Gå til innhold

Er det OK å rotere bildene i Windows?

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg overfører bildene mine til PC, så bruker jeg den innebygde Windows Bilde- og Faxbehandling for å se bildene. De bildene som er fotografert i høydeformat snur jeg med med dette programmet, og da forblir bildet slik.

Er det OK å gjøre det slik, eller bør jeg bruke andre program? Jeg bruker Elements til å redigere bilder, men er det OK å ihvertfall snu bildene i Windows-programmet?

Piet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Bilde- og Faxbehandling roterer bildene uten tap av kvalitet så det kan du trygt bruke, hvis det er mulighet for at bildet taper seg så vil du få melding om det før operasjonen blir utført sånn at du kan avbryte hvis du vil.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg kun programvare som har tapsfri JPEG håndtering med hensyn til rotering, beskjæring og fjerning av røde øyer. Heldigvis er utvalget av gratis (freeware) alternativer for dette svært bra. Jeg kan anbefale FotoView for rotering og beskjæring og Red-e-Rem for fjerning av røde øyer. Da er du ihvertfall ikke i tvil. BetterJPEG og Pegasus JPEG Wizard er betalbare programmer i samme kategori.

Når det gjelder spørsmålet ditt, så kan du jo lese følgende:

"The Windows Picture and Fax Viewer can only losslessly rotate pictures if the horizontal and vertical pixel values are divisible by 16. This worked for my old 1280 x 960 pictures (divided by 16 is 80 & 60) but not for my newer 2592 x 1944 pictures (divided by 16 is 162 & 121.5). The solution to this is to download something like the JPEG Lossless Rotator, a freeware utility that "performs a special lossless block transformation" which produces a rotated image with the same quality as the original. When I used it, it produced a smaller file size, but apparently this is ok (I don't know everything when it comes to digital images)."

Linker til programmene jeg anbefaler (Bjørn Tores loppemarked...) finner du her:

Bjørn Tore

Lenke til kommentar
bruker jeg den innebygde Windows Bilde- og Faxbehandling for å se bildene. De bildene som er fotografert i høydeformat snur jeg med med dette programmet, og da forblir bildet slik.

7028374[/snapback]

Jeg gjør også det, for å se bildet, men når jeg åpner det i Photoshop snur det seg tilbake til den opprinnelige formen, så det er nok bare visningen i Windows Bilde- og Faxbehandling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...