Gå til innhold

Reklamasjon, hvilke rettigheter har vi?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det gjelder en 4 år gammel vaskemaskin som har dødd på seg. (Elektronikken ser ut til å ha tatt kvelden). Den ble kjøpt på Expert Fredrikstad i mai 2002, men vi bor nå på Langhus, nord for Ski. Har vi krav på å få ut en reparatør fra vår lokale Expertbutikk? Hvis ikke, har vi krav på å levere den fra oss på vår lokale butikk? (Vil helst ikke levere den vekk, det er vanskelig å klare seg uten med en familie på 4). Jeg vil IKKE dra til Fredrikstad med den med mindre det er ABSOLUTT nødvendig. Tror vel heller ikke jeg får de beste svarene ved å ringe dem, kjedene synes garanti er et dråg, og de HATER ordet reklamasjon.

Håper noen av dere kan fortelle meg litt om rettighetene jeg har (siter gjerne fra loven, da kan jeg skrive det ut og ta det med :thumbup: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flyttes fra ot-baren til webshop og butikkdiskusjoner :).

Forøvrig er det 5 års reklamasjonsrett på ditt produkt - dvs at om det ikke er din feil at maskinen har paia, eller at lynet har tatt den o.l. - så har du krav på gratis reparasjon.

De fleste produsenter tilbyr hjemmeservice på reklamasjonsretten - ring gjerne direkte til produsenten av vaskemaskina :).

Lenke til kommentar
Du kan ringe rett til produsenten.

De har reperatører de kan henvise til og da kan du avtale et hjemmebesøk med reperatør-firmaet.

Eneste du trenger er et kjøpsbevis for å bevise at du har reklamasjon i et år til.

7029028[/snapback]

Ja, det er sikkert bedre å ta det den veien enn via Expert i Fredrikstad. (Sjekker.....) Joda, Elto har egen service side på nettet, lover besøk av reparatør innen to dager, gitt at jeg kan vise kvittering. Gjelder også ved reklamasjon. Så bra! :w00t:

Lenke til kommentar
Flyttes fra ot-baren til webshop og butikkdiskusjoner :).

7028951[/snapback]

Javel?

Hva med f.eks jus?

7028988[/snapback]

Reaksjoner på moderering gjøres på pm til aktuell moderator - eller ved å rapportere tråden på nytt :).

Skal allikevel gi deg et svar.

Dette omhandler ikke noe rettslig spørsmål eller tvilstilfelle - trådstarter spør hvordan kan kan få ordner reparasjon av sin vaskemaskin, i tilknyting til hva en butikkjede vil mene om saken.

I tillegg så har forbrukerkjøps i år og dag blitt diskuter i webshop og butikkdiskusjoner - det er etablert en svært god praksis rundt det å ta lovspørsmål i forhold til butikkers kundebehandling o.l. i denne kategorien - samt i de andre kategoriene rundt butikker her på forumet.

Derfor hører slike tråder hjemme i denne kategorien :).

Svar meg gjerne, men på pm.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven gjaldt ikke på kjøpstidspunktet. Det er derfor de gamle forbrukerkjøpsreglene som stod i kjøpsloven som regulerer tilfellet. Du må grave opp dem. Jeg har ikke tid til å gjøre det for deg akkurat nå, men tenkte jeg skulle sette deg på riktig spor. Det var samme reklamasjonsfrister den gang, hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven gjaldt ikke på kjøpstidspunktet. Det er derfor de gamle forbrukerkjøpsreglene som stod i kjøpsloven som regulerer tilfellet. Du må grave opp dem. Jeg har ikke tid til å gjøre det for deg akkurat nå, men tenkte jeg skulle sette deg på riktig spor. Det var samme reklamasjonsfrister den gang, hvis jeg ikke husker feil.

7035200[/snapback]

Det var samme reklamasjonsfrister da. Forsbrukerkjøpsloven er stort sett bare en kodifisering av det som allerede var gjeldende rett da bestemmelsene fantes i kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...