Gå til innhold

Stadige fokusproblemer med Canon 350 D

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Canon 350 D med Canon 17-85 IS-objektivet. Fant fort ut at objektivet ikke var skarpt. Dette fikk jeg også bekreftet etter innlegg og svar her på forumet. Leverte kameraet til service hvor det ble foretatt en mindre justering av fokusen. Fikk byttet objektivet til et Sigma 18-50 2,8 EX. Kjøpte nå et Canon 24-105 f4 L

Etter en stund erfarte jeg at skarphetspunktet ved bruk av 24-105 lå et stykke foran det punktet jeg fokuserte på. Ny tur til verkstedet som angivelig har justert fokusen igjen.

Nå erfarer jeg at skarphetspunktet ved bruk av Sigma-objektivet ligger bak det punktet jeg fokuserte på.

Nå har kameraet vært til justering 2 ganger i løpet av noen få måneder. Jeg har mest lyst til å kreve kjøpet hevet. Er det noen på forumet som har råd eller synspunkter på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan går du frem for å sjekke fokuspunktet? Noen som vet om noe "bilde" man kan ta utskrift av for å bruke til å bestemme om dette er tilfelle?

Også lurer jeg på dette som skrives om at kameraet må justeres. Betyr det at om en har flere objektiver (samme produsent) så vil alle fokusere feil? Men at det kanskje oppdages lettest med ett med blender 1,4 istedenfor ett med blender 4,5?

(Om mine spm er uklare eller noen mener at jeg ikke bør "kuppe tråden" med egne spm så si fra så sletter/redigerer jeg innlegget.)

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun fokuspunktet i midten av søkeren.

Når jeg skal kontrollere fokusen, er jeg først på bilder jeg har tatt på vanlig måte. Dersom jeg ikke synes at disse er skarpe ut fra det fokuspunktet jeg har valgt, må jeg ta et "arrangert" bilde. Jeg sørger naturligvis for at bevegelsesuskarphet eller kamerarystelser ikke er aktuelle.

Jeg kaller meg for Labrador på forumet, og de fleste vil vel gjette at jeg har en hund av rasen labrador. Jeg har fått hunden til å ligge stille, f. eks på en gressplen. Så setter jeg objektivet på største blender, zoomer inn til maks tele og fokuserer på snuten eller øyet til hunden. Jeg sørger for å få meg gress både foran hunden, altså mellom hunden og kameraet samt noe gress bakover.

Når jeg ser på bilder i Photoshop Elements 3.0 i 100 % forstørrelse, er det lett å se hvor skarpheten ligger. Ut fra slik jeg har tatt bildet, skal skarpheten ligge på snuten eller øyet til hunden.

Lenke til kommentar

Hvorfor justerte du kameraet om det var objektivet som ikke var skarpt? Hvis kameraet i utgangspunktet var skarpt, og objektivet uskarpt, så vil jo alle fremtidige, riktige justerte objektiv bli feil.

I stedet for å justere kameraet frem og tilbake, bør du kanskje få sjekket objektivene? Mitt tips er at første justering av kameraet førte til at 24-105 ble feil. Når det ble justert tilbake, til riktige parametre, så ble Sigma'en feil (mange Sigma'er har problemer med autofokusen, så det bør du få sjekket).

Tenk også på at du med Sigma'en med 2,8 som største blenderåpning, vil få et mindre område med dybdeskarphet om du bruker 2,8 enn Canon 24-105 sin største blenderåpning på 4.

Lenke til kommentar

Her er det tydeligvis noen misforståelser ute og går.

Jeg har kjøpt et speilreflekskamera med et objektiv. Som mangeårig bruker av analogt fokoutstyr forventer jeg skarpe bilder (så lenge autofokusen har låst seg på motivet og det ikke er kamerarystelser.)

Det første objektivet (Canon 17-85 IS) er ikke omtalt som et kvalitetsobjektiv. Flere her på forumet og på utenlandske websider bekrefter dette. Etter avtale med forretningen ble kamerahus og objektiv levert til Serviceproffen. Fokus blir justert da verkstedet finner feil.

Jeg synes fremdeles ikke at bildene er skarpe. Forretningen tilbyr seg å ta tilbake 17-85 objektivet og gi meg et Sigma 18-50 f2,8 EX. Jeg kjøper nå et Canon 24-105 f4 L som skal være et objektiv av en helt annen klasse. Også her på forumet eer jeg blitt anbefalt dette objektivet.

Jeg finner at bildene ikke blir skikkelig skarpe. Nå forsøker jeg å finne ut hvor skarpheten ligger. Jeg tar noen testbilder av en hund som ligger rolig på gresset. Først tester jeg Canon 24-105 objektivet. Setter blenderen til 4 og fokuserer på hundens snute. Jeg ser nå at skarphetspunktet ligger foran hundens snute, altså mellom kamera og det punktet jeg opprinnelig fokuserte på.

Jeg leverer kamera og objektiv nok et gang til Serviceproffen. Testbildet av hunden følger med. Nok en gang blir utstyret justert. Jeg vet ikke om det er objektivet eller kameraet som blir justert.

Når jeg nå tar bilder med Sigma-objektivet innstilt på f 2,8, ser jeg at skarphetspunktet ligger bak det punktet jeg fokuserer på. Altså lenger vekk enn det punktet jeg fokuserte på.

Jeg har med vilje benyttet største blender på begge objektivene nettopp for å kunne isolere skarphetspunktet. Å bruke største blender for å få minimal dybdeskarphet, er noe som brukes til stadighet av mange fotografer for å isolere hovedmotivet.

Lenke til kommentar

Tror nå fortsatt at Sigma objektivet nå må være feilkilden, da kameraet ditt er justert til det som skal være riktig (må være kameraet som er justert, ettersom Sigma objektivet fungerte bra før kamera og objektiv ble levert inn til justering). Lever inn objektivet og få det sjekket (som sagt, mange Sigma objektiver lider av fokusproblemer. Bare så synd at så få vet dette, og godtar objektivene slik de er uten å sjekke om de er 100%).

Lenke til kommentar

Afseth skriver at han antar at feilen nå ligger i Sigma-objektivet slik at dette må justeres. Følgene av det du sier er at jeg må justere hvert enkelt objektiv til mitt kamera når jeg kjøper nytt objektiv. Dette kan du da ikke mene.

Jeg forstår, og er enig i det Afseth skriver (at feilen nå muligens ligger i Sigma-objektivet), men konsekvensen av det han skriver, blir ikke korrekt.

Når man kjøper et speilreflekskamera er det meningen at man skal kunne skifte objektiver. Man kjøper et nytt objektiv og selger det gamle. Alt skal da stemme overens. Alle uavhengige produsenter lager objektiver som skal fungere på det enkelte kameramerke.

Lenke til kommentar
Når man kjøper et speilreflekskamera er det meningen at man skal kunne skifte objektiver. Man kjøper et nytt objektiv og selger det gamle. Alt skal da stemme overens. Alle uavhengige produsenter lager objektiver som skal fungere på det enkelte kameramerke.

Selvfølgelig, men når objektivprodusenten ikke har gjort god nok jobb med kalibreringen av objektivet de har laget, forandrer man ikke på kameraet, hvis det er rett kalibrert i utgangspunktet. Går man ut fra at kameraet er rett, må man heller justere alle objektivene, dersom ingen av dem er rett. Har du kjøpt nye objektiver, er det en garantisak i alle fall, så da kan du forlange at du får et objektiv som er rett kalibrert, eller at leverandøren sørger for å kalibrere det rett. Som det er sagt tidligere her, er enkelt Sigma-objektiver ganske plaget med fokus-feil, da retter man den feilen i stedet for å justere alt annet... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Kristoffer90 sier at han har et 350D med et Sigma 18-200, men har ikke opplevd de problemene jeg har. Det er hyggelig for han.

Jeg mener naturligvis ikke at alle 350D har disse problemene, men ut fra flere meldinger her på forumet kan det se ut som fokusproblemer med 350D er et velkjent fenomen. Det skal naturligvis ikke være slik, men det vil alltid finnes "mandagseksemplarer". Jeg har tydeligvis fått et slikt.

Lenke til kommentar
Afseth skriver at han antar at feilen nå ligger i Sigma-objektivet slik at dette må justeres. Følgene av det du sier er at jeg må justere hvert enkelt objektiv til mitt kamera når jeg kjøper nytt objektiv. Dette kan du da ikke mene.
Skal man heller lage kamera med fokusfeil da, slik at det gir gode resultater med de få objektivene som har nøyaktig samme fokusfeil? Det er tross alt flere objektiver uten denne feilen, så det blir jo helt feil det du sier her. Jeg tror du forstår det hvis du tenker over det en gang til.

Hvis kameraet er justert riktig, slik det skal være, så må det jo være objektivene som skal justeres, ikke kameraet. Lever inn objektivet til sjekk... som sagt antar jeg at objektivet har en feil, ettersom Sigma har dårlig rykte angående justering av fokus på sine objektiver. Kameraet ditt er antakeligvis helt fint.

EDIT: Ser ut som du har misforstått oss alle som har prøvd å forklare denne saken for deg. Les alle våre innlegg én gang til, men les de NØYE. Det er det minste vi kan forvente når vi prøver å hjelpe deg med et problem.

Ellers har jeg lite til overs for Sigma generelt. Ikke bare passer noen av objektivene relativt dårlig på dagens modeller. Noen passer ikke i det hele tatt selv om de fungerte fint på forrige modell, og man er ikke garantert at det vil passe på ditt neste hus. Kjøp fra en produsent som ikke har disse problemene (Tokina, Tamron eller originalt) hvis du vil sove litt bedre om natten og være sikret fremoverkompatibilitet på kamera med samme fysiske sensorstørrelse.

Lenke til kommentar
Sigma har jevnt over ganske dårlig rykte for fokusfeil.

Og 350D har en tendens til å ikke passe idéelt sammen med Sigma.

7067322[/snapback]

Jeg har brukt 4 forskjellige Sigma-objektiver på min 350D, men jeg har aldri hatt fokusproblemer.

Bruker nå Sigma 17-70 mm, 50-500 mm og Canon 70-300 mm IS og alle 3 fungerer utmerket.

Derimot har jeg hatt store fokusproblemer med 350D og Tamron AF28-300mm F/3.5-6.3 XR Di.

Synes det er leit at flere av de gamle gode fotoforretningene ikke selger Sigma.

Lenke til kommentar
Synes det er leit at flere av de gamle gode fotoforretningene ikke selger Sigma.

7091524[/snapback]

Kan ikke snakke for de andre forretningene, men det er en grunn til at vi kuttet ut Sigma der jeg jobber. Kostnadene ved å behandle reklamasjonssaker med objektivene ble for store til at det lønte seg, så sånn sett er det kanskje ikke så rart om andre har kuttet de ut også?

Fotovideo har nå Sigma, og tjener sikkert ganske bra på det da de også er importører. Sånn sett lønner det seg sikkert selv om det skulle være mange reklamasjoner (større fortjeneste), og forhåpentligvis så har Sigma bedret seg den siste tiden. Men det har de tydeligvis ikke skal man tro alle her på forumet med problemer, og man hører jo litt fra kunder der jeg jobber også.

Når en butikk er både importør, distributør og selger av produktet (Fotovideo), så kan de selge det videre så dyrt at ingen av de kan konkurrere med de på pris. Elite Foto er vel den andre importøren om jeg husker rett, og der har vi samme sak. Det er også en av grunnene til at flere og flere kutter ut Sigma, fordi de ikke kan konkurrere med importørene på pris. Selvsagt gjør Fotovideo og Elite Foto det på denne måten... hvem ville ikke gjort det? Men det er skadelig for Sigma selv, og merkenavnet.

At Sigma ikke er så utbredt er ikke et så stort problem lenger, da flere andre tredjepartsprodusenter også er meget gode på optikk. Tamron får stort sett meget bra score på mange av sine objektiver, ofte bedre enn Sigma sine tilsvarende objektiver. Nå skal man ikke stole blindt på tester, men ser denne tendensen jevnt over.

Ja, nå kan man jo si at jeg som selger av Tamron prøver å sverte Sigma. Hver enkelt må bare velge om de vil tro på meg eller ikke, eller om de velger å tro på Sigma-tilhengerne. Men man ser mye skriverier om problemer med Sigma her inne. Jeg vet ikke hvor mye Tamron selger vs. Sigma, men ettersom så mange har kuttet ut Sigma, vil jeg tro Tamron er like mye utbredt... men de er det sjelden man hører noe kritikk om. Og Tamron har aldri hatt problemer med bakoverkompatibilitet.

Lenke til kommentar

Hvis Sigma hadde hatt en kjedeuavhengig importør, da hadde sikkert mange flere fotoforretninger solgt merket. Og siden det er Elite-Foto og Foto-Video som er importør, da er det forståelig at få andre vil selge det. Og importørene vil jo også ha store konkurransefordeler på utsalgspris.

Men det er ikke riktig at Foto-Video selger Sigma dyrt. De har for det aller meste ligget godt under Elite-Foto i pris.

Og i de ikke kjedebutikkene inklusiv Foto-Video hvor både Sigma og Tamrom selges, ligger oftest Sigma under i pris på sammenlignbare produkter.

Jeg har nå hatt 20000 eksponeringer med 350D og ca halvparten av dem med Sigma-objektiv, men jeg har aldri hatt noen reparasoner. Med unntak av fokusproblemer med Tamron da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...