hean Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Ikke helt eing i disse valgene... begge forsterkerne har kun 5 kanaler og er uten romkorreksjon. Med 7 kanaler får du fort ett par kanaler til overs som du kan kjøre innpå frontsettet som gir betydelig bedre og dynamisk lyd. Nå klarer sikkert H/K seg bra uten da de er meget strømsterke, den fra Eltek er jeg mer skeptisk til. Uten romkorreksjon må man ta på seg en lang jobb med å stille inn høyttalerne selv i forhold til plassering og utforming på rommet. Flytter du høyttalerne må du ofte gjøre den jobben helt på nytt igjen. I tillegg er meget få kompetente til å sette opp ett slikt oppsett selv. Romkorreksjon er VIKTIG, en forsterker til 5000,- riktig korrigert kan låte MYE bedre enn en til 10 000,- likevel om den til 10 000,- er kraftigere. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Joda, er enig med deg rent prisnsippielt sett, men nå er jo dette et marginalbudsjett og da mener jeg det er bedre å bruke pengene på et ok høyttaleroppsett og en 5kanaler. For å dra samme type analogi vil en 5kanaler til 5k mest sannsynlig ha mer muskler til hver kanal enn en sjukanaler tik 5k. Hva Eltekforsterkeren har å by på lydmessig aner jeg rett og slett ikke, men jeg går ut fra at den er verdt pengene, det meste derfra er jo det. Folk som har den klager iallefall ikke. Skal en i tillegg begynne å plages med romkorreksjon så er en inne i en helt annen klasse hva kvalitet og ytelser angår, dette kan en fint oppgradere til senere. Men for all del, finner han en brukt forsterker med romkorreksjon og 7 kanaler av god kvalitet innenfor hans budsjet er jo det det aller beste. Sjøl har jeg stortro på ting som Primare og Audiolab, en forsterker fra en av dem blir iallefall neste investering her i gården. Det er ikke noe bling og tull der i gården, kun renspikka kvalitet Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Personlig ville jeg vel satset på en forsterker i 6-7000 kr klassen med romkorreksjon og 7 kanaler + ett par kompetente fronthøyttalere for så å bygge ut senere. Tross alt skal man ikke undervurdere filmlyd med ett meget kompetent stereooppsett i forhold til ett middels surround. Synes 7 kanaler og romkorreksjon er nødvendig, romkorreksjon stiller inn anlegget "perfek" på noen minutter og i vanskelige rom kan dette være forskjell på himmel og hel... Over nyttår kommer PS3 med Blu-Ray og i kjølevannet av dette blir nok HD og lyd i 7 kanaler mye mer vanlig. Da er det irriterende å nettopp ha kjøpt ett 5-kanalers surround oppsett. Edit: Ett tips kunne ha vært Denon 2307 til 7000 kr + ett av følgende høyttalerpar: Billig: Dali 8008 blå serie 5000,- Dyrere: Dali Suite 1.7 6000,- Dyr: Dali Suite 2.7 8000,- Dyrest: Dali Ikon 7 9000,- Så klart er Denon 2307 med Ikon 7 en del dyrere enn det han opprinnelig planla for HELE anlegget men vi snakker her en heeeelt annen verden av lyd. Kunne sikkert prutet denne pakken ned 14 000 ++ inkl. kabler. Først da kan man virkelig begynne å kalle det hjemmekino :!: Edit2: Skal en i tillegg begynne å plages med romkorreksjon så er en inne i en helt annen klasse hva kvalitet og ytelser angår, dette kan en fint oppgradere til senere. 7077998[/snapback] Forsto jeg det riktig, plages man med romkorreksjon det som er guds gave til hjemmekinoamatører. Skjønner ikke helt hva du mente med det.... PS. Man kan ikke oppgradere til romkorreksjon senere uten å bytte ut forsterkeren helt. Endret 15. oktober 2006 av Zatuu Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Det jeg mente er at skal en ha romkorreksjon så må en somregel opp i pris om en skal handle nytt, derfor kan en fint handle inn en 5kanaler som en kan bruke til å få lyd på bad, kjøkkken, veranda, garasje mm den dagen en plasker ut med 12 - 15 lapper til en skikkelig forsterker Ellers så er jeg enig i at et godt stereoppsett på en god 7kanaler vil være en fordel., H/K AVR 340 er jo en fin sak, men noe utenfor budsjettet til trådstarter. 14 ker nok minimum av det en må regne å hoste opp for et skikkelig anlegg, aldeles på linje med deg der Husker da jeg blåste 25 lapper på høyttalere, CD spiller og forsterker som student i Trondheim, det var med en smule skepsis og skjelving jeg skrua løs delefiltrene og lodda på bedre kondiser og internkabling men det gjorde susen. Tilogmed de mest skeptiske vesnene til "hifimagi" - også kalt damer - måtte motvillig inrømme at de hørte forskjell både etter "kirurgien" og oppgradering til bedre signal og høyttalerkabler. Ikke kosta oppgraderinga så mye heller Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Vel, nå er det vel slik at de ledende innen hjemmekino nesten kaster romkorreksjon med forsterkerne. Du får Denon 1507 med 7 kanaler og romkorreksjon, prøv å finn en 5 kanaler som spiller bedre til samme pris.... I Teorien betaler du vel litt ekstra for romkorreksjon men å legge til en allerede utviklet romkorreksjon til en forsterker koster vel egentlig ikke mange 10-kronene ekstra. Uansett er romkorreksjon mye bedre anvendt penger enn litt ekstra kr i selve forsterkeren skal man tro omtrent samtlige blader og magasiner som har testet "billige" receivere. Til syvende og sist vil jeg tro at den første Forsterkeren jeg anbefalte er mer enn bra nok til trådstarters behov, tross alt er de aller aller fleste som kjøper ferdigpakker til under 5000,- meget fornøyde med kjøpet sitt Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) hvist det var hele list så kan jeg ikke si jeg var mye imponert di fleste filmene sto over 5 ganger , on noen vil jeg tippe var representert langt mere en det , for det andre var det mye GAAMLE filmer , altså filmer som ble laget mens THX enda var hot og stereo var det mest normale , og det resterende var tegnefilmer . men hvist du liker thx og det faktumet at du kaster pengen dine til lucas så må du jo bare det . 7065409[/snapback] Du hadde bare hørt om Star Wars, så du vet faktisk ikke hva du snakker om lillegutt. Du får sikkert mer peiling på hjemmekino en dag, men foreløpig bør du vel kanskje diskutere mer data og spørre litt om blomsten og bien i sex og samliv spalten he he. Mer presist vil jeg vel bare si: pwnd :!: 7076582[/snapback] jeg har faktisk hørt om flere av fillmer en sw , men den listen var uasett ikke imponerende . EDIT: og det og komme og kalle meg lillegutt er bare frekt , men det ligger jo i nicket ditt, så annet er vell ikke og forvente Endret 16. oktober 2006 av FtZ- Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 som sagt så tenkte jeg først å gå for en reciver og 2 front ht. Etter at dere har diskutert ang. 7 og 5 kanal, tenkte jeg å gå for en 7:1 Denne (eller en bedre høyt.): http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=1,44,83&id=851 Høyt. hadde vært fint med en mørk farge, ikke svart: synd at disse høyt. ikke har slik farge jeg ønsker: Dynavoice Challenger M85 Noe negativt å si angående disse produktene? Jeg får heller kjøpe center og bakhøytalere når jeg får bedre rå. Lenke til kommentar
freke Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) hvist det var hele list så kan jeg ikke si jeg var mye imponert di fleste filmene sto over 5 ganger , on noen vil jeg tippe var representert langt mere en det , for det andre var det mye GAAMLE filmer , altså filmer som ble laget mens THX enda var hot og stereo var det mest normale , og det resterende var tegnefilmer . men hvist du liker thx og det faktumet at du kaster pengen dine til lucas så må du jo bare det . 7065409[/snapback] Du hadde bare hørt om Star Wars, så du vet faktisk ikke hva du snakker om lillegutt. Du får sikkert mer peiling på hjemmekino en dag, men foreløpig bør du vel kanskje diskutere mer data og spørre litt om blomsten og bien i sex og samliv spalten he he. Mer presist vil jeg vel bare si: pwnd :!: 7076582[/snapback] jeg har faktisk hørt om flere av fillmer en sw , men den listen var uasett ikke imponerende . 7078964[/snapback] Vel, for å gjøre en komplett narr av deg velger jeg her å klippe og lime fra et tidligere innlegg av deg. Følg godt med nå: "tenke deg litt om da . hvem laget sw ? uten om di kan jeg ikke komme på noen filmer med thx sertifisering , men list gjerne opp noen " Jeg uthevet her et avslørende ord i sammenhengen. Meget godt argumentert, tiger At du ikke har snøring på hjemmekino har vi allerede slått fast. Du har antakelig ikke surround i det hele tatt, så dine gjetninger er uten relevans i denne diskusjonen. Og nei, to høyttalere kan ikke kalles litt surround, om du tror det. Endret 16. oktober 2006 av freke Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 som sagt så tenkte jeg først å gå for en reciver og 2 front ht.Etter at dere har diskutert ang. 7 og 5 kanal, tenkte jeg å gå for en 7:1 Denne (eller en bedre høyt.): http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=1,44,83&id=851 Høyt. hadde vært fint med en mørk farge, ikke svart: synd at disse høyt. ikke har slik farge jeg ønsker: Dynavoice Challenger M85 Noe negativt å si angående disse produktene? Jeg får heller kjøpe center og bakhøytalere når jeg får bedre rå. 7079035[/snapback] Har ikke noe negativt å si om disse produktene. Men jeg tror du linket til en stereoforsterker (kun 2 kanaler) og ikke en surroundforsterker. Fordi at vi/jeg anbefalte deg å kjøpe kun forsterker + fronthøyttalere først må du likevel kjøpe en surroundforsterker. De andre kanalene brukler du senere når du kjøper til flere høyttalere. Er ikke en direkte fan av H/K`s produkter, føler at de ligger litt etter teknologimessig (uten at jeg har noe grunnlag for den antakelsen) men det skal visst være utrolig gode og kraftige forsterkere med god dynamikk. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 klarte å linke/så feil =/ var kanskje denne jeg mente: http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=1,90,96&id=1598 enten så sparer jeg litt lengre eller så skjekker jeg om jeg får den brukt...var i det dyreste laget men men. Da vil forsterkeren ha dobbel så høy pris som høyttalerene. hva er det man bør legge mest penger i når man har et ganske stramt budsjett? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) hvist det var hele list så kan jeg ikke si jeg var mye imponert di fleste filmene sto over 5 ganger , on noen vil jeg tippe var representert langt mere en det , for det andre var det mye GAAMLE filmer , altså filmer som ble laget mens THX enda var hot og stereo var det mest normale , og det resterende var tegnefilmer . men hvist du liker thx og det faktumet at du kaster pengen dine til lucas så må du jo bare det . 7065409[/snapback] Du hadde bare hørt om Star Wars, så du vet faktisk ikke hva du snakker om lillegutt. Du får sikkert mer peiling på hjemmekino en dag, men foreløpig bør du vel kanskje diskutere mer data og spørre litt om blomsten og bien i sex og samliv spalten he he. Mer presist vil jeg vel bare si: pwnd :!: 7076582[/snapback] jeg har faktisk hørt om flere av fillmer en sw , men den listen var uasett ikke imponerende . 7078964[/snapback] Vel, for å gjøre en komplett narr av deg velger jeg her å klippe og lime fra et tidligere innlegg av deg. Følg godt med nå: "tenke deg litt om da . hvem laget sw ? uten om di kan jeg ikke komme på noen filmer med thx sertifisering , men list gjerne opp noen " Jeg uthevet her et avslørende ord i sammenhengen. Meget godt argumentert, tiger At du ikke har snøring på hjemmekino har vi allerede slått fast. Du har antakelig ikke surround i det hele tatt, så dine gjetninger er uten relevans i denne diskusjonen. Og nei, to høyttalere kan ikke kalles litt surround, om du tror det. 7079975[/snapback] vell jeg har aldrig lett etter filmer med thx sertifisering så det at jeg ikke kunne noen var vell ikke rart vell ?? så jeg føler ikke at du driter meg ut på noen måte der og som tiligere sagt , 600 filmer er ikke en imonerende liste , når man tenker på hvor mange filmer som kommer fra hollywood i året . og som tiligere sakt det er for det meste gamle filmer , og tegne filmer der . men det virker som du overser mine poenger . btw hvist du sjekker profilem min så står all komponentene i steroen min der EDIT: og hvist du teller hvor mange filmer det faktisk er på den liste så vil jeg tippe under 400 da ALLE er listet MINST 2 ganger . Endret 16. oktober 2006 av FtZ- Lenke til kommentar
freke Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 klarte å linke/så feil =/ var kanskje denne jeg mente: http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=1,90,96&id=1598 enten så sparer jeg litt lengre eller så skjekker jeg om jeg får den brukt...var i det dyreste laget men men. Da vil forsterkeren ha dobbel så høy pris som høyttalerene. hva er det man bør legge mest penger i når man har et ganske stramt budsjett? 7081558[/snapback] Egentlig høyttalere. Recievere er noe man normalt har lyst til å oppgradere når det kommer noe nytt og spennende (og det skjer desverre oftere enn godt er). Gode høyttalere kan man ha i en årrekke. Så i en perfekt verden bør recieveren koste mindre enn høyttalerene, men det er da mange som gjør det motsatt og. Ikke noe som er skrevet i stein mao. Lenke til kommentar
freke Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 hvist det var hele list så kan jeg ikke si jeg var mye imponert di fleste filmene sto over 5 ganger , on noen vil jeg tippe var representert langt mere en det , for det andre var det mye GAAMLE filmer , altså filmer som ble laget mens THX enda var hot og stereo var det mest normale , og det resterende var tegnefilmer . men hvist du liker thx og det faktumet at du kaster pengen dine til lucas så må du jo bare det . 7065409[/snapback] Du hadde bare hørt om Star Wars, så du vet faktisk ikke hva du snakker om lillegutt. Du får sikkert mer peiling på hjemmekino en dag, men foreløpig bør du vel kanskje diskutere mer data og spørre litt om blomsten og bien i sex og samliv spalten he he. Mer presist vil jeg vel bare si: pwnd :!: 7076582[/snapback] jeg har faktisk hørt om flere av fillmer en sw , men den listen var uasett ikke imponerende . 7078964[/snapback] Vel, for å gjøre en komplett narr av deg velger jeg her å klippe og lime fra et tidligere innlegg av deg. Følg godt med nå: "tenke deg litt om da . hvem laget sw ? uten om di kan jeg ikke komme på noen filmer med thx sertifisering , men list gjerne opp noen " Jeg uthevet her et avslørende ord i sammenhengen. Meget godt argumentert, tiger At du ikke har snøring på hjemmekino har vi allerede slått fast. Du har antakelig ikke surround i det hele tatt, så dine gjetninger er uten relevans i denne diskusjonen. Og nei, to høyttalere kan ikke kalles litt surround, om du tror det. 7079975[/snapback] vell jeg har aldrig lett etter filmer med thx sertifisering så det at jeg ikke kunne noen var vell ikke rart vell ?? så jeg føler ikke at du driter meg ut på noen måte der og som tiligere sagt , 600 filmer er ikke en imonerende liste , når man tenker på hvor mange filmer som kommer fra hollywood i året . og som tiligere sakt det er for det meste gamle filmer , og tegne filmer der . men det virker som du overser mine poenger . btw hvist du sjekker profilem min så står all komponentene i steroen min der 7081590[/snapback] Har du sett tegnefilmene fra Pixar? Meget god lyd i de. Jeg anbefaler at du setter på De Utrolige og gruver opp lyden i surround, med en god subwoofer. Filmen får plutselig en ny dimensjon. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 -klippe vekk lit quoter her nå - Har du sett tegnefilmene fra Pixar? Meget god lyd i de. Jeg anbefaler at du setter på De Utrolige og gruver opp lyden i surround, med en god subwoofer. Filmen får plutselig en ny dimensjon. 7081625[/snapback] joda har sett di filmen ,og ja lyden i di er meget bra , men er 2-3 bra filmer med thx sertifisering nok til og batale 5-10k ekstra for hjemmekinoen ( går ut fra at når man først skal ha thx så må det være på alle produktene ( inkl lerret og kabler ) det er penger man kunne brukt på tilsvarende produkter som har lagt pengen i andre aspekter . Lenke til kommentar
freke Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) -klippe vekk lit quoter her nå - Har du sett tegnefilmene fra Pixar? Meget god lyd i de. Jeg anbefaler at du setter på De Utrolige og gruver opp lyden i surround, med en god subwoofer. Filmen får plutselig en ny dimensjon. 7081625[/snapback] joda har sett di filmen ,og ja lyden i di er meget bra , men er 2-3 bra filmer med thx sertifisering nok til og batale 5-10k ekstra for hjemmekinoen ( går ut fra at når man først skal ha thx så må det være på alle produktene ( inkl lerret og kabler ) det er penger man kunne brukt på tilsvarende produkter som har lagt pengen i andre aspekter . 7081683[/snapback] Nei, men det har jeg heller ikke sagt. For mitt vedkommende var hverken THX eller 1080p oppkonvertering noe jeg satte som kriterie for kjøp. Heller hvor bra recieveren gjør jobben med å gi meg god (kring)lyd. Forøvrig er det nok av folk med flust av spenn som sikkert ikke nøler med å legge 5-10k ekstra (uten at jeg gidder å sjekke tallet ditt engang) i å få THX godkjente produkter rund baut. Har du det så har du hvertfall ikke dårligere lyd. btw, kikka på profilen din. Jeg vet ikke hvor dypt sub'en din spiller, men du hadde sikkert ikke tatt skade av en SVS sub du heller Endret 16. oktober 2006 av freke Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 edit: er det kanskje lurt å ha HDMI på forsterkeren? Gir det bedre lyd kanskje? 7056139[/snapback] Hvis du kobler en DVD-spiller (f.eks.) til en Pioneer VSX-1016V med kun en HDMI-kabel, så vil du ikke få noe lyd ut gjennom receiveren. Du må i tillegg bruke en digital eller analog overføring av lyden fra DVD-spilleren. (Det er ikke noe stort problem for meg, for DVD-spilleren min gir ikke ut lyd over HDMI den heller.) Lenke til kommentar
freke Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 ..........Etter hva jeg har hørt (rett meg hvis jeg tar feil).......... Å si at man kjører forsterkeren i THX-modus blir like dumt som å si at man kjører bilen i NAF-modus fordi bilen har blitt NAF-testet :!: 7072151[/snapback] Feil. Hørt om Pro Logic? Neo 6? Stereo? THX? Alle disse kan du kjøre på en forsterker. Til og med undergrupper av de respektive. PLIIx movie, Neo 6 DTS, 7 channel Stereo, THX Select 2 osv. Det er ikke greit å få med seg alt skjønner jeg Rosin til deg for dagens mest ill-informed utsagn. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 stereo , dolby digetal og dts er reelle lyd standarer , alle di andre du nevenr er forskellig måter og tolke disse signalene på . thx er orginalt lagt og og omkode et 2 kanalers lydsignal til et 5.1 kanalers lyd signal ( og var på høyde med 2.0 doby pro logic stereo ) thx er et egent lyd spor på platen , men en måte og tolke og spille av di existerende lyd signalen på platen Lenke til kommentar
freke Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 stereo , dolby digetal og dts er reelle lyd standarer , alle di andre du nevenr er forskellig måter og tolke disse signalene på . 7081948[/snapback] Og? Jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Les det jeg svarte på en gang til. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 men bruker du en emulering til og se på dts lyd ? nei , man bruker forsterkeren i dts "modus" men det er vell ikke så alt for relevat ,vi for være enig om og være uening thx er sikkert kjekt , men det er unødvendig og fordyrende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå