Gå til innhold

Nikon D80: ikke rett eksponering?

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Ser at brukere på andre forum klager over at D80n overeksponerer hele tiden i matrixmode, er det feil i kameraet og noe som gjør at man kan få hevet kjøpet. Var så galt at noen mente de fikk bedre eksponerte bilder med mobiltelefon.

Kommentarer ønskes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[Hei!

Jeg opplever samme problem på mitt nye D80. Stadig overeksponering. Må sette EV til -1 for at det skal bli ok.

Noen som har ide om hva jeg gjør feil?

7031625[/snapback]

Hva overeksponeres? Du må nesten gi bildeeksempler.

Lenke til kommentar
Jeg er langt fra noen ekspert men synes også det overeksponerer. Skal ta å sammenligne med  Canon 350D senere

Synes det eksponerte veldig korrekt i det første eksempelet. Orket ikke lete lenge etter flere eksempler, men har ingenting å utsette på det første. Det jeg derimot reagerte på, var at det så ut som fokus var (ørlite) forskjellig på de tre bildene...
Lenke til kommentar

Det var jo en lang tråd på Nikonians du refererte til der, Valhall, men jeg er enig med de andre tilbakemeldingene jeg har lest i tråden (leste langt i fra hele): bildene det refereres til i originalpostingen er ikke overeksponerte.

Imidlertid er det en del som tyder på at D80, i likhet med D200, prioriterer å eksponere fokuspunktet riktig, fremfor å ungå utblåste høylys i andre deler av bildet. Dette er altså en litt annen filosofi enn den som ligger i D70, som heller tenderer mot litt mørke bilder for å bevare detaljer i høylysene. Det betyr at man må tenke litt før man tar bildet - noe som ikke er urimelig for et entusiastkamera.

Det er altså ikke nødvendigvis noe galt, bare litt uventet.

Lenke til kommentar

Valhall,

Den vanlige måten å justeere en CRT på er å skru kontrast til maksimum og deretter justere lysstyrken opp slik at svart fremdeles er svart. Hvor sterkt dette er vil variere med lysstyrken i rommet.

Men, for å vurdere om eksponerinen er korrekt eller ikke bør du heller bruke histogrammene i f.eks. Photoshop.

Endret av simfan
Lenke til kommentar

Det virker som D80 er stort sett lik D200 som er ganske aggressiv når det gjelder eksponering når det er stilt på matrisemåling.

Små forskjeller i utsnitt kan føre til store variasjoner i eksponering uten store hensyn til overeksponering, i motsetning til D70 som nesten alltid undereksponerte hvis det var noen tvil.

Her er et eksempel fra D200 på to bilder der det ene er overeksponert og det andre virker korrekt. Eneste forskjellen er at bilde nummer to fikk med litt mer himmel.

post-13911-1160417847_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Men er ikke det beste at en undereksponerer for ikke å få utbrente områder i høylys? Utbrente områder i høylys er vanskelig å fikse ved postprosesseringen, men det er lettere å fikse på mørke partier. Det aller viktigste er vel at en klar over "problemet" og kan justere på lukker/blender slik at en får korrekt eksponering.

Lenke til kommentar

Jeg så heller ikke gjennom hele tråden, men sjekket det normalt eksponerte og det som var tatt med -0,7 av eks. bildene.

Helt klart det normale som er riktig eksponert. Det med -0,7 er undereksponert i følge histogrammet, så har du like bra eksponering, er det veldig bra. :whistle:

Lenke til kommentar
Valhall,

Den vanlige måten å justeere en CRT på er å skru kontrast til maksimum og deretter justere lysstyrken opp slik at svart fremdeles er svart. Hvor sterkt dette er vil variere med lysstyrken i rommet.

Men, for å vurdere om eksponerinen er korrekt eller ikke bør du heller bruke histogrammene i f.eks. Photoshop.

7032201[/snapback]

Takker for rådet, det er bare det at denne skjermen også kan regulere hvitbalansen og har en mengde "settings" som jeg ikke helt forstår, setter jeg den i "RGB" modus kan jeg kun stille in kontrast/lystyrke via skjermkortets software. Men det spiller vel ingen rolle hvor jeg justerer det?

Har fått tatt noen bilder med begge kameraene Canon 350D med Canon 17-85IS og Nikon D80 med sigma 18-50 2.8 EX, og må si at det eneste bilde som kanskje ble en smule overeksponert ble tatt av 350n, bildene med D80n ble både skarpere og hadde bedre (med mine øyne) farver

Lenke til kommentar
Her er en link til en som har sammenlignet D70 og D80.

7049570[/snapback]

Jeg har bare skummet nikonianstråden, men verken der eller i D70-sammenligningen finner jeg særlig vektlegging av hvilket fokuspunkt som er valgt. D200 legger på godt og vondt stor vekt på lysmålingen i fokuspunktet ved Matrix-lysmåling, og hvis det som befinner seg der er mørkere enn gjennomsnittet i utsnittet vil eksponeringen åpenbart bli lysere. Om D80 beveger seg i storebrorens fotspor vil det selvsagt starte forumbranner, uten at det av den grunn er en feil i seg selv.

En sammenligning med D50 hadde også vært mer interessant, siden D70 var fra fabrikken satt opp med notorisk konservativ "tonal response" (har noen et godt norsk uttrykk?).

Lenke til kommentar
Her er en link til en som har sammenlignet D70 og D80. Hva synes så ekspertene her inne?. Linken er hentet fra "nikonians" forumet

http://www.flickr.com/photos/x2stew/sets/72157594323314250

7049570[/snapback]

Synes nå de bildene fra D70 kameraet ser best ut jeg. Godt mulig det har med fotografen å gjøre, men dette viser jo det at for vanlige folk/nybegynnere er det kanskje lurere å velge D50 eller D70 istedenfor D80?

Selv synes jeg D80 er et snasent kamera, og skulle gjerne oppgradert fra D70, hadde det bare ikke vært for at det koster penger.

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...