Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble sammen stasjonærpc og bærbar.

Anbefalte innlegg

Vi har nå kjøpt en bærbar pc og vil overføre data fra stasjonærpc til denne. Hvordan gjør en dette enkelt og greit. Har lett etter info på nettet men er ikke helt sikker på HVA jeg leter etter siden jeg ikke vet hva en slik sammenkobling heter på fagspråket. Noen som har god og detaljert info evt lenker til slike guider?

(bredbåndstilkobling er ikke interessant i denne sammenhengen siden vi bare skal overføre data)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har nå kjøpt en bærbar pc og vil overføre data fra stasjonærpc til denne. Hvordan gjør en dette enkelt og greit. Har lett etter info på nettet men er ikke helt sikker på HVA jeg leter etter siden jeg ikke vet hva en slik sammenkobling heter på fagspråket. Noen som har god og detaljert info evt lenker til slike guider?

(bredbåndstilkobling er ikke interessant i denne sammenhengen siden vi bare skal overføre data)

7026397[/snapback]

Hvis du har nettverk (altså bredbåndstilkolbing) i hjemmet ditt, kan du sette opp delte mapper. Dette er det greieste, og krever minst erfaring og tid. Pass på at begge pcene er i samme arbeidsgruppe og tilkoblet til samme nettverk.

Ønsker du ikke å koble sammen via bredbåndstilkobling (som du kaller det), må du ty til andre hjelpemidler.

Skal det gjøres trådløst kan du koble dem sammen ved å lage et Ad-hoc-nettverk mellom maskinene. Dette krever litt tid, og finjustering for å få til.

Siden dette er i kategorien "nettverk", går jeg ut ifra at du skal koble maskinen til hverandre trådløst, så da er vel ad-hoc den beste løsningen for deg.

Du finner informasjon enten her på forumet, eller på f.eks google.

Ellers så finnes det jo alltids andre løsninger, f.eks kabel? :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har router elelr switch kan en krysset TP-nettverkskabel hjelpe deg. Sett det opp som Ad-hoc nettverk (ikke som infrastruktur) og del mapper på den maskinen du skal hente data fra. Husk at programmer må installeres på nytt - det hjelper ikke å flytte disse mellom maskinene (mange av de nødvendige programfilene ligger ikke på programområdet og linker i registry må også peke riktig/finnes.)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har router elelr switch kan en krysset TP-nettverkskabel hjelpe deg. Sett det opp som Ad-hoc nettverk (ikke som infrastruktur) og del mapper på den maskinen du skal hente data fra. Husk at programmer må installeres på nytt - det hjelper ikke å flytte disse mellom maskinene (mange av de nødvendige programfilene ligger ikke på programområdet og linker i registry må også peke riktig/finnes.)

7027578[/snapback]

Selvfølgelig, men det er viktig at trådstarter er klar over at det faktisk hemmer han ganske mye å ikke velge bredbåndstilkobling.

Ad-hoc er nevnt og det beste alternativet utenom delte mapper over bredbåndstilkobling.

Lenke til kommentar

hei

først må du se etter om begge pcene ligger på samme workgroup. da høyre klikker du på min maskin og velger properties/alternativer så går du på computer name/maskin navn her inne står hva workgroupen er, begge pcene må være på samme workgroup. du kan trykke change/bytte og velge hva den skal hete, det er samme hva workroupen heter så lenge begge pcene har samme navnet på workgroupen. når dette er gjort så så må du dele mappen eller hardisken du vil dele på nettverket, bare høyre klikk på mappen eller hardisken du vil dele og velg sharing and security/deling og sikkerhet, her inne velger du at du vil dele mappen/ hardisken. før du prøver og finne den andre pcen så må du skru av firewall`ene dine. når dette er gjort kan du gå på start --> søk--> computers or people--> computers on the network, så skriver du navnet på den andre pcen der og trykker søk. da skal du finne den hvis du har gjort alt rett. navnet på pcen finner du der du fant navnet på workgroup.

vist du finner den andre pcen men ikke kommer inn på den mappen du har delt så kan det hende du må ha samme brukernavn og passord på begge pcene får at du skal få det til men prøv det andre først.

lykke til ;)

Lenke til kommentar
hei

først må du se etter om begge pcene ligger på samme workgroup. da høyre klikker du på min maskin og velger properties/alternativer så går du på computer name/maskin navn her inne står hva workgroupen er, begge pcene må være på  samme workgroup. du kan trykke change/bytte og velge hva den skal hete, det er samme hva workroupen heter så lenge begge pcene har samme navnet på workgroupen. når dette er gjort så så må du dele mappen eller hardisken du vil dele på nettverket, bare høyre klikk på mappen eller hardisken du vil dele og velg sharing and security/deling og sikkerhet, her inne velger du at du vil dele mappen/ hardisken. før du prøver og finne den andre pcen så må du skru av firewall`ene dine.  når dette er gjort kan du gå på start --> søk-->  computers or people--> computers on the network, så skriver du navnet på den andre pcen der og trykker søk. da skal du finne den hvis du har gjort alt rett. navnet på pcen finner du der du fant navnet på workgroup.

vist du finner den andre pcen men ikke kommer inn på den mappen du har delt så kan det hende du må ha samme brukernavn og passord på begge pcene får at du skal få det til men prøv det andre først.

lykke til ;)

7027839[/snapback]

Dette er vel ved bruk av router?

Det er snakk om ad-hoc-nettverk nå, noe som fungerer ganske annerledes.

Lenke til kommentar

Dette er vel ved bruk av router?

Det er snakk om ad-hoc-nettverk nå, noe som fungerer ganske annerledes.

7027870[/snapback]

ja dette er snakk om i et nettverk med switch eller ruter . er det switch må man sette opp statisk ip. men jeg fikk ikke med meg hva slags nettverk han hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...