Gå til innhold

533 Mhz FSB , men hva er 133Mhz qdir

Meequl

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt deler til ny pc på komplett og der står det oppgitt at hovedkortet klarer opptil 533 Mhz FSB. Dette forsikret jeg meg om før jeg kjøpte prosessoren (p4 2,4Ghz) på 533Mhz FSB.

Jeg kjøpte også en RAM brikke på 266Mhz og kortet støtter opptil 333Mhz eller noe sånt.

Her kommer problemet:

Når jeg installerte utstyret og gikk i bios sto det at prosessoren gikk på 133Mhz og jeg prøvde å justere opp til 533Mhz men maks var 200Mhz. I manualen til Intel står det P4 2,4 Ghz 533Mhz (133Mhz QDIR)

Hva vil det si? Hva er Qdir?

Har jeg det rett satt opp nå?

Enda et problem er at minn brikkene mine kjører på 266, men nå går de på 133. Det er fordi jeg ikke får til og justere opp til 266Mhz fordi når jeg lagrer innstillingene og starter maskinen på nytt, står det: Warning! bla bla bla frekvensen er justert, trykk del for å gå til bios å justere tilbake, hvordan får jeg bort dette og lagre det slik at det blir 266 Mhz???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

533MHz = 133 MHz (x4) quad-pumped.

Så den skal faktisk kjøre på 133.

Effekten av quad pumped blir da liksom 533.

Minne ditt er også 133 DDR= Double ???? RAM.

Effekten her er 2X (266).

Grunnen til at 533 og 266 brukes er at det høres mye kulere ut å reklamere for.

Lenke til kommentar

Mener å huske at DDR står for Double Data Rate. Forskjellen fra den gamle SDRam'en (PC133) er at DDR utfører operasjoner på både stigende og synkende puls. PC133/PC100 utførte bare operasjoner på synkende (er ikke 100% sikker hvilen puls men mener det var synkende). Så kaller produsentene Ram'en for 266MHz Ram, noe som jeg personlig mener er helt feil da det ikke finnes noen som helst frekvens på over 133MHz, med mindre man klokker opp, men du får alikevel ikke klokket opp til 266. Selvfølgelig fordi det høres kult ut og de selger mer.

edit: skrivefeil

[ Denne Melding var redigert av: Wotan på 2002-11-04 14:42 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...