Gå til innhold

Hvor skal jeg jorde ?


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er tiktig kategori, men jeg spør fordet:

Når jeg skal ordne inni maskina, skal jeg vel ha på strømmen, altså ikke skrudd på maskina, men strømmen skal være på?

Også har jeg pleid å jorde til en plexi-glass plate(bruker anti-statisk armbånd). Har nemlig hørt at det går, men er det lurt?

Er det noen steder ejg _bør_ jorde det?

 

Takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst - hva skal du gjøre? du skal fikse hardware inni maskinen?

 

Da skal du naturligvis kople ut strømkabelen til maskinen, og det antistatiske armbåndet kan du jorde i den utstikkende metallstumpen i en jordet stikkonktakt, et drikkevannsrør eller liknende. du må i alle fall feste det til noe som leder spenningen unna, og det gjør IKKE en plexiglassplate

Lenke til kommentar

Du kan bruke kabinettet, skru av strømforskyningen, ikke ta ut kabelen.

Jording er forsovidt ikke døds nødvendig, 99,9999% av gangene går det bra uten.

Men det du kan gjøre er å ta andre forholdsregler, som feks. å ikke holde på der det er mye statisk elektrisitet..

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Du kan bruke kabinettet, skru av strømforskyningen, ikke ta ut kabelen.

Jording er forsovidt ikke døds nødvendig, 99,9999% av gangene går det bra uten.

Men det du kan gjøre er å ta andre forholdsregler, som feks. å ikke holde på der det er mye statisk elektrisitet..

7032549[/snapback]

Joda, men jeg har ødelagt RAM brikke før med statisk elektrisitet, så jeg vil gjerne jorde :p

haha

Kan jeg f.eks jorde i en stålfot i en lampe?

eller hvor som helst på kabinettet?

 

takk for svar :D

Lenke til kommentar

Antistatisk armbånd skal jordes. Det betyr at du må kople deg til noe som er i forbindelse med jord. Aller helst en jordet stikkontakt. Stålampen er sikkert ikke jordet da det er kun nye hus som har krav om jordet utstyr i alle rom. En jordet kontakt har som nevnt over to eller flere metall"pigger" som stikker ut i ytterkant av kontakten. Disse kan brukes.

Lenke til kommentar
Antistatisk armbånd skal jordes. Det betyr at du må kople deg til noe som er i forbindelse med jord. Aller helst en jordet stikkontakt. Stålampen er sikkert ikke jordet da det er kun nye hus som har krav om jordet utstyr i alle rom. En jordet kontakt har som nevnt over to eller flere metall"pigger" som stikker ut i ytterkant av kontakten. Disse kan brukes.

7032687[/snapback]

OKOK. Da gjør jeg det ! :D

 

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Vi snakker om potensial her, hjelper ikke å jorde seg til vannløps røret, hvis kabinettet ikke har noe jord tilkoblet. Sett heller jordarmbåndet fast i kabinettet.

En vanlig regele hvis du ikke bruker jordarmbånd, er og alltid ta en gang på kabinettet før du setter i gang.

7032775[/snapback]

Så la strømorsyningen stå på, feste jordinga et sted på kabinettet og "kjøre igang"?

Kabinettet ligger på gulvet liksom... hvis det har noe å si:S

Lenke til kommentar

Da skulle alt gå greit :thumbup:

 

Edit: poenget med jordarmbånd, er jo og ikke rissikere å påføre noe statisk elektrisitet. Så du kan jo forsovet feste det til evt. vannrør.... Men det er like greit å feste seg rett i kabinettet...

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar

Flere her som påstår at man må koble seg til stikkontakter eller vannrør. Det er overhodet ikke nødvendig, man har trolig misforstått hva "jord" betyr.

 

Fest armbåndet i kabinettet, så får du samme potensiale som det du jobber med. Om det er samme potensiale som jord i det elektriske anlegget eller ikke spiller ingen rolle for statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar
Flere her som påstår at man må koble seg til stikkontakter eller vannrør. Det er overhodet ikke nødvendig, man har trolig misforstått hva "jord" betyr.

 

Fest armbåndet i kabinettet, så får du samme potensiale som det du jobber med. Om det er samme potensiale som jord i det elektriske anlegget eller ikke spiller ingen rolle for statisk elektrisitet.

7033813[/snapback]

 

Men tar man f.eks på ett vannrør som er jordet blir man jo utladet, men som sagt rett i det du holder på med er vel mest riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...