Vegard87 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har vanlig kabel tv der jeg bor, og ønsker å få signalet inn i pcen slik at jeg kan se TV på pcen. er det jeg trenger DVB-T? er dette et bra kort ? Pinnacle tv kort funker det ? hva er egentligt forskjellen på digital og analog tv-tuner? Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 DVB-T er for digitale bakkesendinger. Du har sannsynligvis ikke bruk for det. Kjenner ikke Pinnacle kortet, har selv Hauppauge PVR-150 og er fornøyd med det. PVR-500 med doble tunere er sikkert også ok, om en har vanlig kabel som du har. Digital tuner bruker til å ta i mot digitale signaler. Analog tuner brukes til å ta i mot analoge signaler, er vel fremdeles det mest vanlige i norske kabel anlegg. Lenke til kommentar
Vegard87 Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 takk for bra svar, gir dette PVR-150 kortet ditt fint bilde? virker egentlig som det er et slikt kort jeg er ute etter er dette kortet? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302811 Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 DVB-T er for digitale bakkesendinger. Du har sannsynligvis ikke bruk for det. Kjenner ikke Pinnacle kortet, har selv Hauppauge PVR-150 og er fornøyd med det. PVR-500 med doble tunere er sikkert også ok, om en har vanlig kabel som du har. Digital tuner bruker til å ta i mot digitale signaler. Analog tuner brukes til å ta i mot analoge signaler, er vel fremdeles det mest vanlige i norske kabel anlegg. 7033125[/snapback] Så langt jeg kan se er det to viktige element du glemmer her: 1. DVB-T blir eneste standard for TV-signaler over bakkenett i 2009. Man vil imidlertid trenge kortleser. 2. Kabelselkapene legger om fra analog til digital i løpende tempo. Jeg har lest på forbruker.no at NRK ikke vil godta at kabelselskapene tuner inn et digitalt signal fra dem og sender det analogt ut på sitt kabelnett, da de regner dette som "inngripen" i sendingen. Alle analoge tunere kan kastes den 1/1 2010. Man vil fortsatt kunne bruke analogt utstyr, men må da koble fra digital tunerboks til SCART/S-Video el. l. Men men, ikke alt datautstyr er ment å vare mer enn tre år... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Men man bør ikke kjøpe DVB-T kort idag. Det Pinnacle kortet er vel MPEG-2 og vil ikke kunne brukes på det nye NTV nettet som er MPEG-4. Vær OBS på at PVR-150 kortet kommer i 2 utgaver, det er en som heter MCE og kommer uten programvare. Kan da brukes med Microsoft Windows Mediacenter, eller gratisprogram som f.eks MediaPortal. Vet ikke om disse er bedre enn Hauppauge sitt program, men sjekk en av kommentarene: "Det eneste minuset med dette kjøpet er den FORFERDELIGE programvaren som følger med ..." Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) ja, det er det kortet jeg har. Jeg synes det gir bra bilde i mitt oppsett. Dvs jeg har digital parabol koblet til kortet via svideo. Du vil jo bruke analog kabel og dermed tuneren på kortet, og resultatet ditt kan eventuelt bli et annet. Har aldri testet det selv, men det jeg har sett av tester så har Hauppauge kommet bra ut. Jeg bruker det sammen med MCE og det fungerer kjempebra synes jeg. Som noen nevnte her så finnes det også i en MCE versjon og er det MCE du har tenkt å kjøre så er det sikkert et bedre valg (du får da med MCE kompatibel fjernkontroll + radio). Endret 9. oktober 2006 av OlavHW Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Så langt jeg kan se er det to viktige element du glemmer her: 1. DVB-T blir eneste standard for TV-signaler over bakkenett i 2009. Man vil imidlertid trenge kortleser. 2. Kabelselkapene legger om fra analog til digital i løpende tempo. Jeg har lest på forbruker.no at NRK ikke vil godta at kabelselskapene tuner inn et digitalt signal fra dem og sender det analogt ut på sitt kabelnett, da de regner dette som "inngripen" i sendingen. Alle analoge tunere kan kastes den 1/1 2010. Man vil fortsatt kunne bruke analogt utstyr, men må da koble fra digital tunerboks til SCART/S-Video el. l. Men men, ikke alt datautstyr er ment å vare mer enn tre år... 7033655[/snapback] Glemte det ikke, men synes det blir litt irrelevant. Er alt for mange ukjente her til at en kan forholde seg til det. DVB-T kort er slik jeg ser det ikke noe alternativ i dag, bare fremtiden vil vise om det noensinne blir det i Norge. 1. Dersom det er MCE en skal kjøre så MPEG-4 er stort problem. MCE er bygget rundt MPEG-2 formatet og en ville eventuelt måtte lage et kort/driver som konverterte fra MPEG-4 til MPEG-2 for at MCE skulle fungere. Alternativt at MCE skrives om til og også støtte MPEG-4. Da MPEG-4 foreløpig ikke er veldig utbredt som kringkastningsstandard så tar det nok littt tid før MPEG-4 støtten eventuelt er på plass. Det neste er krypteringen. NTV som skal sende disse bakkesendingene vil kryptere alt bortsett fra NRK. Når en vet at Telenor (Canal Digital) eier 1/3 av NTV og at Canal Digital bruker pairing på sine satellitt sendinger, så er det vel ingen stor overraskelse om CAM'er ikke kommer til å virke i bakkenettet. Dessuten har de også sagt at mottagerene skal godkjennes av NTV. Mao så er ukrypterte kanaler (NRK) det eneste en vil kunne bruke et DVB-T kort til. NTV vil aldri i verden tillate at folk får lage perfekte kopier av innholdet deres og lagre det ukryptert på en PC. Klart til å sendes ut på nettet. Tror ikke de ser noe veldig stort fortjeneste potensiale i å få til noen løsning for PC heller, så det er nok ikke noe veldig stort press for å få til en PC basert løsning. Da kan det fort ta tid......... 2. Vet også at NRK har snakket om det der. Vi får nå se, kan jo også virke noe urimelig om NRK skal ha rett til å diktere at alle norske kabelselskap må levere MPEG-4 dekodere. Det kan også være at det blir sånn. Da må en jo bare gjøre som jeg gjør med min digitale parabol tuner, svideo ut til et analogt TV-kort. Det er det eneste som vil fungere på veldig lang tid i Norge tror nå jeg. Og det vil som du sier kunne brukes veldig lenge etter 2010 Så jeg synes fremdeles ikke at DVB-T kort er noe å tenke på inntil videre. Lenke til kommentar
Vegard87 Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 nå har jeg fått meg et slikt kort fungerer utmerket, men programvaren var litt dårlig, han noen av dere et forslag til en programvare som er god for mitt bruk (se Tv på pcen). Har prøvd mediaportal, føler den var litt laget for en mediacenter data. Lenke til kommentar
etjazz Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Men man bør ikke kjøpe DVB-T kort idag. Det Pinnacle kortet er vel MPEG-2 og vil ikke kunne brukes på det nye NTV nettet som er MPEG-4. 7033727[/snapback] Det er ingen codec implimentert på hardware nivå i de fleste DVB kort. Det eneste kortet gjør er å fange den digitale stømmen og sende det videre til PCen. Om du decoder MPEG2 eller MPEG4 er helt og holdent opp til softwaren som følger med. De fleste DVB-T produsentene sin software støtter etterhvert MPEG4. Eneste om vil stanse deg i å bruke dette kortet i NTV sitt nett, er at de fleste kanalene vil gå kryptert(alle bortsett fra NRK) og du må derfor ha et DVB-T kort som støtter kortleser og en kortleser som støtter samme interface som NTV velger å bruke. Sansynligvis vil de benytte conax(som canaldigital) eller videoguard(som viasat). Lenke til kommentar
Sean M. Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Kort og greit. DVB-T, blir aldri noe å satse på her i Norge. DVB-T som det er nå, bruker MPEG-2, Norge har for en gangs skylld vært smarte og gått for MPEG-4. Om dette blir støttet av DVB-T senere er uvisst, men for nå kan man bare holde seg unna. Kilde: Insider OpenTV (digital-tv utvikler) UK. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvis du har kabel så er et DVB- T kort bortkastet hvis du vil ha digital kabel tv, da må man ha et DVB- C kort. Lenke til kommentar
etjazz Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Kort og greit. DVB-T, blir aldri noe å satse på her i Norge. DVB-T som det er nå, bruker MPEG-2, Norge har for en gangs skylld vært smarte og gått for MPEG-4. Om dette blir støttet av DVB-T senere er uvisst, men for nå kan man bare holde seg unna. Kilde: Insider OpenTV (digital-tv utvikler) UK. 7080560[/snapback] Sorry, du tar feil - Kort og greit... DVB-T er det som blir satset på i norge. DVB-T er måten strømmen sendes ut og den sier ingenting om codec'en som brukes. En dvb-t strøm kan fylle med mer eller mindre akkurat den type data du ønsker, det være seg mpeg2, h.264 eller vanlig tcp/ip om du vil. Lenke til kommentar
Sean M. Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Kort og greit. DVB-T, blir aldri noe å satse på her i Norge. DVB-T som det er nå, bruker MPEG-2, Norge har for en gangs skylld vært smarte og gått for MPEG-4. Om dette blir støttet av DVB-T senere er uvisst, men for nå kan man bare holde seg unna. Kilde: Insider OpenTV (digital-tv utvikler) UK. 7080560[/snapback] Sorry, du tar feil - Kort og greit... DVB-T er det som blir satset på i norge. DVB-T er måten strømmen sendes ut og den sier ingenting om codec'en som brukes. En dvb-t strøm kan fylle med mer eller mindre akkurat den type data du ønsker, det være seg mpeg2, h.264 eller vanlig tcp/ip om du vil. 7081308[/snapback] Software som kommer med kortene støtter kun mpeg2. Lenke til kommentar
etjazz Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Software som kommer med kortene støtter kun mpeg2. 7083678[/snapback] Det er i så fall bare et spm om oppgraderte drivere. Jeg har selv 2 DVB-T kort, ett fra Terratec og ett fra Twinhan. Begge disse har MPEG4 støtte i softwaren. Så lenge det kortet du kjøper har drivere for windows media center (BDA-drivere) har det uansett ikke noe å si hva softwaren som følger med greier å decode - det finnes mange H.264/AVC "avspillere" for bda kort. Lenke til kommentar
orjan_boe Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg lurer på om noen av dere med hauppuage 150 sliter med svarte rammer/felter på opptaket tatt med tv korte. Jeg får slike svarte rammer både ved opptak fra windows media center og wintv2k(applikasjonen som følger med). Det er svarte rammer som er ca 1 cm på venstre side og under bilde, Utrolig irriterende. Har prøvd å fjerne og legge inn drivere på ny(siste versjon). Har også prøvd ulike codecer(hauppage/nvidia). PS! Det skal være sagt at jeg ikke legger merke til rammene/svarte feltene feks om jeg kjører opptaket fra feks media center(mulig mediacentere fikser bildet). Jeg merker dette når jeg prøver å kjøre opptaket fra feks windows media player. Har noe vært borti noe lignende? Lenke til kommentar
covah Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Har du digital kabel-tv fra feks. Canal Digital, må du skaffe et DVB-C kort + riktig CAM modul (for å sette abon. kortet i). Har du kabel-tv fra GET (tidligere UPC), MÅ du skaffe et analogt tv-kort. Grunnen er at GET ikke bruker abon. kort, dekodingen skjer inne i tuneren. Kobler du til et vanlig DVB-C kort, får du ikke dekodet signalene. Hva andre kabelselskaper gjør, aner jeg ikke. Lenke til kommentar
skuurk Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Hei Er det noen som klarer å ta inn DVB-T sendinger i oslo om dagen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå