Gå til innhold

Vurdering av design på hjemmeside


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slutt å gi gutten intrykk av at det han har laget er noe bra.

Det er jo ytterst ubehagelig.

* Grusom bakgrund, som på sitt beste gjør teksten uleselig

* Malplasert div med scroll og 3d border man ikke kan skrolle uten å trykke

* stylet rulleheis

* menyen var ikke oppfinnsom, den var kornete, 95, og stygg

* Klokke og dato?

* Koden er WYSIWYG(Håper jeg for din skyld(Ikke bra))

 

Ikke engang doctype'n er noe tess.

Sier ikke dette for å være enda mer dust, men for å ikke få Warn for å komme med duste bemærkninger uten konstruktiv kritikk

7036487[/snapback]

 

Er forholdsvis enig med deg, og man må jo komme med kritikk, men dette går vel kanskje litt over streken, gutt?

Lenke til kommentar
hehe ja blir en smule patetisk å høre en som er 5 år yngre enn meg kalle meg gutt på en nedlatende måte...håper virkelig ikke han svarer sånn til alle nybegynnere...

7074084[/snapback]

Erlig talt. Synes ikke orsus gikk over streken.

 

Vist man har tatt seg tid til å se litt på forumet før man legger siden sin ut på den måten, så vet man at det ikke bare kommer positiv kritikk.

 

Men da bør man kanskje tenke over om man faktisk er klar for å høre det dersom andre kommer med negativ kritikk, til noe man kanskje har jobbet med , og er veldig fornøyd med selv

 

Men også en vurdering fra en "vanlig" bruker som ikke er perfeksjonist når det gjelder websiden. Mesteparten som besøker siden hans er ikke verdensmestre i html/css/xhtml osv.

7036719[/snapback]

Vist man vil ha kritikk fra det du kaller "helt vanlige brukere", så er det vel kanskje litt dumt å starte her? På dette forumet har vel de aller fleste en del peiling på html og css. I allefall det jeg har fått inntrykk av.

 

Men til bake til saken / siden:

- Tror ikke du trenger å ha noe store bilder på siden dersom du bruker bildemenyer. Synes de var morsomme. Prøv heller å finn noen farger som du vil bruke.

- Jeg liker IKKE scroll inne i vinduet. Kan være utrolig irriterende.

- Overskrivtene blir litt kjedelige, og står helt opp i rammen men, men langt over hr'en. Prøv i allefall å midtstille den.

- Marignene er det vel så som så med.

- Også er det det med lik visning i alle browsere.

 

Når det gjelder kodinga:

 

- meta-taggen kan du vel ta bort. Tror bare det er AltaVista som bruker den i søkemotoren sin fortsatt.

- img-taggene dine er veldig fattige. Disse bør inneholde høyde/bredde på bildet, og en "alt"-tag: W3School-img

- Hvorfor blockquote?

- Rammen på bildene kan du også legge inn i css: img { border: none; }

- <h2> Bør brukes som overskrift.

- <center> Ikke lenger i bruk. Bruk: css: h2 { text-align: center; }

- Det samme gjelder hjemmesidenavnet. Bruk heller <h1> i stede for <span class="hjemmesidenavn"><pre><b>

- Istede for å lage en egen stil på div.media, div.guestbook osv. Kan du heller skrive:

div.media, div.guestbook, div.utdanning {
stilen her.
}

Det synes i allefall jeg er mye enklere.

 

- Så var det doctypen som også orsus nevnte

Lenke til kommentar

Takk for et godt formulert svar :)

 

Det jeg mente var ikke det han tok opp...all kritikk er jo positivt, selv negativt såfremt det blir lagt frem på en sakelig måte...

Selvsagt hadde jeg forventet kritikk...var derfor jeg spurte, og ja jeg er vel bare i begynner gropa i forholdt til en god del her...men ja jeg bruker kun notepad og skriver sjøl så da blir det sikkert mye koding som blir dårlig eller utdatert...men prøver å bruke w3schools som mal

 

hHa annet enn meta tagene kan man bruke for at det skal bli fanget opp av søkemotorer?

 

Ellers så skulle gjerne lært meg en måte å kunne bygge opp en hjemmeside med at den henter inn diverse innhold og elementer istedenfor at jeg må bygge opp hver side med fullstendig koding...håper noen forstår det jeg mener...

 

Ellers har jeg gitt opp den siden som jeg opprinnelig ba om råd på, ble mer et eksperiment.

Har nå laget en ny som jeg er såpass fornøyd med at jeg vurderer å bruke den som ny hjemmeside...men er sikkert en del koding som gjenstår for å gjøre den perfekt :)

 

Her er den nye hjemmesia

Lenke til kommentar

Når det gjelder søkemotorene, så kan du gå inn på sidene og registrere deg der. Meta-tagen sluttet de med fordi mange la inn stikkord som feks.: Britney Spears, sex ol, for å trekke til seg brukere.

 

Vist du koder alt i notepad, men ikke er helt sikker på om det er riktig, vil jeg råde deg til å stikke innom http://validator.w3.org/ inni mellom for å sjekke koden, og eventuellt rette opp i de feilene som kommer opp. Event bruke http://www.w3schools.com/ som du snakket om for å finne atributter ol. der.

 

- Når det gjelder den nye siden, så lurer jeg på hvorfor du ikke fortsatte med bildemenyene. Tror det kunne blitt bra.

- Tekstruten blir for bred. Det blir veldig lange linjer med tekst, noe som gjør det litt tungvindt å lese. Det ideelle er maks 60-65 tegn pr. linje. Dvs. 9 - 12 ord. (For å være litt pirkete :p )

 

Du kan lese mer om Typografi på nett ol. på UIO's Webdesignkurs

 

- Jeg synes lynene får en litt for brå slutt. Kanskje lage en litt mer jevn overgang til resten av siden.

- Mer luft mellom linkene i menye. Event en annen farge.

- Så var det det med koden igjen. Det samme som jeg nevnte i forrige posten, så jeg ramser ikke opp det igjen.

 

Jeg vil anbefale deg å lese mye på forumet, og følge linker som går til turtorials ol. som andre brukere på forumet har laget. Det kan man lære mye av.

 

LYKKE TIL :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Lagd en morsom flash intro? mange av de "proffe" webdesignerne her på forumet som ikke liker det, men jeg synes det er morsomt med en bra flashintro til siden...

7392241[/snapback]

Ja det hadde vært kjekt...har tenkt på flash tidligere har bare ikke kommet så langt at jeg har lært meg det...

 

Er det mye fiksfaks og krever det noe ekstra av servern?

Akkurat nå så bruker jeg bare skoleservern men blir å flytte sia etterhvert...

Hadde vært artig med eget domene...har du peil på hva det koster og hva som skal til for å få det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...