Gå til innhold

Edge og 3G og alt det der. Hva er alt?

Anbefalte innlegg

Jeg bli nesten lei meg når jeg skal se etter nye telefoner! Noen står det 3g på, andre EDGE. Er det samme greia? Går jeg glipp av noe om jeg kjøper den andre delen?

Jeg har fått med meg det at det har noe med bedre overføring å gjøre!

Og jeg har også kikket litt på W710i. Mangler den noe for at jeg skal holde meg "oppdatert" noen år? Eller er den ganske grei?

Edit: w710i*

Endret av jalla`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens en litt utdatert artikkel, men likevel en god forklaring på hva de forskjellige tingene er. http://www.amobil.no/guide/traadlos_teknol...lnettverk/13231

EDGE står for Enhanced Data rates for GSM Evolution. Dette er en teknologi som kjører på de norske GSM-frekvensene, og er egentlig bare en oppgradering av GPRS-prinsippet. EDGE regnes som en overgangsteknologi til 3G/UMTS. Teknologien gir god hastighet, og var operativ en stund før det første 3G-nettet ble åpnet i desember.

Dekningen er betydelig mye bedre enn UMTS (3G) i dag, og det er NetCom som tilbyr dekning flest steder.

Nedlastingshastigheten til EDGE i Norge er på 100 - 200 kbps. For sending av filer oppnår du en hastighet mellom 50 og 75 kbps. Du betaler heller ikke her for tiden du er oppkoblet, men for "trafikken".

3G, UMTS og WCDMA

Kjært barn har mange navn. 3G står for et tredjegenerasjons mobilnettverk. Teknologien bak er UMTS, som står for Universal Mobile Telecommunications System. Utenfor Europa har den samme teknologien fått forkortelsen WCDMA (Wideband Code Division Multiple Access).

UMTS er et helt nytt mobilnett i Norge, og ikke bare en teknologi for dataoverføring. For brukerne betyr dette mange muligheter, siden den høye hastigheten åpner for dataintensive tjenester som videotelefoni og direktesendt TV og musikk.

Her til lands dekker Telenor per i dag følgende byer.

Alta

Arendal

Askim

Bergen

Bodø

Brandbu

Brumunddal

Bryne

Brønnøysund

Drammen

Egersund

Elverum

Fauske

Fetsund

Finnsnes

Fredrikstad

Gjøvik

Halden

Hamar

Hammerfest

Harstad

Haugesund

Heggedal

Hell

Hokksund

Horten

Hønefoss

Jaren

Jessheim

Jevnaker

Jørpeland

Kleppe

Kløfta

Kongsberg

Kongsvinger

Kragerø

Kristiansand

Kristiansund

Larvik

Levanger

Lillehammer

Malvik

Mandal

Melhus

Moelv

Molde

Moss

Namsos

Narvik

Nesoddtangen

Oslo

Porsgrunn

Rakkestad

Raufoss

Risør

Rjukan

Sandefjord

Sandnes

Sarpsborg

Ski

Skien

Sola

Spjelkavik

Stavanger

Stavern

Steinkjer

Stjørdals-halsen

Sørumsand

Tananger

Tranby

Tromsø

Trondheim

Tønsberg

Verdalen

Vennesla

Volda

Ålesund

Ås

Åsgårdstrand

Situasjonen skal bedre seg etter hvert som Telenor bygger ut nettet videre. Innen mars neste år skal 2,8 millioner innbyggere være innen dekning, og innen 2007 skal bredbånd på telefonen være tilgjengelig i alle tettsteder i Norge med mer enn 200 innbyggere.

Netcom kommer også etter, og tilbyr UMTS fra og med 1.juni. Og da med en dekning som skal være mye mer omfattende enn dekningen Telenor foreløpig tilbyr.

Man skal vite UMTS gir dårligere dekning innendørs, og har også kortere rekkevidde, noe som fører til at UMTS neppe blir noen fullverdig erstatning for GSM. UMTS i Norge opererer på en frekvens på 2 GHz, noe som gir dårligere inntrenging gjennom vegger enn man oppnår med teknologier som GSM og NMT.

Hastigheten til UMTS er på opp til 384 kbps i nedlasting, noe som betyr svært mye høyere hastigheter enn alt annet på markedet. Når du sender ut en fil er hastigheten intil 64 kbps. Med andre ord kan sending av data faktisk gå hakket tregere enn med EDGE-teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...