Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spm. ang. trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har fra før vanlig internett, via kabler, her i huset. Men i og med at jeg vurderer å anskaffe meg en bærbar PC, dukket spørsmålet om trådløst nettverk opp. Så jeg har et par enkle spørsmål:

1. Er det mulig å ha trådløst nett i tillegg til vanlig?

2. Påvirker det i så fall hastigheten/stabiliteten på de to nettverkene?

3. Må man ha en "switcher" hvis man skal ha både vanlig og trådløst?

Mulig dette er dumme spørsmål, men jeg håper noen tar seg tid til å svare.

På forhånd takk! :)

Kevin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle trådløse routere jeg har sett i butikkene har tilkobling for både trådløst og kablet internett samtidig..

En Router er på en måte en avansert switch, så du trenger ikke det nei, routere kan faktisk i de fleste tilfeller brukes som en vanlig switch i tillegg.

Hastigheten/stabiliteten skal ikke påvikes noe mer enn vanlig (f.eks eom en PC blir brukt til nedlasting vil dette selvsagt gå ut over hastigheten til hele nettverket men dette gjelder vanlig kablet nettverk også)

Lenke til kommentar

Nye "rutere" kan ha støtte for trådløst nettverk. En ruter er i utgangspunktet for kablet nettverk, men nyere har altså støtte for trådløst nettverk også.

Et typisk aksesspunkt støtter en tilkobling med kabel (f.eks. DSL) og trådløst nettverk. I en basestasjon kan du koble flere Ethernet-kabler, samt har støtte for trådløst nettverk (som en trådløs ruter).

Lenke til kommentar

Men, helt enkelt, hvis jeg skal ha begge deler, hva må jeg ha og hvordan må dette kobles til? Må jeg ha to forskjellige routere eller kan jeg ha én router med begge deler på? Sånn hvis man ser for seg kontakta inn i veggen, hva kommer etter det?

Håper noen kan forklare dette rimelig enkelt, er ikke så god på dette området.

Takk på forhånd! :)

Endret av Kevinw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...