Gå til innhold

Filstørrelser og importering

Anbefalte innlegg

Bruker Adobe Premiere Pro v. 7.0 som redigeringsprogram. Filmene overfører jeg fra kamera til PC i DV-avi-format. Dette gjør at for eksempel 30 minutter med film blir i overkant av 6 Gb i en fil.

Problemet mitt oppstår når jeg skal importere denne filen inn i Premiere Pro. Da stopper importeringen rett og slett opp (det vil si at den aldri starter) eller så blir det importerte klippet kun på et halvminutt eller lignende (+-).

Noen som vet om det er noen slags grense for hvor stor en slik fil kan være i Premiere Pro? Kan man da eventuelt endre på denne grensen?

Hadde blitt meget glad om noen kunne hjulpet meg med en løsning på dette problemet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første gangen jeg opplevde dette problemet, brukte jeg Premiere Pro v. 7.0 til å overføre videoen fra kamera til harddisken. Deretter valgte jeg File-Import i Premiere Pro for å importere filmen inn i prosjektet mitt. Da fikk jeg dette problemet.

Denne gangen her prøvde jeg å overføre videoen fra kamera til harddisk med vanlig Windows Movie Maker, og deretter gjøre det samme som før i Premiere Pro. Velge File-Import for å importere filmen inn i prosjektet. Samme problemet oppstår altså.

Dette er skikkelig irriterende. Har to kamerater som også har opplevd det samme problemet. Han ene løste problemet ved å importere problemfilen inn i Windows Movie Maker bare for å skrive filen ut igjen i samme kvalitet til harddisken. Dette løste faktisk problemet hans. Da jeg forsøkte dette gikk det ikke.

Hadde vært så utrolig bra om noen kunne hjulpet meg da jeg har mange redigeringsprosjekter på gang.

Lenke til kommentar

Har nå forsøkt å reinstallere Premiere Pro, men har fortsatt det samme problemet.

Årsaken til at jeg lagerer filmene på harddisken min først er fordi jeg foreløpig ikke eier kamera selv. Jeg filmer og redigerer, blant annet for venner. Derfor velger jeg å ikke importere klippene rett inn i prosjektene i Premiere Po.

Har du eller noen andre noen andre ideer? Har forsøkt alt jeg kan komme på selv nå...virker som det kun er klipp som er under 1 Gb i filstørrelse som kan importeres.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at når du bruker PPro til overføringa vert det laga ein referanse til dei i prosjektet (på same måte som når du importerer) automatisk, i tillegg til at dei vert lagt på harddisken, so om det fungerer når du gjer det slik kan du i det minste omgå problemet.

Elles har eg ikkje andre forslag. Har prøvd å søke litt, men har ikkje funne stort. Tre trådar frå andre forum utan noko løysing og denne der det vert nemnt at Moviemaker truleg lager type 1 DV AVI-filer, medan Premiere Pro liker type 2. Han nemner og at Ulead har eit verktøy for å konvertere frå type 1 til type 2, som du finn her. Einaste med det er at då du fekk dette problemet sjølv om du brukte PPro til overføringa, so er nok det ei usannsynleg kjelde for problemet... Du kan sjekke kva type det er på filene med GSpot, om det er interessant.

Lenke til kommentar

Ok...tusen takk for innsatsen. Skikkelig merkelig dette her. Ser at filene jeg brukte i forrige prosjektet mitt var over 1 Gb...nå går det ikke. Noen filer som fungerer er overført med Windows Movie Maker og noen med Premiere Pro...så tror ikke problemet ligger der. Skikkelig irriterende det her, for alt jeg vil er bare å lage noen kule DVD filmer :)

Kommer du over noen andre løsninger hadde jeg blitt deg evig takknemlig. I mellomtiden får jeg bare forsøke å løse det selv...

Lenke til kommentar

Kan det være filsystemet? Vet flere som har hatt problemer med FAT32-disker, men forsvant ved overgang til NTFS. Regner med du har tilstrekkelig plass.

En annen ting, er du SIKKER på at prosjektet fryser? Se nede til høyre på statuslinja (conforming audio files) om baren går. Har vært borti at maskina "henger seg" mens premier konverterer lyden ved import.

Ang. Capture: Enklest er å bruke PP til jobben, da slipper du flere mulige feilkilder.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for svaret.

Har NTFS filsystem på alle mine disker, og der er mer enn nok plass. Jeg er også sikker på at prosjektet fryser. Har tenkt den tanken, og lot maskina gå i en halvtimes tid. Det var fortsatt ingen aktivitet. Dette problemet har oppstått også etter at jeg har brukt PP til capture.

Det merkelige er de filene som lar seg importere i Premiere Pro, men som jeg kun får fram alt fra de første 1-60 sekundene av. Hvorfor ikke resten?

Lenke til kommentar

Høres ut som det er noe feil med fila, er FW-kabelen/ kontaktene din god? Selv om du kan spille fila i MP betyr ikke det den kan være uten feil.

I verste fall (høres vel ut som dommedag) er Firewireporten din gått til heden. Prøv å ta inn mindre filer, ca. 5 min i slengen (gjør du enkelt med batch capture) og ikke flytt kamera under veis. Det er som regel 4-pins porten på kamera (firewire) som går først dersom ikke firewireporten i maskina di har gått. Kan også være en ide å kille AV-prog o.l.

Lenke til kommentar
Imponerende at du har Adobe Premiere Pro versjon 7.0 når  nyeste versjon er 2.0. Du ligger 5 foran resten av verden.

7053424[/snapback]

Han mener vel egentlig ikke PP 7.0, men Adobe Premiere 7.0, Det var litt navneforvirring i overgangen før de bestemte seg for å kallen den Premiere Pro. Egentlig skulle Adobe da gå bort fra tall i versjonene og heller bruke navn, men det varte jo lenge...

Lenke til kommentar
Hei. Takk for svaret.

Har NTFS filsystem på alle mine disker, og der er mer enn nok plass. Jeg er også sikker på at prosjektet fryser. Har tenkt den tanken, og lot maskina gå i en halvtimes tid. Det var fortsatt ingen aktivitet. Dette problemet har oppstått også etter at jeg har brukt PP til capture.

Forsøkt å defragmentere disken? Ikke sikkert det heller hjelper noe, men det blir helt sikkert ikke verre heller...
Lenke til kommentar
Han mener vel egentlig ikke PP 7.0, men Adobe Premiere 7.0, Det var litt navneforvirring i overgangen før de bestemte seg for å kallen den Premiere Pro. Egentlig skulle Adobe da gå bort fra tall i versjonene og heller bruke navn, men det varte jo lenge...
Dei kalte det faktisk Premiere Pro 7.0 nokre stader i byrjinga, men dei gjekk raskt bort frå det, og over til PPro 1.0, som er det rette.

http://www.wrigleyvideo.com/forum/index.php?showtopic=16900

(Men no er eg utanfor temaet igjen...)

Lenke til kommentar

Hei, Beatnik.

Når jeg trykker på "Help" og deretter "About Adobe Premiere Pro" så står der så fint: "Adobe Premiere Pro v 7.0, Columbo." Så det er nok ikke så veldig imponerende!

Hvis du lurer på noe mer så er det selvfølgelig bare å spørre :)

Forøvrig...takk for nytt innspill k-ryeng! Jeg skal forsøke å defragmentere! Nye forslag mottas som sagt med en stor takk!

Endret av Peivind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...