Gå til innhold

kan jeg bruke "gamle" harddisk-kabler?

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Har sett på nytt hovekort, denne typen:

MSI P965 Platinum, P965, Socket-775 Firewire,SATAII,ATX,GbLAN,DDR2,PCI-Ex16

Men er det noen som vet, eller som kan sjekke for meg, og jeg kan bruke sånne gamle kabler til harddisk og cd-rom.. Nå mener jeg altså sånne breie kabler, IDE kabler eller hva det heter, er det 2stk sånne tilkoblinger på dette hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal benytte PATA IDE enheter kan du benytte "gamle" signalkabler (80-ledere, regner med at de ikke er så gamle at det er 40-ledere). Skal du ha SATA-enheter (som ditt hovedkort støtter) benyttes selvsagt SATA-signalkabler.

Hovedkortet har bare 1 IDE-tilkobling (se utvidet info hos. f.eks Komplett).

JMicron JMB361 : ATA-100 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er)

Lenke til kommentar

Både bildet som blir vist og info på Komplett sier at det kun er en tilkobling for iDE på hovedkortet. Denne tilkoblingen (som alle IDE-tilkoblinger) støtter masimalt 2 IDE-enheter.

De som har svart at det er 2 tilkoblinger har glemt å sjekke opplysninger for det hovedkortet du har. Tidligere var det vanlig med 2 IDE-kanaler, dvs maks 4 IDE-enheter. I tillegg kunne det være RAID-konnektore som kunne ta ytterligere IDE-enheter. Skal du ha flere IDE-enheter på ditt hovedkort må du kjøpe en PCI IDE-kontroller.

Lenke til kommentar
okay, men da kjøper jeg like godt en harddisk med SATA tilkobling.. Og bruker cd-rommen og dvd-brenneren på IDE. da blir det bra vel? eller har jeg misforstått da?

7027905[/snapback]

Det høres helt flott ut. Bare husk å sett jumpere riktig på CD/DVD (kun en master og en slave / ved bruk av 80-leders kabel anbefales Cable select på begge).

Lenke til kommentar
okay, takk for info... Et annet spørsmål også, dette hovedkortet er bra det eller? Det går ann å oppgradere siden med det også? evt, mere ram, nyere prosessor, osv?

7027945[/snapback]

Se på utvidet info hos f.eks Komplett. Her vil det opplyses om maks minne og hvilke prosessore som kan benyttes. Du må selv sammenligne med det du har evt. bestiller for å se om du allerede er i toppen av hva hovedkortet kan håndtere. Last evt. ned manualen for hovedkortet fra produsentens hjemmeside. Denne vil ha detaljer/begrensninger i kombinasjoner av minnebrikker.

Lenke til kommentar
Dersom du skal ha to harddisker tilkoblet kan du få litt senket ytelse når du bruker begge aktivt sammen. Men det vil fungere.

7027830[/snapback]

Bare for å presisere dette litt yttligere: Man får bare litt lavere ytelse dersom man har to enheter på samme kabel, og kun dersom begge brukes samtidig. F.eks ved kopiering av filer fra den ene til den andre. Ellers fungerer det likt.

Ellers har PerB forklart bra hvordan det gjøres.

Hovedkortet er bra ja. Du kan oppgradere med ny ram så lenge DDR2-ram er i salg. Dvs. trolig frem til 2009-2010. Ny prosessor er det nok litt værre med. Der regner jeg med støtten for nye prosessorer forsvinner innen 2008. Nytt skjermkort kan man sikkert oppgradere med frem til 2009-2010. Harddisker kan man sikkert oppgradere med ennå lengre. Trolig til 2013 eller noe sånt. Med 6 SATA-porter får du inntil 6 SATA harddisker i maskina uten å kjøpe en ekstra kontroller.

Lenke til kommentar
hva menes med:Ny prosessor er det nok litt værre med. Der regner jeg med støtten for nye prosessorer forsvinner innen 2008.??

7028016[/snapback]

Jeg regner med at ingen av prosessorene du kan kjøpe i 2008 vil passe i det hovedkortet. Akkurat som man ikke kan bruke dagens nye prosessorer i intels hovedkort fra 2004. Forskjellene er sokkel (478 vs. LGA775) og FSB. Tidlig i 2007 vil 1333FSB komme og mot slutten av året vil det kun være Celeron som fortsatt bruker 1066FSB. Og da trolig i modeller som neppe kan ansees som en oppgradering fra E6600. Altså praktisk talt ikke oppgradert på den fronten fra 2008. Intel har også en stygg tentens til at nye prosessorer ikke passer i gamle hovedkort til tross for at sokkelen er lik. Spesifikasjoner til spenningsregulatorene på hovedkortet kan være inkompatible og bios blir ikke klargjort for nye prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...