Gå til innhold

Gammel pc, brukbar som server?

Anbefalte innlegg

Har en gammel pc stående her, den har egentlig fått "søppeldynga stempel" på seg. Men så tenkte jeg at det kanskje er mulig å bruke den til server. Har egentlig liten tro på at den er bra nok til det.

Iallefall dette er en skikkelig gammel 150MHz med 32MB ram og 2GB harddisk. Finnes det noe håp? Har aldri satt opp en server før, så tenker litt på å bruke den til å teste, og lære meg litt.

Brukbart? Isåfall hva skal jeg kjøre på den av OS, programmer? Lyst til å lære meg å sette opp FTP server, og kanskje en skriverserver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal nok kunne bruke den. Men ikke til så mye rart. OS; Du må nok bruke Windows 98. Du burde nok sette inn litt mere RAM og en ny HD, da skal du kunne bruke den som FTP server. Også en skriverserver for den saksskyld.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tenkte litt på en eller annen linux-distro. Men hvilken?

Har ikke tenkt å bruke noe penger på denne pc'n, så ram og hd oppgradering blir hvis jeg får tak i noe andre skal kaste.

7028400[/snapback]

Driv litt med eitt prosjekt med same tankegang. Eg vil anbefala deg å sjå på http://distrowatch.com . Om du på søkesida klikkar deg fram til "old computers" finn du mykje kjekt.

mvh

HGH

Lenke til kommentar
Du skal nok kunne bruke den. Men ikke til så mye rart. OS; Du må nok bruke Windows 98. Du burde nok sette inn litt mere RAM og en ny HD, da skal du kunne bruke den som FTP server. Også en skriverserver for den saksskyld.

7028370[/snapback]

Anbefale Windows 98 til en server... ? :no:

Trådstarter: Debian er sikkert ett greit valg, du skal kunne kjøre diverse småtjenester på den boksen der uten store problemer.

Lenke til kommentar

7028370[/snapback]

Hva er FTP server?

-spørr for å lære-

-Shark-

Lenke til kommentar

7028370[/snapback]

Hva er FTP server?

-spørr for å lære-

-Shark-

7199800[/snapback]

FTP er et fildelings program. En hvilken som helst maskin skal kunne settes opp som en FTP server.

FTP serveren har som hensikt å dele mapper/deler av harddisken over nettverk/internett!

Finnes mange greie freeware ftp servere.

Lenke til kommentar

7028370[/snapback]

Win98 er et dårlig valg hvis den skal være en printserver for mange. En vanlig windows versjon som 98,2000 xp har bare mulighet til å dele en skriver ut til 10 stk. Maskina nekter adgang til skriveren/maskina hvis fler enn 10 stk prøver å legge den til/bruke den!

Lenke til kommentar

7028370[/snapback]

Hva er FTP server?

-spørr for å lære-

-Shark-

7199800[/snapback]

FTP er et fildelings program. En hvilken som helst maskin skal kunne settes opp som en FTP server.

FTP serveren har som hensikt å dele mapper/deler av harddisken over nettverk/internett!

Finnes mange greie freeware ftp servere.

7200474[/snapback]

Har du noen link til et greit FTP program. Men kan man ikke bare dele den partisjonen da? det fungerer på hjemme nettverket mitt ihvertfall.

Lenke til kommentar
-Shark-

Ja, hjemme hos deg, men ikke for resten av verden ;)

Hvilket OS kjører du?

7205458[/snapback]

ja hjemme hos meg fungerer det..:)

jeg kjører win xp pro på 2 maskiner, xp home på en maskin og win 2000 på en maskin.

Kan det lastes opp fra denne serveren andre steder i verden? Og hvordan?

Noen programmer og annbefalle:)?

Lenke til kommentar

Ser det er nevnt Windows 98 som os.

Andbefaler sterkt og holde deg unna win 98 til en server eller i det hele tatt.

Har altid vært fan av Windows selv, men vil andbefale deg og legge inn en eller annen Linux distro som er nevnt her. Du kan fks. bruke serveren til BNC til irc? om du driver med slikt. eller en DC hub =) (MIN favoritt)

Lykke til

/Rav

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...