anarkisten Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Pcen gir plutselig ikke noe bilde til skjermen, har forsøkt en annen skjerm så da er det neppe skjermen. Også forsøkt annen skjermkabel. Første mulighet er jo at skjermkortet er kaputt, eller i verste fall hovedkortet. Ellers når jeg skrur på maskinen lager den mye mindre lyd enn før. Viften virker å være langt svakere. Jeg ser på hovedviften til strømforsyneren at den går rundt. Kan det være viften til prosessoren som har røket? Isåfall har vel også prosessoren røket? Lenke til kommentar
MeitraN Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Når det gjelder at du ikke får bilde på skjermen kan det være så mangt. Det kan godt være slot'n som kortet står i som er ute av fungsjon eller selve skjermkortet det er noe galt med. Prøv å ta ut skjermkortet og sett det i en annen maskin hvis du har mulighet til det. Hvordan lyder lager maskinen ellers under oppstart. Hører du at hardisken arbeider eller er det noen unormale pipelyder? Når det gjelder at vifta de kan være gåen bør du forsikre deg om at den går seinere enn før og i tilfellet skifte viften før du bruker maskinen mer. Cpu trenger ikke å være ødelagt fordi om viften går litt treigere men det er ingen vits i og utfordre flaksen ) Lenke til kommentar
anarkisten Skrevet 4. november 2002 Forfatter Del Skrevet 4. november 2002 Den lager ikke unormale lyder, ingen lyder i det hele tatt utenom en langt svakere vifte. Dessuten pleier det å lyse foran på maskinen ved et sylindertegn såvidt jeg husker, det gjør det ikke lenger. Det må vel si en del om noe ? Lenke til kommentar
MeitraN Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Nå skal jeg ikke garantere noen ting men jeg tror at det er hardisken din det er noe galt med. Skjekk at hardisk ledningen sitter godt festet til både hardisk og hovedkort. Lenke til kommentar
anarkisten Skrevet 5. november 2002 Forfatter Del Skrevet 5. november 2002 Okei, jeg skal undersøke det nærmere når jeg kommer hjem. Hjertelig takk for hjelp! Men forklarer det også viftemystikken ? Lenke til kommentar
MeitraN Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Nei, viften skal ikke bli påvirket av dette. Men kan du se at vifta går treigere eller går du bare etter lyden? Maskinen lager nemlig betydelig mindre lyd hvis ikke hardisken fungerer. Men kan du si litt mer om pc'n din, hvilken prosessortype er det? Intel eller amd? Lenke til kommentar
Destro Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Lyser noen av lysdiodene forran på PC? vis di ikke lyser så er det enten Power suplay et som er gåen eller så er det HK som er gåen : lykke til med feil søkingen. Lenke til kommentar
MeitraN Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Siden viftene hans går rundt tviler jeg på at det er støm-forsyningen. Hovedkortet kan det jo selvsagt være men jeg vil heller holde en knapp på hardisken. Lenke til kommentar
anarkisten Skrevet 5. november 2002 Forfatter Del Skrevet 5. november 2002 Jeg merker bare at viften genrelt er mye mindre futt i. Det er AMD t-bird 1,0 ghz prosessor. 330 w hovedvifte såvidt jeg husker. 80 giga disk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Hvis PSU er blitt dårlig og gir lavere spenning, så vil det jo bla. a. si at viftene går saktere. Så du burde sjekke spenningene med et voltmeter. Lenke til kommentar
Data__ Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Morn" Tror du skal sjekke om det er evt modem eller hovedkortet jeg. En test jeg bruker å ta er om du kan få opp CD-rom skuffen. OM du ikke får opp denne så er det mest sannsynlig CPU'en som har tatt kvelden.. :smile: Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Kan det være viften på GPU som har sluttet å lage lyd?? Har du vifte på skjermkort? Lenke til kommentar
lordnyx Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 1. resett bios (kutt strøm og ta mynt batteriet hvis du ikke finner jumperen) 2. ta ut alle PCI kort og USB dongles, koble fra alle powerkabler til disker/floppy/cdrom 3. start maskinen (i all hovedsak står du nå egentlig med kun minne cpu og skjermkort tilkoblet hovedkortet) funker dette så kan du anta at modem/isdn kort er ødelagt (som nevnt av andre på forumet) Bor du i trondheimsområdet så sies det også at TEV hadde 110volt ut på strømnettet en stund forrige helg. (trafo stasjon som gikk dukken visst) Lenke til kommentar
anarkisten Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 Takk for forslag. Skjønner dog ikke helt at modem skulle kunne gi svart skjerm..!! Uansett har jeg ikke noe modem. Jeg fant ut av det til slutt. Det var strømkabel til HK som var løsnet. Nå funker alt igjen, takk og pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå