 635 og 7300 oppmot Pioneer 916, 2016, AX2 og AX4. Og min dom er ikke akkurat samme som din..

Og når det gjelder det at man MÅ ha romkorreksjon for å få god lyd så er det bare tull. Ta Primare SPA21 f.eks, beste surroundforsterkeren jeg har hørt. Og den er så godt som ribbet for alt ekstra tullball, OG den låter fantastisk.

7109837[/snapback]

Ok, gidder ikke si mer.... du vet tydeligvis ikke så mye om lyd og hva god lyd krever. Orker ikke kommentere mer enn dette, får bare håpe at nybegynnere innen hjemmekino ikke blir villedet av dine påstander :thumbdown:

Edit:

Når du tester ut ett anlegg phax, kan jeg få hvite hvilken fremgangsmåte du bruker?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...