Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hus til hus nettverk

Anbefalte innlegg

Siden min nettverks kompetanse er relativt begrenset ville jeg satt stor pris på litt kompetent hjelp fra forumet

Case:

Min mor har akkurat tatt steget inn i dataverden, og siden hennes bruk ikke nærmer seg mer enn hva ett modem kan levere er det ikke spesielt nødvendig for henne å betale flere hundre kroner i mnd for bredbånd. Bruk av modem er derimot utelukket (er jo hjemmom noen ganger i året jeg også) og mitt ønske er å koble henne opp på det trådløse nettverket til naboen. Problemet med det er at hun får det alt for svakt inn, og er ubrukelig slik det er i dag. Har lest litt fram og tilbake om signal forsterkning og WDS, men er vel ikke blitt så mye klokere (litt bare). Kan også nevne at det ikke er noen andre trådløse nettverk i nærheten som kan forstyrre signalene

Det jeg ønsker er vel egentlig en løsning som innebærer minst mulig forandring for naboen, gir moder'n trådløst nettverk hos seg, og som ikke fører til masse potensiell nettverk "down time" som moder'n uansett ikke vil forstå. Her er stabilitet en viktig faktor da min primære mulighet til å hjelpe henne er over nettet ved hjelp av VNC.

Jeg vet ikke pr i dag hvilken router naboen bruker, men om den beste løsningen innebærer å kjøpe en ny til dem så kan det være aktuellt, men jeg satser på at det kan være mulig å unngå, og at det eksisterer en løsning som bare er å installere hos min mor. PC'en til moder'n er en dell inspirion 4150 med SMC trådløst nettverkskort. Det er i utgangspunktet rett linje mellom husene, men det kan nok bli noe bladverk om sommeren som potensielt kan foringe signalene. Avstanden er antatt til max 100 meter. Slik det er i dag finner pc'en nettverket, men det er alt for svakt.

Alle gode råd taes i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, og det var jo forsåvidt en grei post, men jeg ville satt stor pris på ett litt mer konkret forslag. Har relativt mye erfaring med nettverk, men ikke den biten som her er etterspurt, nemlig forsterkning av eksisterende nettverk. Har lest en god del på forumet, men akkurat hva jeg bør gå for er jeg fremdeles usikker på, og håpte at noen kanskje har erfaring fra tilsvarende situasjon og kan komme med litt mer konkrete forslag til løsning. Jeg tenker da på navngitte produkter.

Denne posten er ellers feilpostet under "skrivere", men jeg har gitt beskjed, og satser på den blir flyttet til "nettverk" relativt snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...