Gå til innhold

Flimmring på 19" LCD Widescreen

Pug

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at en Acer 19" LCD widescreen flimrer. Det vises best på mørke områder. Flimringen er jevnt over hele skjermen, og ikke noe jeg har prøvd hjelper: Reset, auto-config, forandring av refresh-rate. Ingenting gjorde noen forskjell.

Så jeg lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan få bort flimringen på skjermen? Den er koblet til en Tundra bærbar PC, med et GeForce 6600 GO skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der kan jeg faktisk komme med noen alternativer :) Dette gjaldt kun analogt, og årsaken var skjermkortet. Mine LCD skjermer takler artig nok 85Hz signalinput (selv om det blir "nedskalert" til 60Hz) - dette gjorde at flimmeret ble dempet nevneverdig, opp til 98% vil jeg si. Jeg brukte blant annet 85Hz når jeg spillte igjennom Vampire: Bloodlines i 1024x768 hvor det var mange mørke områder og derfor mye linjeflimmer. Skjermen gjør ikke så mye ut av det, men prinsippet er at du pusher mer data ut, lar skjermen behandle og blende det sammen, og vise resultatet.

En løsning jeg kom på gikk ut på å endre den vertikale kHz verdien via Powerstrip gradvis (0.1+-) fram til et "sweet spot" ble funnet. Start på 60Hz, og juster kHz derfra om du ikke kan kjøre 85Hz. Til slutt får du forhåpentligvis en fin synk som gjør at linjene enten flimrer for raskt, for tregt, eller er praktisk talt stille. Stille går bra, det er bevegelsene som er plagsomme vanligvis.

Jeg har sett også andre LCD skjermer flimre på analogt, og skjermkortet har da vært av heller dårlige type. Mitt skjermkort var en tidlig utgave av ATi 9700PRO (og ganske bra når det først kom til Norge), og disse hadde uoffisielle problemer med RAMDAC'en som ble løst i nyere utgaver. Jeg fikk fatt i et noe nyere (men langt tregere) 9600PRO når 9700PRO kortet til slutt tok kvelden, og her var flimringen fullstendig vekk. Samme skjerm, samme maskin og PSU, samme kabler. Også med og uten UPS, samt jordet stikk.

Det jeg husker ganske godt, var at f.eks. gulfargen/menyen i Noone Lives Forever 2 (NOLF2) hadde linjeflimmer også på CRT skjermene mine med 9700PRO kortet. Dette var i 60Hz, så jeg tenkte ikke så mye på det ettersom denne ble satt rett opp til 85Hz likevel. Noe som løste problemet. Så kommer LCD skjerm - 60Hz, problemet gjenoppstår :)

Glemte å legge til at noen LCD skjermer har ytterligere justeringer utenfor "AUTO" - clock/phase for eksempel.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...