brainware Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Mitt syn på saken er at 3D Matrix er en matrise med datagrunnlag fra en mengde eksponeringssituasjoner, og at denne feiler i endel situasjoner. Hvi man for eksempel tar bilder i snøen med sterkt lys, vil matrisegrunnlaget anta at det er et motiv midt i bildet som skal kompenseres for, og da blir hoveddelen overeksponert. Manuell kompenasasjon: Ved spotmåling brukes ingen kompensasjon, ved sentermåling brukes -1 EV , ved Matrix måling -2 EV. Dette er bare et eksempel som viser at man med fordel kan bruke forskjellige målemetoder aktivt. Dette gjelder 3D Matrix lysmålingen generellt, og ikke bare D80. Om den er dårligere enn i de andre kameraene til Nikon kan jeg ikke uttale meg om, men tror det er generellt en målemetode spesielt godt egnet til en stor mengde opptaktssituasjoner, og både til blitzfotografering ,og fotografering i svakt lys, og kanskje ikke så godt egnet i motiver med sterke høylys, fordi dette både kan ligge i forskjellige deler av bildet, og være sterkt varierende. Endret 12. oktober 2006 av brainware Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) På Electroworld-messen i går pratet jeg med flere representanter for Nikon, som var helt klare på at lysmålingen i D50, D80 og D200 er helt identisk. 3D Matrix II vektlegger lysmåling i fokuspunktet (eller den valgte gruppen av fokuspunkter), men tar hensyn til høylys i hele bildet, og forsøker å ungå utbrenning, men som Brainware ganske riktig påpeker gjøres så valget av eksponering basert på motivdatabasen i kameraet. Mao. er det sammenligning mellom D80, D50 og D200 som er interessant. Ikke D70. Endret 13. oktober 2006 av Anew Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg ser at denne eksponeringsproblematikken brer seg ut til andre forum på nettet også, "alle" snakker om det. Har også sett andre brukere har sagt at D200 ikke har samme problem som D80, når de testet dem side om side, ikke vet jeg, men så langt ser det iallefall ut til at min D80 eksponerer bedre enn 350D av de bildene jeg har sammenlignet med så langt. Siste ord er vel ikke sagt i denne saken Lenke til kommentar
1330moh Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg har benyttet min D80 en stund nå, og sammenlignet med D70s så er det ingen tvil om at D80 og Auto-funksjon ikke er verdens beste venner. For dem som ikke har opplevd at D80 overeksponerer. Forsøk å ta med kameraet ut og ta bilde med overskyet bakgrunn, skyggepartier/høylys o.l For min del overeksponerer kameraet konsekvent, noe D70s i tilsvarende situasjoner ikke gjorde. At overeksponering ikke er noe probelem er jeg ikke enig i. Et noe undereksponert bilde kan man jobbe med og hente frem de mørkere partiene. Er bildet overeksponert er detaljene/informasjonen i bildet borte. Nå kan man alltids bruke tid og justere seg frem til riktig eksponering, men man har ikke alltid tid til dette og da hadde det vært greit å nytte Nikon sin Auto funksjon. Midlertidig løsning er å bruke kameraet i manuell modus og skru av matrix måling. På den måten tar kameraet hensyn til alle punktene i bildet. På lengre sikt; å vente på at Nikon legger ut Firmware. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Jeg har benyttet min D80 en stund nå, og sammenlignet med D70s så er det ingen tvil om at D80 og Auto-funksjon ikke er verdens beste venner. 7234679[/snapback] Bruker du jpeg eller raw? Jeg har sett spekulasjoner om at det er toneresponskurven (puh!) til D80 som er litt i overkant hissig - noe som i tilfelle ikke burde påvirke de som bruker raw (og ikke Nikon Capture, som vel bruker kurven fra kameraet?). Endret 7. november 2006 av Anew Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg har benyttet min D80 en stund nå, og sammenlignet med D70s så er det ingen tvil om at D80 og Auto-funksjon ikke er verdens beste venner. 7234679[/snapback] Virker det som om det er noen sammenheng mellom eksponeringen og hva som befinner seg i valgt fokuspunkt? Som nevnt tidligere legger Matrix-lysmålingen i D200 stor vekt på hvordan ståa er i fokuspunktet, slik at Matrix langt på vei kan oppleves å oppføre seg som en form for spotmåling med påfølgende rot og forvirring hvis man ikke er klar over fenomenet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå