Gå til innhold

En bra og billig (THX) receiver og et par spm.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom

A) DD Pro Logic, DTS og Stereo, og

B) THX

er vel kort fortalt at A) har med måter å kode lydsignalet på i f.eks. en DVD-plate, mens B) har med signalprosesseringen i f.eks. en receiver å gjøre. Hvis du har en Pioneer VSX-1016V kan du altså spille en DVD med et DTS-lydspor og velge THX Cinema modus på receiveren for f.eks å få 7.1-lyd fra en 5.1-kilde.

Receivere som ikke er THX-sertifiserte, har ofte tilsvarende finesser som for alt jeg vet er like bra som disse THX-modusene.

Lenke til kommentar
.....

er 6.1 kanals reciver bra? eller bør man gå for en 7.1kanals receiver? (mere fremtidsretten?)

skifter topic nå ;)

------

7082028[/snapback]

Det er jo ikke noe på markedet som er i 7 kanaler, men pro logic 2 gjør en glitrende jobb med å fake det. F.eks Master and commander har livlig aktivitet i bakhøyttalerene selv om filmen er i 6(?) kanaler. Uansett ikke noe stort poeng å kjøpe en 6 kanals, synes jeg. Koster vel ikke så veldig mye mer for den siste kanalen.

Lenke til kommentar
Egentlig høyttalere. Recievere er noe man normalt har lyst til å oppgradere når det kommer noe nytt og spennende (og det skjer desverre oftere enn godt er). Gode høyttalere kan man ha i en årrekke. Så i en perfekt verden bør recieveren koste mindre enn høyttalerene, men det er da mange som gjør det motsatt og. Ikke noe som er skrevet i stein mao.

7081599[/snapback]

Økonomisk rett konklusjon der men ikke lydmessig vil jeg si.

Legger man mye mer i høyttaleren enn forsterkeren har du sannsynligvis en forsterker som ikke klarer å drive høyttalerne som de skal drives. En forsterker skal ha full kontroll over høyttalerne.

En god forsterker skal kunne gi høyttalerens maks effekt++ uten at signalet fra forsterkeren blir dårlig og forvrengt. Tåler en høyttaler 100 w RMS bør forsterkeren kunne gi 120-130 w RMS på maks. Det vil si at forsterkeren lett vil kunne yte de 100 w høyttaleren trenger uten at lyden blir dårlig av den grunn.

Har man en dårlig forsterker i forhold til høyttalere vil man kunne føle at høyttaleren holder igjen (men det er forsterkeren) som også kan resultere i dårlig og slitsom dypbass (buldre buldre) samt lite presis mellombass (dunk dunk).

Sammen med en forsterker til 3000 kr får du sannsynligvis bedre lyd med billige høyttalere som forsterkeren mestrer enn med ett par dyre/tungdrevne høyttalere. Ikke er det da bare bortkastet penger men man betaler også mer for mindre/dårligere lyd...

Kjøper du en forsterker til 15 000 kr og høyttalere til 5000 kr vil du dra nytte av den meget gode lydkvaliteten på forsterkeren som drar det maksimale ut av høyttalerne i både lydkvalitet og dynamikk. Selvfølgelig vil det være litt ekstra igjen i denne forsterkeren som den ikke får vist men pengene blir laaaangt ifra så bortkastet som ved å legge 15 000 kr i høyttaler og 5 000 kr i forsterker.

Konklusjon:

Man må selvfølgelig balansere utstyret til hverandre men ved å legge litt mer i forsterkeren enn det andre utstyret er sjansen for total skivebom mye mindre :whistle:

PS. Fordi "din" H/K forsterker kun yter 50 W trenger du ikke bekymre deg for den forsterkeren drar de høyttalerne som bare det :thumbup:

Edit:

Hadde jeg kjøpt en forsterker til 6 500 kr ville jeg brukt ca:

3 500 kr til fronthøyttalere

2 000 kr til bakhøyttalere

1 500 kr til fronthøyttaler

4-6000 kr til subwoofer

Du lander da på en totalpris på rundt 15-20 tusen kroner... en del mindre hvis du kjøper brukt. Husk dette er ca-priser, selvfølgelig er det andre som ville gjort det annerledes men jeg mener det er en fin balanse å gå ut ifra :yes:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Økonomisk rett konklusjon der men ikke lydmessig vil jeg si.

7082085[/snapback]

Men desverre er det ofte at økonomien blir den avgjørende faktoren. Vært gøy med disse Nautilus høyttalerene og de låter sikkert veldig mye bedre enn mine pingler, men akk, det var de kronene...

Forøvrig rimelig enig i den editen din. Ser ut som et greit utgangspunkt for handleliste.

Endret av freke
Lenke til kommentar
interessante greier dette!

Faktisk så var prisforskjellen mellom 6.1 og 7.1 på ca. 1300,- vet ikke om det var noe annet forskjell.

Er 7.1 verdt de ekstra pengene? Hva med HD-dvd og blue ray diskene...?

7082166[/snapback]

Up and coming formater det, og de vil mest trolig bli i 7.1. Du får sikkert en fyldigere surround med 7.1 fremfor 6.1. Men jeg har ikke hørt 6.1 så jeg vet ikke hvor bra det låter. Jeg vet bare at 7.1 er veldig stas fremfor 5.1 :)

Lenke til kommentar
Men desverre er det ofte at økonomien blir den avgjørende faktoren. Vært gøy med disse Nautilus høyttalerene og de låter sikkert veldig mye bedre enn mine pingler, men akk, det var de kronene...

7082123[/snapback]

Er vel ikke god økonomi å kjøpe dyrere høyttalere som spiller dårligere med den forsterkeren du har heller...

interessante greier dette!

Faktisk så var prisforskjellen mellom 6.1 og 7.1 på ca. 1300,- vet ikke om det var noe annet forskjell.

Er 7.1 verdt de ekstra pengene? Hva med HD-dvd og blue ray diskene...?

7082166[/snapback]

6.1 = centerhøyttaler bak

7.1 = 2 ekstra side/bak høyttalere

Kjører du ett 5.1 oppsett vil du ha to ekstra kanaler til overs som du kan kjøre inn på hver sin front eller en egen stereo med høyttalere i andre rom.

Kjører du 5.1 med en 6.1 forsterker har du kun 1 kanal til overs, den kan eventuelt puttes inn på centerkanalen.

Hva som er mest aktuelt kommer an på dine behov og hvordan lydinnspillingene på de fremtidige filmene blir. Det kan/vil jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kan noe om dette, mulig en eventuelt selger av slikt utstyr har peiling.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Litt OT:

Når det gjelder sub her så vil jeg tro en Bladderbuster ville gruse det meste på markedet ;)

Ellers ser det ut til at tråden konvergerer mot at det beste valget er en 7.1 forsterker og etpar bra høyttalere.

Håper iallefall trådstarter blir gliseblid av det som evt. handles inn engang og legger ut fornøydbilder, hehe :D

Lenke til kommentar
Litt OT:

Når det gjelder sub her så vil jeg tro en Bladderbuster ville gruse det meste på markedet ;)

Ellers ser det ut til at tråden konvergerer mot at det beste valget er en 7.1 forsterker og etpar bra høyttalere.

Håper iallefall trådstarter blir gliseblid av det som evt. handles inn engang og legger ut fornøydbilder, hehe :D

7082936[/snapback]

:dribble: hvem selger dette og pris ?

EDIT: prisen er ca 66k

:roll:

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
Litt OT:

7082936[/snapback]

SVS er nok det aller beste du kan få per krone og det med meget god margin. Subwooferen jeg linker til spiller i kne omtrent alt den kommer over som koster under 50 000,-. Selv så koster den langt under 13 000,- inkludert moms.

Så kan man da fylle på med slike i hjemmekinoen sin til man har nådd en pris som ladderbusteren ligger på... da vil den krype ut med halen mellom bena :!:

Litt OT:

7082936[/snapback]

Helt enig der... :thumbup:

Lenke til kommentar
Litt OT:

7082936[/snapback]

SVS er nok det aller beste du kan få per krone og det med meget god margin. Subwooferen jeg linker til spiller i kne omtrent alt den kommer over som koster under 50 000,-. Selv så koster den langt under 13 000,- inkludert moms.

Så kan man da fylle på med slike i hjemmekinoen sin til man har nådd en pris som ladderbusteren ligger på... da vil den krype ut med halen mellom bena :!:

Litt OT:

7082936[/snapback]

Helt enig der... :thumbup:

7084062[/snapback]

joda svs i flertal til samme pris er nok mere "effektivt" , men ser det like kult ut ?? :p

ser alle her anbefaler 7.1 , jeg vil nå bare påpeke at du bør ha litt størrele på et romm før man stuer 7 høytalere inn der .

er ikke vits med 4 bakhøytalere som står under 1 meter fra hverandre .

så vidt jeg har fått med meg bør man vell ha over 1 meter meller sidebak og bakhøytaler for og kunne mereke forskeld på og bare ha 2 vanlig bakhøytaler , lyden vil rett og slett bare smelt samme og det blir liten eller ingen skilnad i lyden av og ha 4 høytalere .

Lenke til kommentar
joda svs i flertal til samme pris er nok mere "effektivt" , men ser det like kult ut ?? :p

7084096[/snapback]

Nei, de vil nok ikke se like kule ut men bare 50 ganger kulere... BladderBuster koster $14 000 som blir ca (x 6,5) 91 000 kr, i Norge ville den sikkert krøpet over 100 000,-.

100 000/12 500 = 8

Hadde vel sett litt kulere ut med 8 SVS PB12-Plus/2 etterhverandre på nesten 70 kg hver enn en annen hvilken som helst lydting...

ser alle her anbefaler 7.1 , jeg vil nå bare påpeke at du bør ha litt størrele på et romm før man stuer 7 høytalere inn der .

er ikke vits med 4 bakhøytalere som står under 1 meter fra hverandre .

så vidt jeg har fått med meg bør man vell ha over 1 meter meller sidebak og bakhøytaler for og kunne mereke forskeld på og bare ha 2 vanlig bakhøytaler , lyden vil rett og slett bare smelt samme og det blir liten eller ingen skilnad i lyden av og ha 4 høytalere .

7084096[/snapback]

Å la meg påpeke at alle disse kanalene opererer uavhengig av hverandre og kan bruker til Bi-amping, Bi-wireing, ekstra stereooppsett... kanskje ville romkorreksjonen sørget for en god lyd likevel tross lite rom med 7 kanaler :yes:

Edit: H/K er ikke fremst på romkorreksjon men er overbevist om at romkorreksjonen til Denon hadde fikset biffen med lite rom og 7 høyttalere :thumbup:

Edit2: Hjemmekino er MORO! :!:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

di kom på ca 66 etter google sin valutta kalkulator det er snakke om new zeland $ som ligger på ca 4 kr

joda det hadde sett uber ut med mange svs og da :D

er kalarover at kanalene opperer uavhengeig av hverandre og at man kan bruke di til hjelpe til på andre kanaler , og man kan bruke kroeksjonere for bra lyd kavalitet , med det er noe som heter for mye av det gode og :p

jeg klarer meg enda noen år med "bare" 6 høytalere :p

EDIT og btw på neste forsterker skal jeg ha med active rommkoreksjon , er lei av tune selv :p + at det garantet blir bedre en hva jeg tunere det til ^^

det er bare så alt for mye og velge i , klarer jo adri og bestemme meg :p

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

7084237[/snapback]

Det som er moro er at de koster "bare" 12 500,-... det er jo mye men ikke mer enn at man kan anskaffe seg en slik uten å måtte selge huset eller ta pant i bilen av den grunn.

Grom receiver: 15 000,-

Spiller: 5000,-

SVS: 12 500,-

Høyttalerpakke: 20 000,-

Drøye 50 000,- + kabler.... ja det er mye men ikke uoverkommelig for en entusiast ;)

Tenk for ett trykk! :!:

Lenke til kommentar

7084237[/snapback]

Det som er moro er at de koster "bare" 12 500,-... det er jo mye men ikke mer enn at man kan anskaffe seg en slik uten å måtte selge huset eller ta pant i bilen av den grunn.

Grom receiver: 15 000,-

Spiller: 5000,-

SVS: 12 500,-

Høyttalerpakke: 20 000,-

Drøye 50 000,- + kabler.... ja det er mye men ikke uoverkommelig for en entusiast ;)

Tenk for ett trykk! :!:

7084319[/snapback]

Tror 12 plus/2 er i stand til å gjøre seriøs skade på forholdet til naboer hvertfall. Har du hørt den? Lurer på en tur til Lsound bare for å tatt en titt på den. Jeg har jo slett ikke plass til monsteret, men det hadde vært artig å hørt den live tror jeg. Skikkelig imponert over PB10, så da kan vel ikke 12 plus/2 være kjiper'n :dribble:

Lenke til kommentar
Tror 12 plus/2 er i stand til å gjøre seriøs skade på forholdet til naboer hvertfall. Har du hørt den? Lurer på en tur til Lsound bare for å tatt en titt på den. Jeg har jo slett ikke plass til monsteret, men det hadde vært artig å hørt den live tror jeg. Skikkelig imponert over PB10, så da kan vel ikke 12 plus/2 være kjiper'n  :dribble:

7084535[/snapback]

Har kun hørt PB10 jeg også men etter hva den presterer kan jeg kun drømme om toppmodellen til SVS :thumbup:

Edit: Er en fan av mye av produktene til HiFi-klubben men må innrømme at INGEN woofere der til under 10 000 kommer i nærheten av PB10...

SVS PB12-Plus/2 derimot gruser nok ALLE woofere til HiFi-klubben, uansett pris vil jeg nok tro :whistle:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Tror 12 plus/2 er i stand til å gjøre seriøs skade på forholdet til naboer hvertfall. Har du hørt den? Lurer på en tur til Lsound bare for å tatt en titt på den. Jeg har jo slett ikke plass til monsteret, men det hadde vært artig å hørt den live tror jeg. Skikkelig imponert over PB10, så da kan vel ikke 12 plus/2 være kjiper'n  :dribble:

7084535[/snapback]

Har kun hørt PB10 jeg også men etter hva den presterer kan jeg kun drømme om toppmodellen til SVS :thumbup:

Edit: Er en fan av mye av produktene til HiFi-klubben men må innrømme at INGEN woofere der til under 10 000 kommer i nærheten av PB10...

SVS PB12-Plus/2 derimot gruser nok ALLE woofere til HiFi-klubben, uansett pris vil jeg nok tro :whistle:

7084624[/snapback]

Det regner jeg med nesten. Må innrømme å ha blitt en "devoted fan" av SVS etterhvert hehe

Lenke til kommentar

BB er nok for brutak for de flest HiFi versjonen koster ~65k, men det er en PA versjon som slettes ikek er dum heller og den koster ~35.

Designet er jo også ren fryd.

SVS gir mye for penga, det er klart men BB's lillebror; Subterranean til 14k, tror jeg nok ville gitt SVS kamp til døra og mere til ;) Designmessig så er det ikke sammenlignbart engang :p

(Min subjektive mening ;)

Men nå skal jeg ikke drive av helt med OT her.

Det aner meg at trådstarter har fått svar på spørsmålene sine...

Eller...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...