Gå til innhold

Nytt HK, Intel Socket 775


pure_leno

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge ny maskin, og trenger hjelp til å velge sokket 775 hovedkort.

 

Oppsetter mitt er: CPU: Intel Core 2 Duo E6300 m/ Big Thypoon vifte

GPU: Asus 7600GT

HDD: 1x Seagate Barracuda 320 GB + gammel IDE 80 GB

DVD: DVD-brenner + DVD-leser (usikker på type)

PSU: 400/500W (usikker på hvilken jeg skal velge)

Kabinett: Cooler Master Cavalier 3

RAM: 1GB (1GBx1) DDR2 PC5300 eller PC6400

 

Overklokking:

Jeg har tenkt å klokke E6300 til rundt 2,5 GHz så det hadde vært fint om hovedkortet er "klokkevennlig". Jeg har ikke tenkt å klokke mye, så det er fint at bios'en ikke er altfor avansert.

 

Tilkoblingsmuligheter:

Hovedkortet trenger bare å ha en PCI Expess x16 ledig, men må ha mulighet til å koble til en SATA HDD og en IDE HDD + en DVD-brenner og -leser som enten skal være SATA eller IDE (er litt usikker på hva jeg skal velge).

Jeg kommer til å ha 2 USB-innganer i fronten på kabinettet.

 

Lyd:

Jeg kommer til å bruke det innebygde lydkortet som bør støtte 5.1. Jeg skal ha lydinngangen+lydutgangen i fronten på kabinettet, (vet ikke helt hvordan dette fungerer).

 

Budsjett:

Jeg vil helst se at hovedkortet kommer under 1000 kr, men det går greit med 1500kr.

 

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

ASUS P5B er et godt og uproblematisk kort. Kjøp Corshair Value S 667, og en god CPU kjøler. Mekk gjerne til en vifte på ram og chipsett også når du overklokker. Får den rammen der litt kjøling, så tror jeg 1000Mhz kan kjøres stabilt.

 

På CPU tror jeg Noctua NH-U12 kjøleren med 1-2 120mm vifter er bra greier. Les test her på HW.

 

Husk at skal du nå 2,5Ghz og samtidig kunne kjøre 24/7 så trengs det godt med kjøling. Du må jo ha ca 357 FBS for å nå den frekvensen, og da blir det varmt!

Kjølingen koster jo litt, så du kan jo ev. vurdere en E6600@2,4Ghz istede. Box kjøleren er imidlertid en bråkebøtte!

 

IDE drevene dine tror jeg du klarer å få koblet til, ellers så er det ikke vanvittig dyrt å kjøpe et PCI kontrollerkort. Mange 965 kort har kun en P-ATA tilkobling.

 

Lykke til!

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Hei!

 

ASUS P5B er et godt og uproblematisk kort. Kjøp Corshair Value S 667, og en god CPU kjøler. Mekk gjerne til en vifte på ram og chipsett også når du overklokker. Får den rammen der litt kjøling, så tror jeg 1000Mhz kan kjøres stabilt.

 

På CPU tror jeg Noctua NH-U12 kjøleren med 1-2 120mm vifter er bra greier. Les test her på HW.

 

Husk at skal du nå 2,5Ghz og samtidig kunne kjøre 24/7 så trengs det godt med kjøling.  Du må jo ha ca 357 FBS for å nå den frekvensen, og da blir det varmt!

Kjølingen koster jo litt, så du kan jo ev. vurdere en E6600@2,4Ghz istede. Box kjøleren er imidlertid en bråkebøtte!

 

IDE drevene dine tror jeg du klarer å få koblet til, ellers så er det ikke vanvittig dyrt å kjøpe et PCI kontrollerkort. Mange 965 kort har kun en P-ATA tilkobling.

 

Lykke til!

 

Mvh.

7030344[/snapback]

Takk for svar!

Siden E6600 er ganske dyr, kan E6400 være et alternativ? Da kan jeg klokke den til rundt 2,4GHz, samtidig som jeg ikke trenger så mye kjøling. Det holder vel med 1x 120mm vifte og 1x 80mm vifte som er i kabinettet, tillegg til en Big Typhoon som kjøler CPUen, eller?

Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig lest det, og jeg tror jeg går for Asus P5B, P965. Det koster 1249,-, som jeg synes er en grei pris. Men er det noen som kan gi meg råd om jeg skal gå for E6300 med kraftig kjøling eller E6400 med mindre kjøling? Er viftene i kabinettet og en Big Typhoon nok?

Lenke til kommentar
Jeg har selvfølgelig lest det, og jeg tror jeg går for Asus P5B, P965. Det koster 1249,-, som jeg synes er en grei pris. Men er det noen som kan gi meg råd om jeg skal gå for E6300 med kraftig kjøling eller E6400 med mindre kjøling? Er viftene i kabinettet og en Big Typhoon nok?

7032946[/snapback]

 

Godt spørsmål. Jeg har bare forsket litt på E6600, og ved ca 350 FBS ser en at varmeutviklingen vil kreve god kjøling. Stock så holder den seg i 40 gradene.

 

Big Typhoon skal etter sigende være en god kjøler, men jeg har ingen erfaring med den.

 

Bare husk at chipsett og ram sikkert også trenger mer kjøling når du klokker.

 

Spørsmålet er hva du skal bruke maskinen til. Dersom 24/7 drift og lite "tull" er viktig, så gå for en CPU som er spesifisert høyere f.eks. E6400/6600 og kjør ~ stock hastighet. Dette er en veldig grei løsning, der problemene er få.

 

Dersom stabilitet ikke er et ultimatum, og du synes dette er gøy og sitte å pusle med, kjøp E6300, en god/dyr kjøler og en haug med vifter. Ev, vannkjøling, gode alt for 1000-1500,- kr.

 

For mellomlegget mellom E6300 og E6600 kan du kjøpe en Corshair nautilus 500.

 

Til sist: Har du planer om å ta helt av med klokkingen, så er jeg mer usikker på valg av HK.

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Jeg har selvfølgelig lest det, og jeg tror jeg går for Asus P5B, P965. Det koster 1249,-, som jeg synes er en grei pris. Men er det noen som kan gi meg råd om jeg skal gå for E6300 med kraftig kjøling eller E6400 med mindre kjøling? Er viftene i kabinettet og en Big Typhoon nok?

7032946[/snapback]

 

Godt spørsmål. Jeg har bare forsket litt på E6600, og ved ca 350 FBS ser en at varmeutviklingen vil kreve god kjøling. Stock så holder den seg i 40 gradene.

 

Big Typhoon skal etter sigende være en god kjøler, men jeg har ingen erfaring med den.

 

Bare husk at chipsett og ram sikkert også trenger mer kjøling når du klokker.

 

Spørsmålet er hva du skal bruke maskinen til. Dersom 24/7 drift og lite "tull" er viktig, så gå for en CPU som er spesifisert høyere f.eks. E6400/6600 og kjør ~ stock hastighet. Dette er en veldig grei løsning, der problemene er få.

 

Dersom stabilitet ikke er et ultimatum, og du synes dette er gøy og sitte å pusle med, kjøp E6300, en god/dyr kjøler og en haug med vifter. Ev, vannkjøling, gode alt for 1000-1500,- kr.

 

For mellomlegget mellom E6300 og E6600 kan du kjøpe en Corshair nautilus 500.

 

Til sist: Har du planer om å ta helt av med klokkingen, så er jeg mer usikker på valg av HK.

 

Mvh.

7033621[/snapback]

Jeg skal ikke kjøre maskinen 24/7 og har heller ikke tenkt å ta helt av med klokkingen, så jeg tror jeg kjøper hk'et jeg nevnte ovenfor med E6400 og Big Typhoon. Da kan jeg klokke litt, samtidig som jeg ikke trenger så kraftig kjøling. Overklokking er ikke SÅ vikitg for meg, men det er gøy å klokke litt selvfølgelig:P Hvis tempraturen blir for høy, klokker jeg heller bare litt ned.

 

Uansett, takk for all hjelpen! Får håpe jeg blir fornøyd!

 

[Emnet kan stenges]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...