Jcarlsen Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Hva er dette fenomenet? og hvor langt skal vi gå tilbake før det er stopp? Skal vi begrense oss til musikk som kommer fra grepa karer som Fenris? eller skal vi dra black metallen tilbake til band som venom? og kansje til punken igjen? Vil gjerne få igang en diskusjon på dette. Hva kjennetegner oldschool black metal? Jökull Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Tenker du på den første bølgen black metal spesielt, eller bare old-school black metal generelt? Band som Immortal, Darkthrone, Burzum og mange flere er/var jo oldschool, men ikke første bølge. Førstebølge-black metal som Venom, Merciful Fate osv... er jo egentlig ikke black metal etter dagens standarer. Selv ser jeg på (og virker som en del andre også gjør det) Bathory som det første ekte black metal bandet. Lenke til kommentar
Jcarlsen Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 men kan noen av disse bandene, som venom og bathory. Kan de trekkes linjer mellom disse og det vi kaller Norwegien black metal? hva er det som er særegent med den andre bølgen? for å kalle det det. Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Vel, de aller fleste første norske bandene sier at de hentet mye inspirasjon derifra, så dermed kan det jo trekkes linjer, ikke sant? Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Uten Venom og Bathory tror jeg den norske scenen hadde sett veldig anderledes ut, om den i det hele tatt hadde eksisistert. Det særegne med den andre bølgen er vel at den tok ett skritt opp i ekstremitet (både lyrisk såvell som musikalsk), samtidig som noen band eksperimenterte med mer melodiske løsninger i kontrast til det råe og kalde. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Trur dette er den diskusjonen som har vore oppe ferrast gonger på forumet. Denne trenger vi. Lenke til kommentar
Overguard Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Her har dere et par dokumentarer @ youtube om norsk black metal. Metal - A Norwegian black metal documentary part 1 Metal - A Norwegian black metal documentary part 2 Metal - A Norwegian black metal documentary part 3 Metal - A Norwegian black metal documentary part 4 Denne dokumentaren er en utdypning av det vi fikk se i dokumentaren "A headbangers journey". Siden der kom det bare fram at alle norske black metal bandene brente kirker å var satanister osv. Lydverket om norsk black metal. Del 1 Lydverket om norsk black metal. Del 2 Lydverket om norsk black metal. Del 3 ^ Er en dokumentar NRK lagde om norsk black metal. Og ja, old school black metal er vel Venom, Bathory og noen flere band. Men den virkelige black metal scenen startet vel i Norge. Det som vi ser på som black metal idag. Norsk black metal er jo en kategori for seg selv. Uansett så lærer du litt av de dokumentarene jeg linka også er "A headbangers Journey" å annbefale. Skikkelig bra dokumentar fordi om den er litt for kort Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Venom, Bathory, Celtic Frost, Mercyful Fate, Bulldozer, Hellhammer etc er første bølgen, og den jeg vil kalle Old School Black Metal. I mine ører høres det ut som ren Thrash metal bare med satanisk eller anti-kristne tekster (Untatt Mercyful Fate som nesten er ren Heavy Metal, og Bathory skal jeg være enig hadde en god del av det vi nå kaller Black Metal i seg). På 80-tallet da disse bandene ble startet og hadde sin storhetstid, ble de kalt Black Metal. Og det kan vi ikke forrandre på i dag, musikken de spillte da vil alltid være Black Metal. Uansett hva som skjer senere. Den andre bølgen spillte også Black Metal, men ga sjangeren en helt ny 'lyd/sound' som gikk mye lengre vekk fra Thrash Metal enn den første bølgen (Et sted mellom Pure Fucking Armageddon og Deathcrush ble den nye sounden oppfunnet). Og den sounden har tatt fullstendig kontroll over Black Metal sjangeren. Mayhem, Darkthrone, Burzum, Immortal, Emperor og Satyricon etc har aldri spillt old school imo, de er fra den andre bølgen og spiller den nye typen Black Metal. Men... De kan nok kalles for 'old school second wave black metal' hvis noen absolutt har så lyst å kalle dem for old school Endret 9. oktober 2006 av Scarface^ Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Trur dette er den diskusjonen som har vore oppe ferrast gonger på forumet. Denne trenger vi. 7029462[/snapback] Totaly. ^^ Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Altså, hør på f.eks. Wrath of the Tyrant demoen til Emperor, debuten eller demoen til Immortal, eller noe av det eldre Burzum-materialet, for ikke å snakke om det meste av Darkthrone. Det er jo old-school som fandens oldemor! Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 No way hosay! Det er tidlig second wave. Men second wave alikevel, og mye mer moderne enn 80-tallets black metal. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jammen old-school black metal er ikke nødvendigvis bare fra første bølgen black metal. "Old-school" er jo en stilbeskrivelse, mens "første bølgen black metal" er black metal fra en bestemt tidsperiode. Lenke til kommentar
j0nz0r Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Burzum, Mayhem og Darkthrone er old-school. osv Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hvis du tenker på Black Metal sjangeren som en helhet, så er selvfølgelig first wave bandene old school... Hvis de ikke er old school så vet ikke jeg. Fordi 'old school' er et uttrykk for folk som drev med et emne før en stor forrandring skjedde. Den store forrandringen i BM er det stilskiftet som skjedde når second wave kom. Det er derfor det blir delt inn i to bølger, fordi det er en forrandring i stilen. Hvis alle som laget black metal på 90-tallet hadde fortsatt med 'blacka thrash metal' så hadde aldri uttrykket 'second wave' eksistert. Stilen til first wave er veldig thrasha. Burzum, Mayhem og Darkthrone er laaangt fra så thrasha som de eldre banda. Hvis du tar utgangspunkt i second wave, i stedet for Black Metal generelt så er jeg enig i at Burzum, Mayhem og Darkthrone er old school. Men da burde det som sagt bli kalt 'old school second wave black metal', ikke old school black metal. Hvis "old school black metal" virkelig skal være de første norske banda... Så syns jeg det er dårlig bruk av uttrykket. Det burde ha vært first wave som skulle ha stått under 'old school'. Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg sier meg enig med Scarface. Yippi kasje... Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hvis du tenker på Black Metal sjangeren som en helhet, så er selvfølgelig first wave bandene old school... Hvis de ikke er old school så vet ikke jeg. Har heller ikke sagt noe annet, det jeg sier er at også de norske bandene fra den andre bølgen også kan ha et old-school lydbilde. Old-school er et stilbegrep, ikke et tidsbegrep. Hvis man f.eks hører en sang, så kan man si "faen detta var old-school" uten å vite hva det er elller når det er laget, fordi det beskriver musikken. Man kunne derimot _ikke_ sagt "å faen detta var first wave black metal" ettersom man ikke vet når det ble lagd. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jaja, jeg er bare ikke enig at de sangene/platene er nok old school til å kunne bli kalt det Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Black metallen gikk fra å beskrive den råe norske naturen til å VÆRE den råe norske naturen. Musikk som må oppleves. Det første black metal-bandet.. må si meg enig i bathory her. ^^ Lenke til kommentar
Jcarlsen Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Mye fornuftig ute å går her. Darkthrone er vel det Black metal bandet som er mest old school. I hvertfall ut i fra de nye låtene som kommer. Som faktisk havnet på vg-listen..ikke dårlig:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå