Gå til innhold

Objektiv til bryllupsfotografering


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen erfaring med EF 24-70mm f/2.8L USM på fullformat/1,3crop?

Jeg har et EF 24-105mm f/4L IS USM som jeg vurderer å bytte i 24-70mm med tanke på at jeg skal fotografere i bryllup snart.

 

Jeg er usikker på hvilke objektiver jeg skal benytte.

 

Planen er å bruke to hus (5D & 1D MKIIn).

 

Disse objektivene har jeg idag:

35mm f/1,4L

50mm f/1,4

85mm f/1,8

24-105mm f/4L

70-200mm f/2,8L

 

Er usikker på hvilken kombinasjon som er best i en kirke?

 

Mvh

S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har erfaring med 24-70L dog ikke på FF/APS-H. Imidlertid har jeg jo lest bare godord om den på FF/APS-H på diverse fora. Litt lysavfall på store blendere er det, spesiellt på FF. På den andre siden kan jo dette være bare en fin effekt som får motivet til å stå frem. Dramatisk er det ikke.

24-105 og 24-70 er begge optisk i toppklasse, men min erfaring er at rask nok lukkertid er viktigere enn IS når en tar bilder av mennesker. Dessuten er 24-70 ok fin til å blurre bakgrunnen (selv om fastobjektivene dine er bedre).

Et objektiv som jeg kanskje synest du mangler er 135/2. Den er bare helt utrolig og slår KO på det meste annet du har prøvd.

 

Av de du har egner normalzoomen seg til når brura kommer oppover gulvet (må endre brennvidder raskt). På 'podiet' er 70-200/2.8 super sammen med 85/1.8 og gjerne 35L på hus nr2. Til portrett i kirka etter seremonien er 35L på 5d, en 24-70/2.8 eller 24-105/4 IS super. I alle fall omtrent slik jeg ville gjort det, og jeg har veldig nærme de samme objektivene du har i dette området.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jeg tok hele bryllupet til min svigerinne med min Canon 300D + Canon EF-S 17-85 IS, dette fungerte helt ypperlig.

 

På en del av kirkebildene måtte jeg ty til en Canon 70-200 F2.8 L + Speedlight 5(ettellerannet) jeg lånte av en kamerat.

 

Men praktisk talt alle bildene på den utendørs photoshooten ble tatt med EF-S 17-85 IS noe som fungerte helt ypperlig. ISO 100 og lukkertid på ca 1/200 +/- fungerte bra på den dagen som var lettere overskyet. Jeg brukte også ett vanlig polariserende filter for å kutte litt ned på reflekser, spesielt i kjolen hennes.. noe som forresten var litt av en utfordring. Den ble ofte ganske utbrent og laget ett hel*vete i med etterarbeid...

Lenke til kommentar

Ein annan ting som er viktig å huske på er at dei fleste objektiv blir litt mjuk når blenderen er vidåpen.

Dette merker eg ofte på mitt Maxxum 50mm f/1.7. Eg må vanlegvis opp på f/2 for å få optimal skarpheit i bildet. Ein bekjent har ei Maxxum 50mm f/1.4, og denne er like skarp på f/1.7 som mi er på f/2. :)

Lenke til kommentar
Ein annan ting som er viktig å huske på er at dei fleste objektiv blir litt mjuk når blenderen er vidåpen.

Dette merker eg ofte på mitt Maxxum 50mm f/1.7. Eg må vanlegvis opp på f/2 for å få optimal skarpheit i bildet. Ein bekjent har ei Maxxum 50mm f/1.4, og denne er like skarp på f/1.7 som mi er på f/2. :)

Et godt poeng, de fleste objektiver er skarpere nedblendet et hakk eller tre. Noen er veldig skarpe vidåpne også, men blir likevel enda skarpere nedblendet.

 

Men litt avhengig av hvilke bryllupsbilder, er det ikke nødvendigvis noe galt i litt "myke" bryllupsbilder :o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...