Gå til innhold

Nord-Korea gjennomførte prøvesprengning

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133506

Stormaktene i Asia og resten av verden frykter at Nord-Koreas atomprøvesprengning vil utgjøre en seriøs trussel for den regionale stabiliteten.

Jaja... så har gærningene i Nord-Korea klart det. Men her ser vi også en såkalt silver lining. Nemlig unison fordømmelse, blandt annet fra Russland og Kina. Og Japan beveger seg raskt nærmere USA.

Internasjonale eksperter mener at også Japan, Taiwan og Sør-Korea nå antagelig vil skaffe seg atomvåpen.

Er dere som mener Nord-Korea har all rett til å ha slike våpen fremdeles like sikre i deres sak? Er prinsippet om at alle skal ha lik rett til atomvåpen, inkludert "USAs fiender" (har mistanke om at dette er hovedargumentet til mange) verdt risikoen av at noen av verdens største byer kan bli nuket?

Nei... Nord-Korea har gått for langt. Irak var ikke engang nær ved å anskaffe seg slike våpen. Istedet har Nord-Korea, som er en langt større trussel, klart det. Kanskje Nord-Korea krever en diplomatisk eller global løsning. Men deres oppførsel er helt klart uakseptabel. Og de som motstrider det tror jeg verken har nord-koreanernes eller andre menneskers beste interesse i tankene...

Nå må Nord-Korea stoppes ved FN resolusjoner og diplomati. Og feiler det... vel. Så har verdenssamfunnets svakhet mot Nord-Korea gitt dem tid til å utvikle atomvåpen. Noe som taler sterkt for fremtidig tidlig intervensjon, som i irak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei... Nord-Korea har gått for langt. Irak var ikke engang nær ved å anskaffe seg slike våpen. Istedet har Nord-Korea, som er en langt større trussel, klart det. Kanskje Nord-Korea krever en diplomatisk eller global løsning. Men deres oppførsel er helt klart uakseptabel. Og de som motstrider det tror jeg verken har nord-koreanernes eller andre menneskers beste interesse i tankene...

Nå må Nord-Korea stoppes ved FN resolusjoner og diplomati. Og feiler det... vel. Så har verdenssamfunnets svakhet mot Nord-Korea gitt dem tid til å utvikle atomvåpen. Noe som taler sterkt for fremtidig tidlig intervensjon, som i irak.

7030935[/snapback]

QFT, det siste vi ønsker er et verdensamfunn med frykt for atomvåpen, vi har nok med terror :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det har gått for langt, så alt for langt. Jeg håper virkelig ikke at amerikanerne tillater at piratstaten Nord-Korea innehar atomvåpen. De fleste nord-koreanerne lever under et slør av uvitenhet, overbeviste om at deres land er best å leve i. Det må være mulig å kvitte seg med kommunistpartiet for også vise folk hvor godt det er i Sør-Korea...

Forhåpentligvis setter de da kursen mot fremtid.

Piratstat da de holder bl.a. på med drug shipping og har hatt et offentlig program hvor de har trykket dollar ... Verden vil bli mye mer usikker med nord-koreanske atomvåpen. Tenk når en rik araber kommer på besøk?

Lenke til kommentar

Så nettopp Behind Enemy Lines 2 her en dag, den handlet om jo akuratt dette. Bare at der var det noen superduper US Navy Seals som sprengte hele greia.

Men fra spøk til revolver, det at NK nå har atomvåpen (at vi nå er sikkre på at de faktisk har det) fører til at en eventuell innvasjon vil kreve enorme tap. Personlig syns jeg vi kunne gjort noe med NK annet enn dimplomati for lenge siden. Det er ingen hemmelighet hvordan Kim Jong og hans far styrer og har styrt dette landet, og hvordan forholdene for innbyggerene er.

Lenke til kommentar

Media hevder at Kina og Sør-Korea er de eneste som har reel politisk innflytelse på Nord-Korea. Jeg ser for meg at USA legger press på Kina for å få Kina til å presse Nord-Korea (NK er avhengig av olje fra Kina). Dette kan bli skummelt.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Jaja... så har gærningene i Nord-Korea klart det. Men her ser vi også en såkalt silver lining. Nemlig unison fordømmelse, blandt annet fra Russland og Kina. Og Japan beveger seg raskt nærmere USA.

7030935[/snapback]

Dette ser jeg på som veldig positivt, det at alle land fra alle fraksjonene i verdenspolitikken ser likt på dette

Hadde vært deilig å se USAs luftstyrke med assistanse fra Japans flåt sprenge i stykker atomanleggene til N. Korea.

Hadde vært veldig deilig å se det på tv.

7031126[/snapback]

Det kunne være et interessant skue, det har du rett i, og verden ville blitt tryggere, med tanke på at Nord-Korea kan sees på som en løs kanon i verden

I samme slengen slipper de enda flere bomber over pakistans atomanlegger også.

7031126[/snapback]

Hvorfor skulle de bombe pakistan?

Det ville jo i såfall destabilisere regionen ytterligere med tanke på at India har atomvåpen, og da ville vært alene om det i en så urolig region

Lenke til kommentar
I samme slengen slipper de enda flere bomber over pakistans atomanlegger også.

7031126[/snapback]

Hvorfor skulle de bombe pakistan?

Det ville jo i såfall destabilisere regionen ytterligere med tanke på at India har atomvåpen, og da ville vært alene om det i en så urolig region

7031835[/snapback]

pakistan huser bin laden. Pakistan hater india. Pakistan væpner militante i kashmir. Pakistan selger atomteknologi på svartebørsen. Pakistan selger våpen til Sri lanka. Pakistanske piloter slipper bomber over sivilbefolkningen på sri lanka nesten annenhver dag.

Lenke til kommentar

Ja no kan usa leke verdenspoliti.. da får de en atombombe opp i ræven. DET skulle vært artig å sett.

Respekter nord-korea og deres styresett. Hvis ikke vil flere sivile liv gå tapt enn hvis en lar landet være i fred.

Pussig at usa angrep irak og ikke nord korea. Kanskje fordi irak har masse olje? pluss konflikten som bush senior strev med der borte.

En ting er sikkert: norge og europa bør holde seg langt unna dette.

Lenke til kommentar
som torturerer og dreper sin egen befolkning, kidnapper utenlandske statsborgere når det passer dem og ja, you name it.

Dette kan jo me nesten seie om USA og.....

Men det at Nord Korea har fått atombomber, det blir iallefall interessant å følgje med på kva som skjer vidare. Nord Korea kontra dei andre asiatiske landa/Usa ikkje minst/SN(FN) og Europa, spesielt Noreg...

NK har iallefall gutsa til å gå så langt dei vil.

Lenke til kommentar

Verden har klart seg fint uten Nord-Koreas politikk.

Jeg har hørt at "FN folkene" skal ha møte i dag, hva tror dere de kommer fram til?

Jeg tror Nord-Korea får valget mellom å overgi seg eller bli mer isolert fra verden enn de allerede er.

Om de velger det sistnevnte alternativet vil de etterhvert bli innvadert av luftstyrker. Det tror vertfall jeg.

Lenke til kommentar
Ja no kan usa leke verdenspoliti.. da får de en atombombe opp i ræven. DET skulle vært artig å sett.

7032479[/snapback]

Så vidt jeg vet har Nord-Korea bare raketter som kan frakte en atombombe maks en distanse tilsvarende Nord-Korea-Alaska. Og hvis Nord-Korea skulle finne på å sprenge en atombombe på et annet lands jord vil de bli bombet til helvete før de kan si "Que?"

Lenke til kommentar

Kanskje like greit, så blir det atomkrig og alle dør? lite poeng å utsette ting lenger snart ass :no: neida, synes dette er tragisk, nå burde USA som har sjangsen til å gjøre noe, gjøre noe bra for en gang skyld, å invandere NK på en bra måte, gjerne med hjelp fra flere land.. slik at vi får vekk atomvåpen fra dems ledere, skulle gjort noe for lenge siden men nå må det gjøres noe før det er for sent

Lenke til kommentar

atom-våpen er dumt :ermm: , men er det ingen som tenker over at det var USA som slapp de første atombombene på levende mennesker? er det ingen som tenker på at USA har mye flere atom-bomber enn Nord-Korea og at de tester ut på spesielle steder selv også?

Lenke til kommentar
atom-våpen er dumt :ermm: , men er det ingen som tenker over at det var USA som slapp de første atombombene på levende mennesker? er det ingen som tenker på at USA har mye flere atom-bomber enn Nord-Korea og at de tester ut på spesielle steder selv også?

7033511[/snapback]

Ja, USA slapp atombombene over Japan, og det kostet veldig mange sivile menneskeliv. Mange mener at krigen ville ha vært over bare dager senere uansett, men disse bombene kan til en viss grad forsvares (i den grad noen bomber kan forsvares), siden Japan tross alt gikk til krig mot USA først, og det er mulig at flere menneskeliv ville ha gått tapt uten bruk av atombombene.

USA har flere bomber enn Nord-Korea, men USA er et åpent, demokratisk samfunn, mens Nord-Korea er en diktaturstat som blir styrt av en idiot med altfor mye makt (vær så snill, ikke si at "det blir USA også..").

Så vidt jeg vet har ikke USA sprengt noen atombomber siden de signerte ikkesprengingsavtalen.

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...