voidM Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg har bygd meg en mediacenter-PC (windowsXPmce) og har hatt maskinen stående på noen dager mens jeg har vært borte. Maskinen har funket fint til nå, det eneste jeg har gjort er å bytte vifte på kabinettet. Da jeg kom tilbake hadde maskinen frøset/slått seg av. Ved reboot finner den ikke HDen og jeg får en feilmelding: boot failure - no system disk found. Etter å ha sjekket kabler og disker (satt HDen i eksternt kabinett, alt innholdet er ok - puh!) forsøkte jeg å starte opp på nytt, uten hell. Får heller ikke boota fra CD-romen. i Bios ser det ut som at maskinen ikke finner noen IDE-disker. Kan det være hovedkortet som er synderen? Mener jeg så i et øyeblikk at "CMOS checksum error" flashet over skjermen ved oppstart. Er det noen som har en følelse av hva det kan være? Er det noe jeg bør gjøre før jeg går den lange veien til databutikken og kjøper et nytt HK? Ugh, jeg som skulle ligge på sofaen i kveld Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Du må finne CDROM og disk i BIOS, ellers er det jo ikke sjangs for å boote. Sjekk alle innstillinger i BIOS. Sjekk også PSU. Hvis det ikke lar seg gjøre å finne IDE enhetene så kan det jo være at HK er defekt. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Hei! Velg "load setup defaults" i BIOS og lagre innstillingene. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå