Gå til innhold

Ny kjøling i pc'en. hva passer? (store bilder)

Anbefalte innlegg

Hei. Nå er jeg på min post 200 :w00t: i dette fantastiske forumet...

Mitt store problem fra dag 1 med denne pc'en (1 og et halvt år sida)

var at den var fryktelig bråkete.... :no:

nå har jeg tenkt til å bytte ut: hvertfall chipset kjøleren! den bråker noe helt grusomt!

kanskje cpu kjøler, litt i tvil her...

kanskje 92 mm kjøler

jeg har ikke flere vifter i kabinettet jeg... og det er ikke plass til flere...

kanskje i værste tilfelle bytte av gpu kjøler... men ikke nå!

ok jeg har dette hovedkortet: msi k8n platinum

sånn ser d ut i kabinettet: vedlegg 1... 218

chipsett vifta vil jeg bytte med en slik passiv kjøler...

edit: må bare legge til: ja, det er litt støv i kabinettet... :tease:

vedlegg 2: 219 så har jeg en vifte jeg tror er 92mm? men har jeg plass til større? det er 4 "hull" til skruer rundt! du ser bare 1 på bildet..

bildet viser også en rimelig gammel cpu kjøler, som fortsatt duger...

jeg har tenkt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322427 men den kan komme borti skjermkortet?

resten er jeg veldig åpen for, takker for svar!

post-39402-1160307595_thumb.jpg

post-39402-1160307667_thumb.jpg

Endret av tobbesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først; Støvsug. cpuvifta er jo nesten tett! cpuvifta går garantert fortere enn nødvendig.(hvis du har cnc aktivert)

Jeg hater små bråkete vifter slik som på NB, de lager en irriterende lyd.

Microplex har nå fått inn thermalright produkter og da har de tatt inn den beste nb kjøleren man kan få nemlig Thermalright HR-05

Den er rimelig flat og går kansje klar fra skjermkortet ditt men kjøp heller "SLI" versjonen. den går garantert klar!

200kr er kansje litt mye for nb kjøler, jeg synes ikke det! du trenger ikke vifte på denne så den er lydløs. eventuelt så kan du sette en vifte på hvis du vil. 70mm vifter passer perfekt men 80mm vifter passer også bra (bare strips fast) men hvis du kjøper en ny cpu vifte kan du bare ta vifta på stock kjøleren din, koble den på 5v og sette den på. mere trenger du ikke!

Det kjipe er at den ikke er inne akkurat nå...

ang cpu kjøp noe som bruker 120mm vifter og har masse heatpipes ;)

(skal kikke litt mere) fortell meg hvor mye penger du har å rutte med!

Btw. nb vifta kan du jo ta med deg videre til andre hovedkort også...

Endret av eXa
Lenke til kommentar

de viftene jeg har i kabinettet: cpu, gpu, sb, en bak cpukjøler og psu!

ingen flere, tenkte maks 500 kr for sb+cpu? har ikke aktivert cool and quiet..

kan ta en liten støvsuger, men finner den ikke :p

må jeg skru av hovedkortet for å plassere på en sb kjøler?

Lenke til kommentar

tror ikke jeg trenger en så heftig kjøler som den Thermalright HR-05

og er det southbridge ellr northbridge den kjøleren sitter på? :p

orker ikke å kjøpe nytt hovedkort når det jeg har funker fett...

men jeg tenkte at når jeg først kjøper en liten chipset kjøler 50-100 kan jeg godt kjøpe encpu kjøler også, men den også rundt 300. og kanskje en 90 mm til 100!

ed: mente egentlig 300 på cpu ikke 200...

Endret av tobbesen
Lenke til kommentar

ja, jeg kan godt gi 500 for chipset og cpu kjøler... men jeg støvsugde pc'en nå, og den cpu vifta hører man ikke :w00t: det er egentlig bare chipsett og skjermkort som lager lyd, men jeg fikk nettop et nytt x600xt på garanti, så jeg gidder ikke å skifte kjøler på den nå.

tror ikke den zalmanen passer jeg heller... men jeg kan jo prøve? :p for jeg gidder ikke å bruke 79 på kjøleren og 60 i frakt på en pakke på størrelse med lillefingeren min... så jeg kan heller stikke i en butikk og da kan jeg vel bare gå tilbake dit uten at det koster meg noen ting hvis d ikke passer?

Lenke til kommentar

Chipset-kjøler

Så bruker du denne:

AS5

som termisk pasta. Det gir god nok kjøling på chipsettet om du ikke skal overklokke som bare 'f.

Du trenger da en cpu-kjøler som blåser over denne, som da enten blåser rett ned, med mindre du har en vifte som sørger for trekk over hk, behøver ikke være så mye.

TT Big Typhoon kan funke, mange som kan funke fint her..

Men, som det også ble påpekt av eXa, du vil sannsynligvis kunne kutte mye støy bare ved å støvsuge vifta skikkelig, bare husk, og dette er viktig, å enten demontere alt fullstendig, eller i alle fall plugge ut vifta. Det er minimum! Om du bestiller zalman-blokken og AS5 kan du bruke litt under den gamle cpu-viften din. Det vil også hjelpe litt.

Lenke til kommentar

big typhoon var litt fristende. men er ikke den litt stor? lurer jeg på... den kjøleren jeg har er visst ganske god... men er det noen programmer som kan styre cpu vifta?

det er chipset vifta som er synderen hos meg, så kan jeg heller plassere på ny kjølepasta på cpu! sånn AS5!

Lenke til kommentar

Det vil nok hjelpe med ny kjølepasta ja, men du må montere riktig.. Ta en dråpe på cpu, og gni den ut med fingeren, dekket med gladpack eller plastfolie. Ta plastfolie på den ene fingeren og gni det utover, om du skjønner.

Husk å rense med whitesprit først, og fjern alle rester. Bruk kaffefilter eller noe som ikke loer til den siste finishen.

Blir nok bra!

Tror forresten PS data eller PC utstyr har butikk i oslo.

Lenke til kommentar

Siste jeg har erfaring med er Tower-kjøleren til Mist.. Brukte den sammen en 120mm mist-vifte. Stillegående og effektivt. De brukte TTBT på overklokkingen på hw-lan, derfor jeg linket til den.

Litt tilhenger av zalman også, men jeg kjører vann selv.. :)

Lenke til kommentar

Men siden du tydeligvis har noen gode på lager er det sikkert fler enn meg som trenger en oppdatering på området.

Obs, ikke ment sarkastisk, bare så det er sagt.. Er bare nysgjerrig på hva du mener er bedre. Har ikke veldig god peil på luft, er bedre på vann..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...