Gå til innhold

Begynner å tvile på HW-en i Wii

Anbefalte innlegg

Den sterkeste av gårsdagens konsoller var XBOX. Dette er allmenn kunnskap.

Kanskje almenn missoppfatning?

Meget velbegrunnet argument. Det ryktes om 729 MHz (tror ikke dette er bekreftet), det er ca. 50% mer enn GC, til tross for lik arkitektur.

Fortsatt ikkje lært deg at tal strengt tatt ikkje betyr noko?

Nei, det er ikke samme arkitektur.

Kilde?

Hvordan vet du hvilke grafiske muligheter den har?

Han veit kva GC kan, Wii er jo kraftigare, så det er ikkje så alt for vanskelig å skjønne. Det kjem så klart veldig an på om du vil skjønne det eller ikkje.

Man har all grunn til å kritisere Nintendo. Prisen på håndkontrollen er fæl, og man betaler 2000 kr for en maskin som ikke er kraftigere enn GC.

PS3 er mange ganger sterkere enn Wii, den kan kjøre 1080p, og bortsett fra å spille spill kan den: spille filmer (BR, selvfølgelig), ta opp filmer, surfe på internett, og den støtter dessuten Linux. Den koster 5000 kr, og er verdt hver øre.

Kutaragi revolusjonerte konsollmarkedet med PS1, han har all grunn til å være stolt.

7042191[/snapback]

Jo, den er kraftigare enn GC. Nei, ps3 er ikkje verdt 5000. Det er så klart mi subjektive meining, men det er tydeligvis populært for tida.

Kutaragi er btw en tufs.

Det flotteste Wii-spillet jeg har sett, er Red Steel, og jeg har sett spill med bedre grafikk til både PS2 og XBOX.

7042209[/snapback]

Eg har sett spel til SNES med bedre grafikk enn spel til ps3.

Endret av Lord_Lars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The GameCube has a single-threaded PowerPC processor running at 485 MHZ. The Wii's processor, running at 729MHz, will be faster.

The GameCube has 24 MB of RAM. The Wii will have 88 MB of RAM.

The graphics card in the GameCube runs at 162 MHZ. In the Revolution it runs at 243 MHZ.

The GameCube is able to paint about 20 million polygons per second. The Wii will be able to create many more per second and they will be realistically shaded.

The Wii will also use completely redesigned wireless game controllers

The graphics processor (code-named "Hollywood") will use an ATI chipset running at 243Mhz with 3 MB of texture memory. It might also have 32 shader pipelines -- 16 fewer than the Xbox 360. However, the Nintendo GPU is rumored to run at 500 million triangles per second (100 million sustained) -- roughly equivalent to the Xbox 360. It will also be able to handle 50 billion shader operations per second, which is about the same as the 360 as well.

If Nintendo pulls it off, the Wii console will have all the firepower of Xbox 360 and much simpler architecture that makes life easier for software developers.

Link

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Kanskje almenn missoppfatning?

Nei, allmenn kunnskap, til tross for at overtaket over PS2, DC, og GC var marginalt.

Fortsatt ikkje lært deg at tal strengt tatt ikkje betyr noko?

Så lenge arkitekturen og antall kjerner er likt, er frekvens relevant.

Kilde?

386:

The processor was a significant evolution in a long line of processors that stretched back to the Intel 8008. The predecessor of the 80386 was the Intel 80286, a 16-bit processor with a segment-based memory management and protection system. The 80386 added a 32-bit architecture and a paging translation unit, which made it much easier to implement operating systems which used virtual memory.

The 80386 featured three operating modes: real mode, protected mode and virtual mode. In the real mode, the 80386 (like the 80286) would run just as a fast 8086. The protected mode allowed the use of all the possibilities of the 286 and the protected mode extension of the 386, especially addressing up to 4 GB of memory. Finally, the virtual 8086 mode (or VM86) made it possible to run one or more virtual 8086 machines in a protected environment.

The 386DX architecture.

Though Intel would shortly introduce the 80486 and eventually the Intel Pentium line of processors, the support in the 386 for the 32-bit flat memory model would be arguably the most important feature change until the release of EM64T (introduced by AMD under the name AMD64) in 2004. (Other microprocessor architectures, such as the Motorola 68000, had long since supported a "flat" 32-bit memory model).

De største forandringene fra 486 til Pentium:

Superscalar architecture - The Pentium has two datapaths (pipelines) that allow it to complete more than one instruction per clock cycle. One pipe (called "U") can handle any instruction, while the other (called "V") can handle the simplest, most common instructions. The use of more than one pipeline is a characteristic typical of RISC processors designs, the first of many to be implemented on the x86 platform, thus signaling the road to take, and showing that it was possible to merge both technologies, creating almost “hybrid” processors.

64-bit data path - This doubles the amount of information pulled from the memory on each fetch. This doesn't mean that the Pentium can execute 64-bit applications; its main registers are still 32 bits wide.

MMX instructions (later models only) - A basic SIMD instruction set extension designed for use in multimedia applications.

Han veit kva GC kan, Wii er jo kraftigare, så det er ikkje så alt for vanskelig å skjønne. Det kjem så klart veldig an på om du vil skjønne det eller ikkje.

GC kan ikke noe som PS2 og XBOX ikke kan.

Jo, den er kraftigare enn GC. Nei, ps3 er ikkje verdt 5000. Det er så klart mi subjektive meining, men det er tydeligvis populært for tida.

Kutaragi er btw en tufs.

Min subjektive mening er at Wii er for dyr, siden den ikke en gang kan spille DVD-filmer.

Vi kan takke Kutaragi for at konsollene har blitt det de er i dag. Både XBOX, N64, DC, GC, Wii, og 360 er indirekte konsekvenser av Kutaragi.

Eg har sett spel til SNES med bedre grafikk enn spel til ps3.

7042347[/snapback]

Som f.eks.? SNES holdt ikke en gang følge med en 286-basert PC.

Lenke til kommentar
GC kan ikke noe som PS2 og XBOX ikke kan.

Jo, den kan Zelda :)

7042532[/snapback]

At Zelda ikke finnes på andre konsoller (enten spillet er bra, eller ikke) har ingenting å si i denne sammenhengen. GC har ikke noen funksjoner eller HW-messige fordeler overfor PS2, GC, og XBOX (DC og PS2 har ikke antistropisk filtrering, og PS2 har ikke bump mapping, til gjengjeld har ikke GC FSAA).

Lenke til kommentar

Jeg undrer meg svært over hvordan denne tråden har utviklet seg;

Det er en del her som har utrolig vanskelig for å takle at noen farer med en smule med kritikk over at det er lite av det vi har sett til dato av titler som leverer.

At det blir til at "Wii er bra fordi PS3 er astronomisk dyr" og "Krazy Ken er en dust" argumenter som blir holdepunktet er og blir bare trist. Det er temmelig tafatt. :nei:

Også troller vi og kutter og paster og blander inn alt mellom himmel og jord som ikke har med saken å gjøre.

Tør jeg spørre om følgende;

-Er det på død og liv nødvendig å få også denne tråden stengt?

-Tåler ikke Wii kritikk på lik linje med resten av konsollene?

:)

Lenke til kommentar

Det er en del her som har utrolig vanskelig for å takle at noen farer med en smule med kritikk over at det er lite av det vi har sett til dato av titler som leverer.

At det blir til at "Wii er bra fordi PS3 er astronomisk dyr" og "Krazy Ken er en dust"  argumenter som blir holdepunktet er og blir bare trist. Det er temmelig tafatt. :nei:

Også troller vi og kutter og paster og blander inn alt mellom himmel og jord som ikke har med saken å gjøre.

7042665[/snapback]

Er vel bare en person her som kommer med usansynligheter mot Wii.

Så lenge vi holder oss til fakta så kom med all kritikk som er.

At folk reagerer her er vel ganske normalt når man kommer med utsagn som Wii er dyr, grafikken er på lik linje med xbox og PS2

Personen har også blitt stengt ute før sikkert av samme grunn som nå. Litt teit at man kan fortsette å lage kvalme på forumet når en blir stengt med et brukernavn, opprette et nytt for å fortsette der man slapp

Endret av avanore
Lenke til kommentar
GC har ikke noen funksjoner eller HW-messige fordeler overfor PS2, GC, og XBOX (DC og PS2 har ikke antistropisk filtrering, og PS2 har ikke bump mapping, til gjengjeld har ikke GC FSAA).

7042559[/snapback]

Tror det er på tide å stoppe diskusjonen nå.

Lenke til kommentar

At det blir til at "Wii er bra fordi PS3 er astronomisk dyr" og "Krazy Ken er en dust"  argumenter som blir holdepunktet er og blir bare trist. Det er temmelig tafatt. :nei:

7042665[/snapback]

Det mest interessante for meg er hvordan Wii er gått fra å skulle være et billig alternativ til å havne midt på treet, plutselig.

Langt dyrere enn Xbox 360 core og omtrent samme pris som en 360 premium. Og skal man ha et par ekstra kontrollere så er jo det oigså mye dyrere enn på de andre.

Og med Wii så blir man også muligens nødt til å kjøpe en ekstern harddisk også hvis man skal laste ned mye online, eller minnekort.

Endret av Hossa
Lenke til kommentar

Når skal Nintendo-fanboys innse at kritikk av Nintendo går på sak, ikke person? Tråden er IKKE opprettet for å hetse Wii, men når det opprettes tråder kun for å disse Sony, må det da være lov å si at Wii har sløv HW?

Tror at Wii vil få like sløv HW ift. PS3 og 360 som DS har ift. PSP og Gizmondo – med andre ord: Stor forskjell.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar

Leste her om dagen at det er til nå solgt over 400 000 hd skjermer i norge! Hvor mange millioner husstander er det i norge? Fant ikke ut av det, men la oss si 3 millioner. Det betyr at over 13 % av norske husstander har i dag tv'er som klarer høyrer oppløsning en den gamle 480i/p.

Vet ikke hvordan det står til med resten av verden, men vi nordmenn har alltid vært rask å ta til oss ny teknologi. Synes da det er kjedelig av nintendo og ikke støtte iværtfall 720p. Men men det blir sikkert en bra konsoll uansett oppløsning.

Men jeg kjøpte iværtfall hd-tv 2-3 måneder etter at jeg fant ut at playstation 3 skulle støtte hd oppløsningene.

Så om ett eller to år så skal den jeg har nå settes på soverommet og da blir det 1080p skjerm i stua! minimum 42" :thumbup:

Lenke til kommentar

7042665[/snapback]

First thing first. Eg veit at det ikkje har stort med saken å gjere. Men eg syns at han er en tufs. Shoot me. Grunnen til at eg sa det er at det heller ikkje har noko med saken å gjere at Kennyboy va veldig flink med ps1, noko han va. Men likevel en tufs. Nuvell..

Kritikk av Wii er en bra ting. Eg syns sjølv den er for dyr og at mange spela ikkje innfrir på langt nær grafisk. Eg trur egentlig dei fleste er einige på grafikkbiten. Riktignok kanskje på forskjellig grunnlag.

Grafikk treng for meg ikkje inneholde x-antall polygonar for å vere bra, men eg reagerar likevel når eg syns den er direkte stygg(les: FarCry). Men kven veit? Kanskje det føles betre når eg spelar spelet? GTpro ser i alle fall betre ut i bevegelse enn på bilde, så der har eg nesten tilgitt dei.

Ingen her har forresten sagt at Wii er bra fordi ps3 er dyr, men det veit du nok, ettersom du virkar som ein oppegåande person.

Såh.. jo altså, Wii tåler kritikk. Men då burde kritikken komme som kritikk. Ikkje løgn. Tråden begynte jo med at ein kar ikkje var fornøgd med eit par utsagn fra nintendo. Men når nintendo aldri har sagt noko av det, korleis skal vi då tolke det?

Når skal Nintendo-fanboys innse at kritikk av Nintendo går på sak, ikke person? Tråden er IKKE opprettet for å hetse Wii, men når det opprettes tråder kun for å disse Sony, må det da være lov å si at Wii har sløv HW?

Tror at Wii vil få like sløv HW ift. PS3 og 360 som DS har ift. PSP og Gizmondo – med andre ord: Stor forskjell.

7042760[/snapback]

Og kven er det eigentleg som angriper personar her? Kvifor blir alle som her kalla ei løgn for ei løgn automatisk stempla som nintendo-fanboys?

Ja, det er fult lovlig å sei at Wii har sløv HW. Den kan ikkje samanliknast med ps3 eller 360 på den biten. Det veit vi alle. men viss du vil diskutere mangelen HW i Wii, så ikkje baser deg på ting som ikkje stemmer. Det er helt greit at du syns den skulle hatt betre grafikk, du er sikkert ikkje åleine, men kritiser då vel. Ikkje lyg.

Alle fanboys er btw. hjernevaska. Uansett konsoll.

Og ja, i forhold til GC kan du kanskje samanlikne frekvensar. Men du skal jo på død og liv drage inn alle dei andre konsollane med heilt andre arkitekturar, det blir berre feil.

Når det gjeld SNES spel så veit eg faktisk ikkje kvar eg skal begynde, men A Link to the Past er eit fantastisk nydeleg spel.

Lenke til kommentar
Det betyr at over 13 % av norske husstander har i dag tv'er som klarer høyrer oppløsning en den gamle 480i/p.

Synes da det er kjedelig av nintendo og ikke støtte iværtfall 720p. Men men det blir sikkert en bra konsoll uansett oppløsning.

7043226[/snapback]

De er sikkert mer opptatt av at de 87% som ikke har HDtv skal få fullt utbytte av konsollen. Nintendo har vel snakket om at neste konsoll kommer med HD output. Da har nok fler fått en HD ready tv også.

Lenke til kommentar
First thing first. Eg veit at det ikkje har stort med saken å gjere. Men eg syns at han er en tufs. Shoot me. Grunnen til at eg sa det er at det heller ikkje har noko med saken å gjere at Kennyboy va veldig flink med ps1, noko han va. Men likevel en tufs. Nuvell..

Og hvorfor er han en tufs?

Kritikk av Wii er en bra ting. Eg syns sjølv den er for dyr og at mange spela ikkje innfrir på langt nær grafisk. Eg trur egentlig dei fleste er einige på grafikkbiten. Riktignok kanskje på forskjellig grunnlag.

Grafikk treng for meg ikkje inneholde x-antall polygonar for å vere bra, men eg reagerar likevel når eg syns den er direkte stygg(les: FarCry). Men kven veit? Kanskje det føles betre når eg spelar spelet? GTpro ser i alle fall betre ut i bevegelse enn på bilde, så der har eg nesten tilgitt dei.

Belysning, teksturer, og shader-operasjoner er like viktig som antall polygoner. Det eneste Wii-spillet som imponerer når det gjelder grafikk, er Red Steel, og til en viss grad Zelda. Zelda kommer på GC, og både GC, PS2, og XBOX kunne klart Red Steel med god optimalisering. :)

Og kven er det eigentleg som angriper personar her? Kvifor blir alle som her kalla ei løgn for ei løgn automatisk stempla som nintendo-fanboys?

Anklager ingen spesifikk person for å være fanboy, men enkelte fanboys på forumet kaster seg over en person hvis vedkommende kritiserer ett aspekt ved en Nintendo-konsoll, til gjengjeld gjør disse fanboyene narr av Sony.

Og ja, i forhold til GC kan du kanskje samanlikne frekvensar. Men du skal jo på død og liv drage inn alle dei andre konsollane med heilt andre arkitekturar, det blir berre feil.

Når PS2 og XBOX ligger på det samme nivået som GC grafisk, kan de sammenlignes.

Når det gjeld SNES spel så veit eg faktisk ikkje kvar eg skal begynde, men A Link to the Past er eit fantastisk nydeleg spel.

7043252[/snapback]

Spillet er bra (var det første Zelda-spillet jeg prøvde), men imponerer ikke mye grafisk sammenlignet med de flotteste PC- eller Amiga-spillene fra samme periode. :)

Lenke til kommentar
Det betyr at over 13 % av norske husstander har i dag tv'er som klarer høyrer oppløsning en den gamle 480i/p.

Synes da det er kjedelig av nintendo og ikke støtte iværtfall 720p. Men men det blir sikkert en bra konsoll uansett oppløsning.

7043226[/snapback]

De er sikkert mer opptatt av at de 87% som ikke har HDtv skal få fullt utbytte av konsollen. Nintendo har vel snakket om at neste konsoll kommer med HD output. Da har nok fler fått en HD ready tv også.

7043321[/snapback]

Så Nintendo kommer med ny konsoll om 2-3 år? da har sikkert 40-50 % av alle norske husstander hd klar tv. Fint at Microsoft og Sony lager konsollene sine slik at de kan ta nytte av ny teknologi samtidig som de støtter de gamle. Selv om det betyr at de blir dyrere.

Lenke til kommentar

7043226[/snapback]

7043321[/snapback]

Så Nintendo kommer med ny konsoll om 2-3 år? da har sikkert 40-50 % av alle norske husstander hd klar tv. Fint at Microsoft og Sony lager konsollene sine slik at de kan ta nytte av ny teknologi samtidig som de støtter de gamle. Selv om det betyr at de blir dyrere.

7043449[/snapback]

Neppe om så kort tid, men det tenkte du deg nok frem til selv. Men fint at du legger frem tall du slett ikke har 'pulled out of your ass' som det heter :thumbup:

Lenke til kommentar
Og fortsatt går det ikkje inn hos folk at Twilight Princess er laget for GC,der kontrollen er einaste forskjellen i mellom Wii og GC-versjonen.

7043518[/snapback]

Det var vel meninga det skulle kommet ut for ei stund siden på GC? Men siden det ble så forsinka uansett la de det til overgangen GC/wii?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...