Gå til innhold

En bra og billig (THX) receiver og et par spm.

Anbefalte innlegg

https://prisguiden.no/product.php?productId=47686

Tenkte på denne. Er dette en THX receiver?

Sertifiseringer: THX Select 2, THX Surround EX

Er THX merkbart? ser i hvert fall fint ut på receiveren...

Og klarer den å drive disse høyttalerene:

Front ht.

Bak ht.

Center ht.

Og vil forsterkeren holde hvis jeg bytter til sterkere ht. en gang i framtiden, og bruker de "nåværende" som bak ht.?

Hvilke kabler bør jeg kjøpe? noen billige og bra...4-6m ledning til bakht. og kanskje 1 m til front ht.

Takk for svar. :thumbup:

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PLIIx: pro logic 2x. Dvs den "nye" pro logic 2. Synes det er like bra å ha den på det som på thx når jeg ser film. Mulig jeg endrer syn etterhvert som jeg får gitt thx litt mer tid...?

Det er vel så ekte thx som det får blitt antar jeg. Det er jo i praksis ikke annet en fordyrende merkelapp vil jeg tro. Uten at jeg har ryggdekning for det utsagnet. Antageligvis samme thx som på min. Jeg har vsx ax2as(-s, siden jeg synes sølv gjør seg bedre bare), og er veldig godt fornøyd. Veldig enkelt å få satt opp 7.1 systemet bra med MCACC.

Jeg har ikke hørt vsx 1016, men det er sikkert en grei reciever det. Hvertfall ikke noen guffen pris på den. 150 watt burde greie seg, selv om man jo aldri får så mye watt i praksis som oppgitt. Hvis lommeboka bestemmer er det sikkert et greit kjøp, og hvis penger ikke er noe problem så er det bare å gå for vsx ax10 med en gang hehe

edit: tråd her som diskuterer 1016 vs 2016

Endret av freke
Lenke til kommentar
Kommer ann på hva du mener. Når jeg setter på THX så blir lydbildet endret. Vanskelig å sette fingeren på, men det er noe som skjer. Men om det blir så veldig mye bedre er vel en annen sak. Synes PLIIx gjør en grei jobb jeg.

7033277[/snapback]

Vet du hva THX er?

Det er bare en "godkjennelse" av gutta i Lucasfilm Ltd.

Lenke til kommentar
Kommer ann på hva du mener. Når jeg setter på THX så blir lydbildet endret. Vanskelig å sette fingeren på, men det er noe som skjer. Men om det blir så veldig mye bedre er vel en annen sak. Synes PLIIx gjør en grei jobb jeg.

7033277[/snapback]

Vet du hva THX er?

Det er bare en "godkjennelse" av gutta i Lucasfilm Ltd.

7036300[/snapback]

Prøv selv. Sett på en film og kjør lyden i thx og deretter ser du samma scene i pro logic eller noe annet. Det er en forskjell. På ax2as så er det en del forskjellige thx moduser (musikk, gaming, select2 og sikkert et par til) og de gir en annen lyd en neo 6 og pro logic. No kidding. Så det har en slags funksjon i tillegg til å koste x antall kr for merkelappen "thx godkjent".

Endret av freke
Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/product.php?productId=47686

Tenkte på denne. Er dette en THX receiver?

Sertifiseringer:  THX Select 2, THX Surround EX

Er THX merkbart? ser i hvert fall fint ut på receiveren...

Og klarer den å drive disse høyttalerene:

Front ht.

Bak ht.

Center ht.

Og vil forsterkeren holde hvis jeg bytter til sterkere ht. en gang i framtiden, og bruker de "nåværende" som bak ht.?

Hvilke kabler bør jeg kjøpe? noen billige og bra...4-6m ledning til bakht. og kanskje 1 m til front ht.

Takk for svar. :thumbup:

7033087[/snapback]

THX, er bare en sertifisering, som gis til en enhet (f.eks en forsterker) hvis den klarer minimumskravene innenfor en viss"lydkvalitet", som da er THX standarden.

Så, er en forsterker THX, så er den på et generelt sett høyt nivå, innenfor lydteknologi. Så det er ikke noe du kan høre spesielt, men du vet ivhertfall at du ikke kjøper noe møl, om du kjøper en enhet med THX sertifisering.

Men, om den praktiske forskjellen er særlig merkbar kommer ann på spiller til spiller, og hvordan rommet er, hvordan øyttalere det er osv..

Tror nok ikek den praktiske forskjellen er særlig stor generelt sett. (om du kjøper en rimelig god en, som ikke fikk THX godkjent)

:whistle:

Lenke til kommentar

takk for hjelpen gutter(jenter?)! Får se om jeg velger en THX receiver eller ikke, skal nok ikke kjøpe før i desember tenker jeg, men det er greit å få klart opp hva som ligger bak "THX". Også er det greit å få spart litt også(evt. høy pris).

Hvis ingen har noe å utsette på receiveren eller anbefale en annen til samme pris, eller mindre så tror jeg nok at det blir den.

Merkene jeg kunne ha tenkt meg: Pionner, yamaha, H/k, marantz, NAD, vincent, panasonic.

Merkene jeg ikke kunne ha tenkt meg: Sony, eltax, JVC, philips.

Eller takk for hjelpen igjen alle sammen!

Lenke til kommentar

Hva THX betyr.

Og leser du på slutten der ser du at Lucasfilm må sertifisere THX godkjente produkter, det er jo en slags kvalitetssikring, men mest av alt betyr det at produsenten har betalt en lisens for å klistre THX merket på enheten.

-Lisenspenger som kunne vært brukt på bedre kondiser og transistorer...

Det er nå mitt syn på saken, tar en usertifisert Vincent eller Cayin over en sertifisert Pio/Yamaha any day, hehe ;)

Lenke til kommentar

THX, er bare en sertifisering, som gis til en enhet (f.eks en forsterker) hvis den klarer minimumskravene innenfor en viss"lydkvalitet", som da er THX standarden.

Så, er en forsterker THX, så er den på et generelt sett høyt nivå, innenfor lydteknologi. Så det er ikke noe du kan høre spesielt, men du vet ivhertfall at du ikke kjøper noe møl, om du kjøper en enhet med THX sertifisering.

Men, om den praktiske forskjellen er særlig merkbar kommer ann på spiller til spiller, og hvordan rommet er, hvordan øyttalere det er osv..

Tror nok ikek den praktiske forskjellen er særlig stor generelt sett. (om du kjøper en rimelig god en, som ikke fikk THX godkjent)

7036356[/snapback]

Sakset fra avforum:

"Skrudde på THX Cinema-modus nå, og da ble diskanten dempet ned til et fornuftig nivå igjen... så MCACC med all ch adjust bør vel kanskje nytes med THX modi på, hvertfall i mitt oppsett...."

Ikke bare jeg som hører forskjell på THX og PLII altså.

Lenke til kommentar

7036356[/snapback]

Sakset fra avforum:

"Skrudde på THX Cinema-modus nå, og da ble diskanten dempet ned til et fornuftig nivå igjen... så MCACC med all ch adjust bør vel kanskje nytes med THX modi på, hvertfall i mitt oppsett...."

7036826[/snapback]

Joda, at de kaller et modus for THX cinema, er jo ikke det samme som f.eks en THX sertifisering. (eller!?)

Det er jo bare en modus som de har lagt med reciveren, men har vell fint lite med selve THX standarden å gjøre... :hmm:

Men som sagt, så må produsenten betale for å få forsterkeren "registrert" til THX.

Så de er da alltid gjerne et lite hakk dyrere.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Kommentar til Yamahaen du linket til

#  Utg.effekt 4 Ohm:  6x145 Watt

# Utg.effekt 8 Ohm: 6x95 Watt

# Effekt, strømforsyning: 360 Watt

Det er liksom noe som ikke stemmer 6x145 = 870watt....

Til Pioneeren:

Output Power per Channel 150W

Power Consumption (in use / standby) 450W / 0.5W

Og 5x150 = 750watt...

Jeg ville heller sett på eks Harman/Kardon AVR 140

Eller NAD T753 v2

Der er det ikke masse jukse watt

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

7036356[/snapback]

Sakset fra avforum:

7036826[/snapback]

Joda, at de kaller et modus for THX cinema, er jo ikke det samme som f.eks en THX sertifisering. (eller!?)

Det er jo bare en modus som de har lagt med reciveren, men har vell fint lite med selve THX standarden å gjøre... :hmm:

Men som sagt, så må produsenten betale for å få forsterkeren "registrert" til THX.

Så de er da alltid gjerne et lite hakk dyrere.

7037297[/snapback]

Som jeg har sagt før: huk tak i en THX sertifisert reciever, og test det ut selv. Ikke noe du leser deg til på nettet er mer informativt enn egne erfaringer.

Lenke til kommentar

vell for og få "ekte" thx lyd i hjemmekinone må SAMTELIGE komponenter være thx godkjent , og du må deretter få selve rommet og plaseringen av alt sertifisert av thx , først da kan du med god samvittighet henge thx merket på veggen.

thx har lite med god lyd og gjøre , det er bare en hel haug med spessifikasjoner for hvordan lyd og bilde skal oppfattes .

og det og spille av en film med thx instillinger på forstekeren blir jo litt rart da det ikke finnes et thx sport på filmer , lyd sporen er da vel som ofteste dolby pro logic 5.1 ( eller 2.0) eller dts , det og sette forsterkeren til og spille disse lydsporene in andre instilliger på forsterker en jo og overse hvordan lyden egnetlig skal være .

når en film kommer med dts lydspor så har di som lagde filmen mixet all lyden for og bli som di mener er rett , og når forstekeren din kan tolke dts signaler så setter du den vell neppe på stereo modus vell ? . tengte med det , og det er likke feil og sette den på thx cinneman eller noe annet alle lyd "moduser " på forsterkeren som ikke heter dts , stereo eller dolby pro logic er bergnet på og emulere et stereosignal til "surround" , så da såør jeg hva er vitsen med og emulere surrond når signalet allerede er i surround ?

thx er bare et fordyrende ledd ;)

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
vell for og få "ekte" thx lyd i hjemmekinone må SAMTELIGE komponenter være thx godkjent , og du må deretter få selve rommet og plaseringen av alt sertifisert av thx , først da kan du med god samvittighet henge thx merket på veggen.

thx har lite med god lyd og gjøre , det er bare en hel haug med spessifikasjoner for hvordan lyd og bilde skal oppfattes .

og det og spille av en film med thx instillinger på forstekeren blir jo litt rart da det ikke finnes et thx sport på filmer , lyd sporen er da vel som ofteste dolby pro logic 5.1 ( eller 2.0) eller dts , det og sette forsterkeren til og spille disse lydsporene in andre instilliger på forsterker en jo og overse hvordan lyden egnetlig skal være .

når en film kommer med dts lydspor så har di som lagde filmen mixet all lyden for og bli som di mener er rett , og når forstekeren din kan  tolke dts signaler så setter du den vell neppe på stereo modus vell ? . tengte med det , og det er likke feil og sette den på thx cinneman eller noe annet alle lyd "moduser " på forsterkeren som ikke heter dts , stereo eller dolby pro logic er bergnet på og emulere et stereosignal til "surround" , så da såør jeg hva er vitsen med og emulere surrond når signalet allerede er i surround ?

thx er bare et fordyrende ledd ;)

7047992[/snapback]

Vel, når jeg leser dette så kan jeg bare konkludere med at du faktisk ikke har, eller har prøvd THX modus. Så inntil du vet hva du prater om er det vel bedre å holde pipen kanskje?

Lenke til kommentar

Her er det etterhvert så mye sludder og vås at det blir mer til bry enn gagn for trådstarter.

Ikke bland sammen THX modus og THX sertifisering.

Dette er to helt forskjellige ting, vær mer eksplisitt når ting skal defineres!

Uansett hva slags hopplanavn en har på programmene i DSP'en er det ikke noe som kan defineres spesielt under THX sertifiseringen som sådan.

Bottom line om en ikke har anledning til å høre på et utvalg forsterkere med egne ører er uansett at THX er en sertifisering og det har ingenting å gjøre med lydgjengivelsen eller kvaliteten på denne.

Det var den objektive delen.

Subjektivt sett hadde jeg valgt meg ut mange andre forsterkere før jeg ville tatt i Yamaha eller Pioneer med ildtang engang, uansett hvor mange penger de har betalt til Lucasfilm for å få på THX merkene sine...

@Singh tha king

Uansett om THX er et must eller ikke vil jeg anbefale denne. Her får du iallefall muskler så det holder til å drive høyttalerne dine samtidig med at den fungerer knallfint også til musikk :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Her er det etterhvert så mye sludder og vås at det blir mer til bry enn gagn for trådstarter.

Ikke bland sammen THX modus og THX sertifisering.

Dette er to helt forskjellige ting, vær mer eksplisitt når ting skal defineres!

Uansett hva slags hopplanavn en har på programmene i DSP'en er det ikke noe som kan defineres spesielt under THX sertifiseringen som sådan.

Bottom line om en ikke har anledning til å høre på et utvalg forsterkere med egne ører er uansett at THX er en sertifisering og det har ingenting å gjøre med lydgjengivelsen eller kvaliteten på denne.

Det var den objektive delen.

Subjektivt sett hadde jeg valgt meg ut mange andre forsterkere før jeg ville tatt i Yamaha eller Pioneer med ildtang engang, uansett hvor mange penger de har betalt til Lucasfilm for å få på THX merkene sine...

@Singh tha king

Uansett om THX er et must eller ikke vil jeg anbefale denne. Her får du iallefall muskler så det holder til å drive høyttalerne dine samtidig med at den fungerer knallfint også til musikk :)

7048511[/snapback]

Såvidt meg bekjent får du ikke THX modus på recieveren hvis den ikke er THX sertifisert, så det er på sett og vis samme sak. Du kan forøvrig lese om hvordan THX sertifisert utstyr behandler lyden i denne artikkelen.

Lenke til kommentar

Det er jo aldeles selvsagt, det var heller ikke poenget mitt, poenget er at en ikke kan forvente lydmessige underverker av en liten programsnutt som kalles for THX i DSP'en. Og sertifisering og dsp moduser er slettes ikke samme sak. Hvordan det låter kommer an på kvaliteten på dsp'en og forsterkerinnmaten forøvrig.

Et annet godt poeng nevnt av FtZ- er at det ikke er noe vits i å legge ut for THX sertifiserte saker om en ikke kjører THX sertifisering rundt baut og får med seg etpar karer hjem fra Lucasfilm for å se at alt har gått riktig for seg.

I mine øyne og ører for den del er THX mer enn noe annet kun et salgstriks for hjemmemarkedet.

Enhver sammenligning mellom husholdningsmerker som Pioneer og Yamaha med THX sertifisering og amper fra Primare, Cayin, Audiolab og andre ikke-husholdningsmerker ville nok vært bevis nok for de fleste. Rotel er også saker.

Har hørt Primare, Audiolab og Rotel og selv om de to første er i en noe høyere prisklasse så har de brukt pengene fornuftig og laget produkter med god lyd. Rotel koster ikke så forskrekkelig mye over 10k og jeg ville heller lagt penga der enn andre steder.

Cayin har jeg ikke hørt ennå, men alt jeg ser av tester er udelt positivt, at en her får skikkelige saker er det ikke tvil om.

Har forøvrig lest mer en nok om THX, hehe ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...