xvis Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Har såvidt begynt å planlegge en ny arbeidsstasjon primært med tanke på arbeid i 3D-DAK og ditto presentasjoner (animasjon/stillbilde renderering). Om noen har noen tanker vedr en slik arbeidsstasjon, er jeg lutter øre! Selv om jeg tidligere har en del pc-prosjekter bak meg, har jeg ikke bygd ny pc på 3-4 år, så jeg er ikke akkurat helt up to date på den fronten nå. Fablet litt i sommer, og da tenkte jeg mest på Intels Duo Core 2, men ser at utviklingen går rasende fort om dagen, og nå går jeg for et system med Kentsfield prosessor, eller mer korrekt Intel Core 2 Quadro. Jeg vet at jeg er tidlig ute, og det er antagligvis ikke mye som er kjent vedrørende passende komponenter, men et sted må en begynne. Årsaken til denne 'hasten' med å shoppe er av rent regnskapsmessig art. Ønsker å investere mest mulig av pc'en på denne siden av årsskiftet. Regner altså med å bruke tiden frem til jul på å samle sammen flesteparten av komponentene. Jeg kommer til å velge et 64bits OS, og satser på å hoppe direkte på Vista64. Også der er jeg litt tidlig ute, men satser evt på Vista RC1 og tar oppgraderingen til fullversjonen når den slippes. For alt jeg vet slippes Vista før årsskiftet, og da slipper jeg å ta veien om RC1. Uansett blir det nok kjørt en dual-boot installasjon med Win XP32 pga evt kompatibilitetsproblemer i Vista. På grafikkort-siden er det ikke så mye å velge mellom, men satser nok en gang på en GPU som skal slippes i november, nVidias G80. Ikke mye poeng å gå for et DX9-kort når alt annet skal støtte Vista. Uansett, i DAK-verden er det fremdeles OpenGL som rår, og etter det jeg vet støtter G80 OpenGL 2.0 og har generelt mye bedre OpenGL drivere enn ATI. Registrerte at MS hadde tenkt å utelate støtte for OpenGL i Vista, men det var vel bare løse rykter? Videre i byggingen av pc'en er det mere vagt: Hovedkort, minne, disk, kabinett, valg av kjøling, valg av strømforsyning. Hovedkortet blir ant et Intel 975-basert. Ønsker noe som har en viss kvalitet, men likevel kan klokkes. Er vel ikke nødvendigvis en motsetning? Minne. Må iallefall støtte FSB 1066MHz som Quadro'en støtter. Går sannsynligvis for 4GB i første omgang. Hadde tenkt å satse på minst 2 disker. Pleier vanligvis å legge programvare og data på en separat disk fra OS-disken. Dagens disker er rimelige i forhold til kapasiteten, men jeg ønsker disker som ikke bråker for mye, og som jeg kan stole på fungerer 24 timer i døgnet. Vet at ingen kan garantere noe mht til levetiden på disker, men betaler gjerne noen kroner ekstra for noe som har større sjanse for å overleve! Kabinett. Medium høyde ala Chieftec Dragon-serie. Ønsker god kvalitet, men trenger ikke å koste skjorta. Må støtte 120mm vifter. Selv om CPU skal være utstyrt med speedstep, antar jeg at det blir godt og varmt når 4 kjerner har kjørt en rendering i noen timer. Har aldri satt opp et system med vannkjøling, men vurderer det. Trenger tips her! Strømforsyning. Aner ikke hvor systemet vil lande effektmessig, men at det trengs 600W+ er det vel lite tvil om. Såvidt jeg vet trekker nVidia G80 275W alene! Ønsker forslag til støydemping av kabinett/disker. Ønsker også tips om annet utstyr som kan være 'kjekt å ha' på en slik arbeidstasjon. Det eneste jeg kommer til å overdra fra mitt nåværende system er lydkortet (Audigy Xi-Fi), Logitech MX-1000 mus, og Dell 2407 24" LCD. Tar imot alle gode forslag! Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) g80 trekker vel ikke 275 watt alene? 1900xtx 150watt 7900gt 70 watt litt uklart. Japan's PC Watch has reported that the forthcoming G80 from nVidia may consume up to 175 watts, while ATI's R600 could demand an unprecedented 200 watts NVIDIA G80 specs. VR-Zone has specs of the upcoming GeForce 8800GTX/GT. ... I think that would consume the 250 watts ^ rimelig versjon eller mest high-end versjon du har tenkt deg av g80? maxtor, nå kan mange føle seg skuffet, rykte på 1 år varighet som går igjen. western digital iallefall sata2 modellen mangler noe teknologi som gjør at den blir 20 grader varmere. fujitsu/samsung er vel test vinnerne. ingen vits med vannkjøling, du får kjøpt kobber med heatpipe (varmerør med gass i) Kentsfield ranging from 95 Watts to 120 Watts Endret 8. oktober 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Les igjennom Retningslinjene for denne kategorien. Disse er også tydelig nemt i toppen av denne kategorien, samt at de ligger som eneste annonsering/sticky i denne kategorien! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke godt nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå