Gå til innhold

Trenger info om valg av pc komponenter

Anbefalte innlegg

Hei sann!!

Jeg har et lite problem, hvis man kan kalle det det, som jeg håper dere kan hjelpe meg meg.. Jeg er en ganske spille fan, spiller for det meste BF2, og et par andre krevende spill...

Pcèn jeg har er:

Msi hovedkort (Nvidia P4N), med PCI exspress

2048MB ram.

Intel P4 3.0GHz

1stk 80GB harddisk

1stk 120GB harddisk

og bruker dette skjermkortet

Nvidia GeForce 6800 XT, 256MB

Over til spørsmålet mitt, jeg spiller som sagt ganske mye, mest BF2 som krever ganske bra data, ellers spiller jeg også endel FEAR. Disse krever mye.. Og når jeg spiller BF2 f.eks så hakker spillet endel... Så her trengs en oppdatering, er ikke lenge siden jeg kjøpte nytt hovedkort, ny ram, ny prossesor og alt det der, men noe må byttes, orker ikke mere av den hakkingen.. Derfor lurte jeg på hva som lønte seg mest.

1. Kjøpe P4 3,4GHz

2. Kjøpe nytt skjermkort,

og da tenkte jeg på:

Sapphire Radeon X1950XTX 512MB GDDR4, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail

eller

Sapphire Radeon X1950 512MB GDDR4, PCI-Express, Crossfire Edition (Master)

Er det noen som kan hjelpe meg, ny prossesor eller skjermkort? Tar gjerne imot evt andre forslag. :)

Endret av lasse958
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal jo kunne spille de spillene på medium grafikk... Jeg ville byttet ut skjemkort + prosessor i samme slengen. Anbefaler en Intel E6600 prosessor, det skjermkortet vil nok dra alt på max;) Men hvis du skal bytte ut til den prosessoren er du nødt til å kjøpe nytt hovedkort i tillegg..

Lenke til kommentar

E6600 Conroe, er en relativt ny cpu på markedet som knuser alt annet i samme prisklasse. ta feks en titt på denne testen av TomsHardWare så kan du tydelig se hva den er god for.

Ta feks en Overclocket Amd Fx-62 @ 3.0Ghz. Denne prossesoren ny koster litt over 7.000,- og havner bare 90 poeng forran E6600 som koster 2.880,-

En E6600 vil betydelig øke spilleopplevelsen din og kombiner det med et X1900XT / X1950XTX så vil du dra alle de nye spillene på Full Grafikk og allikevell ha noe til gode.

Lenke til kommentar

hadde ikke tenkt til å bruke så mye penger se, brukte nettopp endel på å kjøpe nytt hovedkort, nye ram brikker, ny prosessor, nytt skjermkort og alt... litt kjipt å bruke enda mer på et nytt hovedkort igjen, nytt skjermkort, og ny prosessor...

og mulig jeg er helt dum, men hvorfor Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz, den har jo bare 2,4GHz?

Endret av lasse958
Lenke til kommentar

Hvilken Socket er det på cpu'en din?? Vis det er Socket 775 så kan du kjøpe en E6400.

Har et forslag:

Selg Cpu'en + Skjermkort. Kan tippe du får en ca 900-1000,- for dette.

Kjøp enten:

1. E6600 + PowerColor Radeon X1950XTX Total Pris: 6600kr - 1000kr = 5600Kr brukt på oppgradering

2. E6400 + HIS Radeon X1900XT 512MB Total Pris: 4500kr - 1000kr = 3500Kr brukt på oppgradering.

Med alternativ 1 vil du uten tvil kunne dra de nyeste spillene på full grafikk. Alternativ 2 er også en kraftig pakke uten tvil og vil kunne dra de fleste nye spillene, kanskje ikke på full graftikk men definitivt uten problemer.

PS: VELDIG VIKTIG. For at E6600 / E6400 skal virke er du avhenging og ha Socket 775. Og Core 2 Duo støtte.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Det hovedkortet der har støtte for Core 2 Duo ja, så det vil funke helt fint sammen med en E6600 / E6400. Pass på at Rammen du har fra før av er riktig iforhold til hva det nye støtter.

Skjermkort kan jo også kjøpes senere som du sier, men da ville jeg kanskje ventet på de nye DX10 kortene.

Forskjellen med disse kortene og de som er ute nå er at de nye har støtte for Direct X 10, det har ikke de på markedet nå. De nye kortene vil derfor kjøre nyere spill i fremmtiden langt bedre enn nåtidens kort. (vis jeg ikke har missforstått helt da :p)

Lenke til kommentar

så det synes du er et bra valg da? At jeg bestiller det hovedkortet (MSI P965 Platinum, P965, Socket-775 Firewire,SATAII,ATX,GbLAN,DDR2,PCI-Ex16)

og E6600 prosessoren..

Det er en bra prosessor selv om den har bare 2,4GHz?? synes det virker så lite lissom, har lissom 3GHz nå, hehe..

Har du andre forslag til hovedkort, kom med det! ellers bestiller jeg dette ikveld se..

Lenke til kommentar

Det er nok et godt valg ja, har ikke erfaring med MSI men vil anta at det er et greit HK.

E6600 Knuser nok shiten ut av det du har nå, og nesten alt annet fra Amd også. Søkte litt på nettet og fant en del Tester:

Conroe @ 2.67 Vs FX-60 @ 2.8Ghz

Div Tester av TomsHardware

3DMark 05

3d2005.gif

Cs Source

cs-source.gif

Unreal 2004

unreal2004.gif

Vis ikke dette kan overbevise deg at E6600 er en langt bedre cpu enn det du har nå så kan nok ingenting gjøre det.

Amd X2 4800+ Ligger i samme prisklasse som E6600. Amd'en ligger på rundt 190 fps i Unreal, mens E6600 ligger godt over 260fps.

Amd'en ligger også på rundt 7650 Poeng i 3DMark 05, mens E6600 ligger på ca 8160.

Case Closed :D

Lenke til kommentar

Jeg spiller en god del BF2 og vet hva som skal til for å kjøre BF2 på maks grafikk uten lagg.

3dmark-score i 05 bør være ca 7000 eller mer.

Dette kan du få med ett Geforce 7800GT eller kraftigere.

Jeg har nå en pentium 4 3,2@3,4GHz cpu. Denne klarer å holde med i svingene på bf2. Jeg har ett 7950GT 512MB skjermkort, dette skal yte opp i mot 10000 i 3dmark 05, men jeg får kun ca 7250 poeng, cpuen er flaskehalsen.

Du bør nokk skifte skjermkort, men cpuen kan du kansje klare å klokke til en akseptabel ytelse(3,3-3,4Ghz).

ellers ville jeg valgt ett skjermkort 1900XT 256MB, Nvidia 7900GTO eller 7950GT, da dette er kraftige skjermkort der du får mye ytelse for pengene. Disse kortene klarer du i midlertid ikke å utnytte all kraft i med din prosessor, men hvis du senere oppgraderer til core 2, vil disse kortene yte svært bra.

PS! anntall Ghz en prosessor har har bestemmer ikke hvor god en prosessor er. f.eks hadde trolig en core 2 prosessor på 2.4 Ghz banket en Pentium 4 prosessor klokket til 4 Ghz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...