Gå til innhold

PATA til USB (2.0?)


MrEro

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel PATA-harddisk på den gamle PC'n som jeg gjerne vil redde. Siden jeg ikke får skrudd på PCn kan jeg ikke det.

 

Jeg har hørt at man kan kjøpe en kabel for å koble PATA til USB (2.0), og tror dette kan være løsningen. Jeg har googla litt rndt på nettet, men har ikke funnet en eneste kjent side som har det... :ermm:

 

Noen som vet hvor kan jeg finne det?

(Helst en Norsk butikk/Webshop)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en gammel PATA-harddisk på den gamle PC'n som jeg gjerne vil redde. Siden jeg ikke får skrudd på PCn kan jeg ikke det.

 

Jeg har hørt at man kan kjøpe en kabel for å koble PATA til USB (2.0), og tror dette kan være løsningen. Jeg har googla litt rndt på nettet, men har ikke funnet en eneste kjent side som har det... :ermm:

 

Noen som vet hvor kan jeg finne det?

(Helst en Norsk butikk/Webshop)

7027730[/snapback]

 

tror du er litt ute å kjører her? Du er klar over at PATA = IDE? Regner med at du har en annen maskin hvor du kan stappe disken inn i å kopiere over til et annet lagringsmedium, slik at du slipper å kjøpe noe. Alternativt kjøper du et helt vanlig eksternt PATA/IDE harddiskkabinett og putter disken inn i det, så er det bare plug & play.

Lenke til kommentar
Det du ser etter, kan f.eks. finnes her :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317922

7029351[/snapback]

:hmm: Da må jeg kjøpe kabel også, sant? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317207&cks=ACC

 

Er det en mulighet å benytte et eksternt USB-kabinett for 3,5" harddisker?

 

Til Wolfman 83:

Jeg har (desverre) bare en Compaq Evo, i tillegg til PCn med harddisken, og der er det ikke plass til å kople til enda en harddisk... :wallbash:

Lenke til kommentar
Det du ser etter, kan f.eks. finnes her :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317922

7029351[/snapback]

:hmm: Da må jeg kjøpe kabel også, sant? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317207&cks=ACC

 

Er det en mulighet å benytte et eksternt USB-kabinett for 3,5" harddisker?

 

Til Wolfman 83:

Jeg har (desverre) bare en Compaq Evo, i tillegg til PCn med harddisken, og der er det ikke plass til å kople til enda en harddisk... :wallbash:

7030551[/snapback]

 

Du kan bruke et ekternt usb-kabinett ja.

 

Du trenger ikke ha fysisk plass til disken i compaqen, så kan du koble den istedetfor cd-spiller feks.

 

K

Lenke til kommentar
Jeg har en gammel PATA-harddisk på den gamle PC'n som jeg gjerne vil redde. Siden jeg ikke får skrudd på PCn kan jeg ikke det.

 

Kan sikkert hjelpe deg uten at du trenger å kjøpe noe som helst, men da må du forklare problemet ditt litt bedre.

 

Er det slik at du har en gammel PC med harddisk så MÅ du jo ha en IDE-kabel som går fra denne og til hovedkortet? Ellers er det fysisk umulig å få startet maskinen :p IDE kabelen kjører master/slave, dvs at du kan koble til 2 harddisker eller 1 harddisk og 1 cdrom etc til denne kabelen. Dermed skjønner jeg ikke at du sier at du bare har plass til 1 disk??

 

IDE kablen ser slik ut: IDE kabel

 

Du sier at du ikke kan skru på den gamle PCen din, hvorfor ikke? Noe som er defekt? i såfall hva? Er harddisken eller innholdet på denne skadet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Egen erfaring tilsier at det ikke er mulig å koble en disk opp mot USB2 for å overføre data lagret når den var koblet til PCen.

Du må nok regne med å måtte trenge en datamskin for å få tak i filene dine.

7042287[/snapback]

 

HÆ?

Nå skjønner jeg ingenting. Er det ikke mulig å koble HD'en i et slikt kabinett, og så til USB'en på en annen PC? Og på den måten få tilgang til filene?

Lenke til kommentar
Jeg har en gammel PATA-harddisk på den gamle PC'n som jeg gjerne vil redde. Siden jeg ikke får skrudd på PCn kan jeg ikke det.

 

Kan sikkert hjelpe deg uten at du trenger å kjøpe noe som helst, men da må du forklare problemet ditt litt bedre.

 

Er det slik at du har en gammel PC med harddisk så MÅ du jo ha en IDE-kabel som går fra denne og til hovedkortet? Ellers er det fysisk umulig å få startet maskinen :p IDE kabelen kjører master/slave, dvs at du kan koble til 2 harddisker eller 1 harddisk og 1 cdrom etc til denne kabelen. Dermed skjønner jeg ikke at du sier at du bare har plass til 1 disk??

 

IDE kablen ser slik ut: IDE kabel

 

Du sier at du ikke kan skru på den gamle PCen din, hvorfor ikke? Noe som er defekt? i såfall hva? Er harddisken eller innholdet på denne skadet?

7034190[/snapback]

 

PC'n kan jeg ikke skru på ordentli. Problemet kan du se (litt) nærmere her.

Jeg veit ikke mer eksakt enn det som står der hva som er feil - Gjør du?

 

Jeg har sikkert en ledig IDE-port, men det er så mange kabler der, at det virker umulig å komme fram til den. Og jeg er redd for å ødelegge den, så kjøper heller USB 2.0-tilkobling om det kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Greia er at de filene som er på disken din vil forsvinne i prosessen som gjør disken til en ekstern USB2-disk.

Om du skal ta vare på informasjonen som er på disken din, må du koble den i en PC og overføre filene til et annet medium.

Deretter kan du trygt formatere disken og flytte den over i et eksternt kabinett om du ønsker dette.

Lenke til kommentar
Greia er at de filene som er på disken din vil forsvinne i prosessen som gjør disken til en ekstern USB2-disk.

Om du skal ta vare på informasjonen som er på disken din, må du koble den i en PC og overføre filene til et annet medium.

Deretter kan du trygt formatere disken og flytte den over i et eksternt kabinett om du ønsker dette.

7158960[/snapback]

 

 

:w00t:

Jeg har selv tatt ut en gammel disk fra en maskin og brukt en ide-usb2 adapter, og fikk opp alle filene som på en normal disk! Fungerte utmerket..

 

post-82388-1161899479_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da prøver jeg å koble den til min gamlel Compaq Evo som jeg bruker midlertidig.

 

Siden jeg ikke har erfaring med innsiden av kabinetter spør jeg dere: Hvor skal jeg koble hva? (se bilde)

Og hvordan får jeg løs kablene fra CDROMen og HDn? Dem sitter godt fast... Tør ikke ta i for hardt, er redd for å ødelegge PCn :ermm:

post-94057-1162053741_thumb.jpg

Endret av olli_b_newbie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...