_sindre_ Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 System: Hovedkort: Aopen i915-GA-EFRII Ram: Apacer 2*512MB PC2 4300@533Mhz Prosessor: P4 3,2@3,4Ghz Skjermkort: Gaimward 7950GT 512MB PSU: Hiper 580W Jeg har klokket cpuen til 3,4Ghz, uten å forandre på volten. det jeg lurer på er hvor mye det er "trygt" å stille denne opp, uten at det er noen særlig stor fare med dette? Jeg kan ikke klokke lenger enn 4.47Ghz pga sperre i hovedkortet, men på denne hastigheten vil ikke cpuen bli stabil. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 System:Hovedkort: Aopen i915-GA-EFRII Ram: Apacer 2*512MB PC2 4300@533Mhz Prosessor: P4 3,2@3,4Ghz Skjermkort: Gaimward 7950GT 512MB PSU: Hiper 580W Jeg har klokket cpuen til 3,4Ghz, uten å forandre på volten. det jeg lurer på er hvor mye det er "trygt" å stille denne opp, uten at det er noen særlig stor fare med dette? Jeg kan ikke klokke lenger enn 4.47Ghz pga sperre i hovedkortet, men på denne hastigheten vil ikke cpuen bli stabil. 7031334[/snapback] Er det en Northwood kjerne på den CPUen? I såfall kan du glatt kjøre 1,6 og sikkert 1,65 med god kjøling uten at det gjør så sykt mye. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg vet egentlig ikke vilken kjerne det er på denne cpuen, er det noen måte å finne dette ut på? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg vet egentlig ikke vilken kjerne det er på denne cpuen, er det noen måte å finne dette ut på? 7036040[/snapback] Ja last ned og kjør CPUz Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Takker for svar! Ser her at navnet er Intel pentium 4 540 Code name: Prescott Volten er nå på ca 1.3 volt. En ting jeg stusser litt på er at volten går litt opp og ner, det samme gjør Bus Speed, er dette normalt? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 volten som går opp og ned kalles volt-drop. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 volten som går opp og ned kalles volt-drop. 7037496[/snapback] Oki Noen som vet hvor mye det er "trygt" å øke spenningen på denne prosessoren? Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 står i biosen minpå hovedkortet : Max VCore Prescott 1,65V Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 står i biosen minpå hovedkortet : Max VCore Prescott 1,65V 7038201[/snapback] så er 1,65V er trygt? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 står i biosen minpå hovedkortet : Max VCore Prescott 1,65V 7038201[/snapback] så er 1,65V er trygt? 7039465[/snapback] Jeg tror ikke jeg ville kjørt 1,65V på en Prescott som 24/7 setting. Men jeg har ikke drevet så sykt mye med Prescott da så kanskje noen andre har erfaringer på dette. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Øker du spenninga så setter det større krav til kjølinga. Og Prescott blir varm! Faktisk er de så varme at det ofte ikke holder med stock-kjøling (på standard hastighet/Vcore). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 @Trådstarter: Hva slags kjøling bruker du? Stock? Som "sedsberg" skriver over her, "drar" Prescott's så mye strøm @ stock at standard kjøler kan få problem ved langvarig max. belastining. Det kan også bli så varmt at strømkrets/hovedkort "svir seg"=dødt hovedkort. Med de beste heatpipe-kjølere kan du kanskje øke VCore til ca. 1.45-1.5 *dersom* hk'et tåler det økte strømkravet. Alle de Prescott's jeg har klokket har hatt begrenset evne til å holde seg stabil over en gitt klokk/VCore. Dette med god(best mulig) luftkjøling. Dvs.. de "skalerer" heller dårlig med høyere VCore over en gitt verdi. Du må nesten bare prøve deg fram og finne det du anser som den beste avveining mellom høyest mulig klokk og stabil/trygg drift uten for høye temperaturer. Og det er ikke helt enkelt med en "Prescott" (ikke Smithfield eller Presler's for den saks skyld). Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg bruker en slik kjøler: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316169 men en rolig 12cmtersvifte på... Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Men det spørs om jeg ikke bare satser på å kjøre på 3.4Ghz slik som nå, så slipper jeg å ødelegge noe. Er trolig ikke lenge til det blir en Core 2 på meg uansett Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 En ting jeg ikke helt har skjønt med mange heatpipe-kjølere: Jeg har alltid trodd at en heatpipe frakter varme fra laveste punkt til høyeste (varm væske/gass stiger, og kjøligere synker). Kjøleren i linke f.eks. vil da funke veldig bra i en desktop-PC, men i en tower-PC vil ho kjøleren stå sidelengs. Vil ikke da halvparten av heatpipsene frakte varme fra kjølefinnene og til prosessoren? På min gamle skjermkort-kjøler stodet at man MÅTTE montere kjøleren slik at heatpipene lå med kjøleblokka koplet nederst og kjølerene øverst. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Tror ikke nødvendigvis at vi skal trenge det, man vet jo at varm luft stiger, men jeg tror ikke at det er slik med varme i metall. Mulig din kjøler var såpass tung eller noe, slik at det var fordi HK'et ikke skulle ta skade av belastningen, at kjøleren din måtte stå slik. Endret 10. oktober 2006 av _sindre_ Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 så lenge du har temperaturer under 60c load er det sikkert ikke noe problem å kjøre 1.6v. Jeg kjørte min s478 prescott på 1,58v stortsett hele tiden jeg hadde den... kjørte ikke høyere siden hovedkortet ikke ville være med på mer... skal mye til for å knekke en prescott... i allefall en 90nm prescott... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Tror ikke nødvendigvis at vi skal trenge det, man vet jo at varm luft stiger, men jeg tror ikke at det er slik med varme i metall. Mulig din kjøler var såpass tung eller noe, slik at det var fordi HK'et ikke skulle ta skade av belastningen, at kjøleren din måtte stå slik. 7039787[/snapback] Nei. Heatpipen inneholder en væske. Denne væsken stiger når den blir varm og synker igjen når den blir kjølt ned. Grunnen til at man måtte montere riktig vei var at hvis ikke så vil all varmen samles på prosessoren, og evt. varme på kjøleribba vil bli fraktet til prosessoren. Hadde ingen ting med fysisk belastning å gjøre. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Tror ikke nødvendigvis at vi skal trenge det, man vet jo at varm luft stiger, men jeg tror ikke at det er slik med varme i metall. Mulig din kjøler var såpass tung eller noe, slik at det var fordi HK'et ikke skulle ta skade av belastningen, at kjøleren din måtte stå slik. 7039787[/snapback] Nei. Heatpipen inneholder en væske. Denne væsken stiger når den blir varm og synker igjen når den blir kjølt ned. Grunnen til at man måtte montere riktig vei var at hvis ikke så vil all varmen samles på prosessoren, og evt. varme på kjøleribba vil bli fraktet til prosessoren. Hadde ingen ting med fysisk belastning å gjøre. 7041982[/snapback] Noen heatpipes inneholder ethanol og en veke, ethanolen ville flytte på seg inni der uansett hvordan det står mener jeg Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Slik jeg har skjønt det, så vil vesken inne i rørene oppføre seg slik; oppvarmet veske vil søke mot kjøligste punkt, mens avkjølt veske vil søke mot varmt punkt... enkelt og greit. Da vil det være det samme hvordan den er montert inne i PCen!! Skal ikke påstå at dette er rett, men er 99% sikker på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå