Gå til innhold

Halvårskurs eller helårs for Siv.ing.

Anbefalte innlegg

Jeg er en på 21 år som har lyst å ta en siv.ing utdannelse ved NTNU.

Problemet er at når jeg til høsten igjen skal søke, vil jeg stille med 48 konkurransepoeng.

I fjor måtte man ved alle siv.ing linjer ha over 50 poeng for å komme inn på ordinærvitnemålet noe som gir meg liten sjans neste år.

Etter jul skal jeg begynne på halvårskurs i realfag for ingeniørutdanninger ved HiST, noe som gir tilsvarende kompetanse til 2mx, 3mx og 2fy.

Det jeg lurte på er om halvårskurset gir meg noe fordypningspoeng.

Hvis ikke, får jeg fordypningspoeng hvis jeg tar matten og fysikken i helårskurset som begynner neste høst?..

Venter jeg et ekstra år vil jeg jo også få to alderspoeng.

Hva syns dere.. har jeg dårlig tid som 21 åring?.. bør jeg begynne på vanlig ingeniør utdannelse, ellervente et år for å kunne ta siv.ing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du husket fordypningspoengene i Engelsk som du skal ha? JEg måtte ha attest fra skolen, siden vi bare hadde 3 timer per uke på VK1, og ikke 5 timer som man egentlig skal ha.

Du får ikke realfagspoeng eller fordypningspoeng for for-/realfagskurset. Det du kan gjøre er å ta det, for så å melde deg opp til eksamen i 2FY og 2MX til våren igjen. Da har du jo hatt en god del av pensumet på realfagskurset. Dette gir deg ett ekstra realfagspoeng du kan konkurrere med.

Hvis du orker, kan du gjøre litt hjemme og ta 2MX som privatist til jul, og 3MX til sommeren. Da leser du selv til 2MX-eksamen, mens du har realfagskurset i bakhodet når du tar 3MX-eksamen. Dette vil gi deg 2 realfagspoeng og 2 fordypningspoeng, og er selvsagt det beste poengmessig (2. klasse realfag = 0,5 poeng - 3. klasse realfag = 1 poeng)

Btw: Hvor er disken min? ;)

Lenke til kommentar

Et tips litt på siden kan være: du kan bli tatt opp til 4.kl. i "siv.ing." studie etter endt ingeniørstudie. NTNU prøver å få det til å virke som om det er veldig mange viktige fag de første 3 åra, men i praksis har de fleste glemt det meste de lærte uansett :)

Vil egentlig anbefale dette, da du kan "hoppe av" etter 3 år, men alikevel ha en grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...