iknowlittle Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Hallo ! Jeg sliter med å forstå hvordan jeg skal få vlc til å forstå at den skal hente musikken fra serveren min , jeg kan sitte å flytte "manuellt fra serveren til desktopmaskinen , men dette må være mulig å gjøre enklere . (ta filene opp i filbehandler og flytte dem til vlc playlist .. en for en ) Har funnet noen network justeringsmuligheter , men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal bruke dem . skal jeg bruke udp,http, eller andre metoder ? Endret 10. oktober 2006 av iknowlittle Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Servere har som regel SSH installert. Jeg bruker SSHFS (på klienten) til å streame både musikk og DVD-film over trådløst nett; det fungerer utmerket. Måten SSHFS fungerer på er at man (som vanlig bruker) mounter kataloger fra en annen maskin over netverk: mkdir my-server sshfs user@host:/ my-server ..for å unmounte (hender man må dette om noe går galt): fusermount -u -z my-server Endret 8. oktober 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 takker for svar , Jeg sitter på ubuntu dapper , er SSH ferdig innstallert ? kan du gå litt nøyere i materien ?? , jeg er forholdsvis fersk , iallfall i terminalbruk !! Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) hei jeg har nå innstallert open ssh client og prøvde kommandoen din , og tror jeg har skrevet riktig , men får til svar at remote host has disconnected ideas anyone ? en annen tanke er at samba er oppe å går på denne maskinen , kan jeg bruke denne ? Endret 8. oktober 2006 av iknowlittle Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 hei jeg har nå innstallert open ssh client og prøvde kommandoen din , og tror jeg har skrevet riktig , men får til svar at remote host has disconnected ideas anyone ? 7027405[/snapback] Er SSH installert og startet på serveren? Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 den er iallfall innstallert , hvordan den skal startes aner jeg ikke ! Lenke til kommentar
krrm Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Et alternativ til sshfs er nfs. "The Network File System (NFS) was developed to allow machines to mount a disk partition on a remote machine as if it were on a local hard drive. This allows for fast, seamless sharing of files across a network.", se The linux documentation project. NFS fungerer veldig bra i Linux/Mac nettverk, men er ikke så greit hvis også Windows maskiner skal ha tilgang til serveren, da er Samba tingen. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) takker for det krrm , og jeg har dessverre ikke kommet vekk fra windows (enda ) dama har xp på en bærbar .men det går bra , det er ikke xp som er problemet Samba er oppe å går , men vlc nekter å la meg hente musikken fra smb share på en linux maskin til en annen linux maskin . jeg kan som nevnt tidligere gå inn på smbsharet fra den maskinen jeg skal spille av musikken og manuellt flytte filene fra filbehandleren en etter en inn i vlc playlist , men dette er ikke holdbart. jeg har kommet absolutt nærmest med programmet rhythmbox, som jeg fikk til å gå inn i arkivet å begynne å laste inn sangene , men den kommer omtrent halvveis i arkivet før den stopper og "henger seg " (jeg har et mp3arkiv på ca 75 GB , vet ikke om dette blir for stort ?? ) jeg tror jeg spør på en annen måte : Jeg har samba oppe å går , hvordan kan jeg "mounte "et samba share slik at jeg kan nå det fra vlc,xmms eller mplayer. som helst liker lokale stasjoner å spille fra ? Endret 8. oktober 2006 av iknowlittle Lenke til kommentar
krrm Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 takker for det krrm , og jeg har dessverre ikke kommet vekk fra windows (enda ) dama har xp på en bærbar .men det går bra , det er ikke xp som er problemet Samba er oppe å går , men vlc nekter å la meg hente musikken fra smb share på en linux maskin til en annen linux maskin . jeg kan som nevnt tidligere gå inn på smbsharet fra den maskinen jeg skal spille av musikken og manuellt flytte filene fra filbehandleren en etter en inn i vlc playlist , men dette er ikke holdbart. jeg har kommet absolutt nærmest med programmet rhythmbox, som jeg fikk til å gå inn i arkivet å begynne å laste inn sangene , men den kommer omtrent halvveis i arkivet før den stopper og "henger seg " (jeg har et mp3arkiv på ca 75 GB , vet ikke om dette blir for stort ?? ) jeg tror jeg spør på en annen måte : Jeg har samba oppe å går , hvordan kan jeg "mounte "et samba share slik at jeg kan nå det fra vlc,xmms eller mplayer. som helst liker lokale stasjoner å spille fra ? 7030081[/snapback] Skal ikke forsøke å hjepe deg med Samba, har kun såvidt kjørt det. Men det burde ikke være noe problem å dele samme område på serveren både via Samba og nfs, slik at Xp får sitt via Samba og linux maskina over nfs. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 ok , da har du hele natten til å skrive en lettforståelig nfs-konfigurasjon til meg , med oppsett på server og desktop (begge i ubuntu dapper med GUI) så kan jeg prøve den i morgen takker forøvrig for innlegget om debian i den store distrotråden , det var etterlengtet . nå må jeg legge meg hvis jeg skal rekke jobben i morra !! Lenke til kommentar
krrm Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 ok , da har du hele natten til å skrive en lettforståelig nfs-konfigurasjon til meg , med oppsett på server og desktop (begge i ubuntu dapper med GUI) så kan jeg prøve den i morgen takker forøvrig for innlegget om debian i den store distrotråden , det var etterlengtet . nå må jeg legge meg hvis jeg skal rekke jobben i morra !! 7030280[/snapback] La meg nok for deg Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 du får en ny sjans i kveld :-) Sliter like herlig her :-( p.g.a en som ville ha trådløst nett hjemme så har jeg ikke fått prøvd meg noe enda i kveld !! Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 jeg har kommet litt videre på egenhånd , og denne tråden er nå uten mening. Jeg lager en ny tråd med et mer passende navn/spørsmål. denne kan slettes . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå