Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kringkastingsavgift mens man bor hjemme

MemorX

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fått krav om kringkastingsavgift da en TV har blitt flyttet over til mitt navn, men saken er den at jeg bor hjemme, og min far betaler allerede denne avgiften.

Om jeg hadde leid her, hadde jeg forstått problemstillingen, men det gjør jeg altså ikke. Er det noen som vet reglene på dette punktet her?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du må nok betale lisens hvis du er over 18 år og er selvforsørgende, og som du nevner så regnes man som selvforsørgende når man har studielån.

Det du kan prøve på er å få tak i etgammelt/ ødelagt tv og levere det til en sjappe som selger tver. Få da en bekreftelse fra de at du har levert tven til gjenvinning. Når du har gjort det så sender du denne bekrteftelsen til NRK og hevder du ikke eier noen innretning med TV tuner i. Den mer lovlige måten er å sende apparatet inn på verksted for å plombere/ ødelegge tuner delen av tven. Da får du en bekreftelse som du bare leverer til NrK.

Lenke til kommentar
Takker for svar, men har allerede kontaktet dem, og på nettsidene deres står det at sålenge man har studielån regnes man ikke som forsørget av andre, derfor måtte jeg visst betale den selv.

7033041[/snapback]

Gi dem beskjed om at du har gitt bort TV'en?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Takker for svar, men har allerede kontaktet dem, og på nettsidene deres står det at sålenge man har studielån regnes man ikke som forsørget av andre, derfor måtte jeg visst betale den selv.

7033041[/snapback]

7037882[/snapback]

Tenkte noe sånt selv, jeg er helt enig at det er veldig merkelig, og en smule kynisk. Men, det er jo den norske stat vi snakker om :)

Lenke til kommentar

7033041[/snapback]

7037882[/snapback]

Tenkte noe sånt selv, jeg er helt enig at det er veldig merkelig, og en smule kynisk. Men, det er jo den norske stat vi snakker om :)

7038678[/snapback]

Det hender nrk kommer på døra for å sjekke sånt.

Har vært flere, bl.a. på forumet, som har opplevd dette.

Lenke til kommentar

7038678[/snapback]

Hvorfor skulle det være en formidlende omstendighet?

7039172[/snapback]

Er det "formildende" du mener?

I så fall så er jeg helt enig, men hvis man ser på en del andre saker, som behandlingskøer osv. på stort sett alle statlige kontorer og tjenester, ser vi at de kan gjøre nesten akkurat som de vil i forhold til at private bedrifter skulle gjøre tjenestene for staten.

Lenke til kommentar

I så fall så er jeg helt enig, men hvis man ser på en del andre saker, som behandlingskøer osv. på stort sett alle statlige kontorer og tjenester, ser vi at de kan gjøre nesten akkurat som de vil i forhold til at private bedrifter skulle gjøre tjenestene for staten.

7045550[/snapback]

Du har helt rett, skriveleif fra meg.

Men jeg ser ikke hvorfor det at det på en del av de statlige kontorene er en del behandlingskø skal gi deg retten til å svindle staten for penger.

Lenke til kommentar

7045550[/snapback]

Du har helt rett, skriveleif fra meg.

Men jeg ser ikke hvorfor det at det på en del av de statlige kontorene er en del behandlingskø skal gi deg retten til å svindle staten for penger.

7046149[/snapback]

Ok, da skjønte jeg spørsmålet ditt.

Jeg synes personlig at det ikke er svindel, siden jeg bor hjemme mens jeg studerer, jeg er altså student, og har ingen egen inntekt, bortsett fra det jeg klarer å skrape sammen under sommeren.

Poenget mitt er at jeg synes det er litt kynisk at jeg skal måtte betale en ekstra lisensavgift når min far allerede betaler avgift for husstanden, hadde jeg leid hybel eller lignende hadde jeg skjønt problemstillingen. Og dessuten, når jeg er ferdig med å studere og er i jobb, skal jeg gladelig betalene denne avgiften, som alle andre.

For å ta oppe en litt annen del av saken også, så kommer det digitale bakkenettet snart, og etter hva jeg forstår, må selv de som velger å ikke kjøpe en digital mottaksboks betale full avgift.

DETTE er kynisk, for det vil i praksis si at man må betale full avgift for en tjeneste man ikke vil ha. Å betale for resten av den norske kringkastingen er jo en ting, men for tv-kanaler man da ikke ønsker å ha?

De kunne gjerne kryptert kanalene for min del, for jeg bruker dem ikke, gi folk muligheten til å velge.

Lenke til kommentar
Spar oss for det syltynne argumentet der, da.  :roll:

7053010[/snapback]

Er ikke du juristen i blant oss da?

7053025[/snapback]

Hehe. :p Er jo ikke jurist da. Men når TV-lisensen går rett i lomma på NRK, så blir det for dumt å si at den ikke har noe med NRK å gjøre.

Jeg synes det er snodig at man må betale 2000,- kr året for kanaler man aldri ser på, bare fordi man har en TV-mottaker.

Litt på siden, så mener jeg også NRK går _langt_ utover sine oppgaver. To kanaler er unødvendig, og ihvertfall en tredje. NRK burde holde seg til nyheter, offentlig informasjon, lett underholdning, norske produksjoner osv. De bør _ikke_ innlede seg i konkurranse med de kommersielle kanalene. Det er ikke riktig å bruke lisenspenger på slikt. F.eks. millioner av kroner til fotballrettigheter. Men det blir OT her, egentlig.

Lenke til kommentar

Selv om man i teorien betaler for å ha TV-tuner, så er det jo NRK som bruker pengene, som det også nevnes her. Før var det jo slik at en del folk tok ut tv-tunerne i tvene, for å slippe å betale denne avgiften, men da ble lovene endret.

Det nevnes også at det går store summer til fotballrettigheter her, og ikke for å rakke ned på sporten, eller på fotballelskere. Men sånn personlig kunne jeg aldri finne på å se på det :p Alikevel spiller det vel liten rolle om NRK slutter med fotball, for satsen er vel fastsatt, og da går vel bare pengene til noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...