klilleng Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg vil vite alder og evt om noen av dere har gjennomført 2FY-pensum eller kjenner godt til Newton's lover.Lager en skisse uten praktiske hensyn, men med en tegning av krefter. Rett gjerne evt feil i skissen =P Kommer tilbake med kastebane, max høyde og hvor langt han vil fly, om dere bruker målene i skissen min. Jeg tar ikke noe ansvar overhodet. 7135126[/snapback] En slik innretning som dette vil være direkte livsfarlig. Ikke gi dem noen ideer nå. Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg tror ingen som ikke kan svømme vil la seg skyte ut på dypt vann frivillig. Hvem sa noe om frivillig? Lenke til kommentar
Knast Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Jeg vil vite alder og evt om noen av dere har gjennomført 2FY-pensum eller kjenner godt til Newton's lover.Lager en skisse uten praktiske hensyn, men med en tegning av krefter. Rett gjerne evt feil i skissen =P Kommer tilbake med kastebane, max høyde og hvor langt han vil fly, om dere bruker målene i skissen min. Jeg tar ikke noe ansvar overhodet. 7135126[/snapback] En slik innretning som dette vil være direkte livsfarlig. Ikke gi dem noen ideer nå. 7135157[/snapback] okay:P jeg anbefaler jackass metoden; en slede med hjul og stror grunnflate (for at den skal ligge stabilt på bakken under akslerasjon (har dreit jackass folka seg ut), et solid skråplan og kraftig strikk for formålet. pass på at vinkelen ikke blir for stor. vær veldig forsiktig om dere skal bruke vinsjer for å "lade" strikkens stillingsenergi. Denne metoden er også ganske farlig.. Test den ut med død ballast med samme vekt som kameraten først, og vit at det ikke nødvendigvis går likt hver gang.. tilføyer; Regn på Newtons lover og tegn livsforsikring. Hver forsiktige med store krefter. Ville aldri blitt skutt ut med mer akslerasjon enn jeg ville hatt i fritt fall hvertfall. Det er krefter tilsvarende 80kg*9,81m/s^2 = 784,8 N. NB! Ikke mer enn 1 kN. Jeg hadde nok ikke turt mer enn 0,5 kN, fornuftig som jeg er. Morsomt prosjekt forresten. Kan dere ikke regne med krefter så vær så snill og snakk med noen som kan regne først og ikke glem å teste uten noe levende oppi. Endret 23. oktober 2006 av lathorv Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Jeg vil vite alder og evt om noen av dere har gjennomført 2FY-pensum eller kjenner godt til Newton's lover.Lager en skisse uten praktiske hensyn, men med en tegning av krefter. Rett gjerne evt feil i skissen =P Kommer tilbake med kastebane, max høyde og hvor langt han vil fly, om dere bruker målene i skissen min. Jeg tar ikke noe ansvar overhodet. 7135126[/snapback] En slik innretning som dette vil være direkte livsfarlig. Ikke gi dem noen ideer nå. 7135157[/snapback] okay:P jeg anbefaler jackass metoden; en slede med hjul og stror grunnflate (for at den skal ligge stabilt på bakken under akslerasjon (har dreit jackass folka seg ut), et solid skråplan og kraftig strikk for formålet. pass på at vinkelen ikke blir for stor. vær veldig forsiktig om dere skal bruke vinsjer for å "lade" strikkens stillingsenergi. Denne metoden er også ganske farlig.. Test den ut med død ballast med samme vekt som kameraten først, og vit at det ikke nødvendigvis går likt hver gang.. tilføyer; Regn på Newtons lover og tegn livsforsikring. Hver forsiktige med store krefter. Ville aldri blitt skutt ut med mer akslerasjon enn jeg ville hatt i fritt fall hvertfall. Det er krefter tilsvarende 80kg*9,81m/s^2 = 784,8 N. NB! Ikke mer enn 1 kN. Jeg hadde nok ikke turt mer enn 0,5 kN, fornuftig som jeg er. Morsomt prosjekt forresten. Kan dere ikke regne med krefter så vær så snill og snakk med noen som kan regne først og ikke glem å teste uten noe levende oppi. 7135322[/snapback] Skal gå fint med 2G aksellerasjon (18.6m/s^2 = 1569.6N ved 80kg) og litt til med tanke på at full oppbremsing på tørr og gammel asvalt i bil med gode dekk tilsvarer sånn ca denne kraften. Når jeg kjørte et gammelt Cessna fly, gjorde jeg alt inni flyet vektløst og litt til flere ganger ved å styre hardt forover (-1G opphøyer tyngdekraften). Hvis du har kjørt berg og dalbane så veit du at mange baner inkludert Speedmonster på Tusenfryd har 4G i de værste svingene (tilsvarer 39.2m/s^2 = 3139.2N ved 80kg) og at alle uten hjerteproblemer og lignende overlever fint den turen. Endret 23. oktober 2006 av chrml Lenke til kommentar
Knast Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Skal gå fint med 2G aksellerasjon (18.6m/s^2 = 1569.6N ved 80kg) og litt til med tanke på at full oppbremsing på tørr og gammel asvalt i bil med gode dekk tilsvarer sånn ca denne kraften. Når jeg kjørte et gammelt Cessna fly, gjorde jeg alt inni flyet vektløst og litt til flere ganger ved å styre hardt forover (-1G opphøyer tyngdekraften). Hvis du har kjørt berg og dalbane så veit du at mange baner inkludert Speedmonster på Tusenfryd har 4G i de værste svingene (tilsvarer 39.2m/s^2 = 3139.2N ved 80kg) og at alle uten hjerteproblemer og lignende overlever fint den turen. 7135460[/snapback] Joa, men har snakker vi ikke om behagelig oppbremsing. Han skal skytes ut med denne kraften og etter dette bare styres av utgangshøyde -og vinkel, startfart og tyngdekraft. Blir fort et vondt kræsj. Er ikke G-kreftene i utskytingen i seg selv som skremmer meg.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Skal gå fint med 2G aksellerasjon (18.6m/s^2 = 1569.6N ved 80kg) og litt til med tanke på at full oppbremsing på tørr og gammel asvalt i bil med gode dekk tilsvarer sånn ca denne kraften. 2 G er veldig mye til en bil å være, selv med gode dekk, det er snakk om å bremse ned fra 50 på mindre enn 5 meter. AtW Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Skal gå fint med 2G aksellerasjon (18.6m/s^2 = 1569.6N ved 80kg) og litt til med tanke på at full oppbremsing på tørr og gammel asvalt i bil med gode dekk tilsvarer sånn ca denne kraften. 2 G er veldig mye til en bil å være, selv med gode dekk, det er snakk om å bremse ned fra 50 på mindre enn 5 meter. AtW 7135653[/snapback] Oops, tok litt feil. Mente å huske at det var 2G, men gode dekk klarer visst i overkant av 1G. Likevel, Speedmonster på Tusenfryd er oppe i 4G i de værste svingene. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Skal gå fint med 2G aksellerasjon (18.6m/s^2 = 1569.6N ved 80kg) og litt til med tanke på at full oppbremsing på tørr og gammel asvalt i bil med gode dekk tilsvarer sånn ca denne kraften. 2 G er veldig mye til en bil å være, selv med gode dekk, det er snakk om å bremse ned fra 50 på mindre enn 5 meter. 7135653[/snapback] Oops, tok litt feil. Mente å huske at det var 2G, men gode dekk klarer visst i overkant av 1G. Likevel, Speedmonster på Tusenfryd er oppe i 4G i de værste svingene. 7135727[/snapback] Vil tro det er litt forskjell på sikkerheten på Speedmonster og en hjemmelagd katapult/rampe. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Skal gå fint med 2G aksellerasjon (18.6m/s^2 = 1569.6N ved 80kg) og litt til med tanke på at full oppbremsing på tørr og gammel asvalt i bil med gode dekk tilsvarer sånn ca denne kraften. 2 G er veldig mye til en bil å være, selv med gode dekk, det er snakk om å bremse ned fra 50 på mindre enn 5 meter. 7135653[/snapback] Oops, tok litt feil. Mente å huske at det var 2G, men gode dekk klarer visst i overkant av 1G. Likevel, Speedmonster på Tusenfryd er oppe i 4G i de værste svingene. 7135727[/snapback] Vil tro det er litt forskjell på sikkerheten på Speedmonster og en hjemmelagd katapult/rampe. 7135749[/snapback] Som sagt. Er jo snakk om å skyte et menneske ut i frie lufta uten skinner eller bremser, men med tyngdeakslerasjon og en hard vannflate her.. Og kreftene jeg snakket om gjelder utskyting, ikke landing.. Blir stor forskjell. I dette tilfellet kan 2G sammenlignes med at bakken møter deg i like stor fart som du møter bakken.. Akkurat som om noen "tar spretten" fra deg på en trampoline, bare at det ikke er snakk om tøyelig stoff på samme måte her. Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Det er noe i denne duren vi tenker på Legg merke til at alle er glade og solen skinner. Endret 24. oktober 2006 av suppesaft Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Om du er heldig så havner offeret i en sånn stilling at når dere har knekt nakken hans er nervene i klem og smilet henger igjen på ansiktet hans også Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Det er noe i denne duren vi tenker på Legg merke til at alle er glade og solen skinner. 7144557[/snapback] Sørg ihvertfall for guds skyld å støtte hodet til fyren. Dette ser ikke trygt ut. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 "Vi tenker på sikkerhet.. det trenger dere ikke være urolig for.." Hvordan konkret har dere tenkt på sikkerheten i det oppsettet? Vet dere noe om kreftene som blir involvert? Hva om han treffer "pinnen" strikken er festet i? Hva om han faller av i starten, og en eller annen krppsdel hekter seg fast i striken, og han blir slept avgårde? Osv? Jeg synes det virker som "tenkingen på sikkerhet" går mer i å anta at ting går greit, enn noen konkrete analyser basert på ekspertise.... (og alt dette klarer jeg å resonere meg fram til vha av en simpel paint-tegning ) AtW Lenke til kommentar
Knast Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Skal vel legges til at det er en ganske fin paint tegning med freshe farger det er snakk om.. Så lenge han har livforsikring går det vel greit (sikter litt til if sin søte reklame).. Men jeg advarer dere seriøst: Dette kan føre til store fysiske skader og sår som kan medføre amputering, invaliditet, kroniske smerter, mindre livslyst og i værste (eller med noen alternativer; beste) fall; Død. Vær forsiktige! Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 vi skal prøve å få den grå kassen som han sitter på til å gå på skinner.. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 den grå kassen burde også ha en rygg slik at strikken ikke fyker gjennom kroppen hans... og kanskje noen håndtak man kan feste hendene i slik at de ikke henger å slenger... Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Finn et gammelt bilsete eller noe sånnt og sett fyren på det. Viktig at han har nakkestøtte som flere har nevnt over. Lenke til kommentar
paalov Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Tenk nøye over hvor dere fester strikken til sete. For langt nede, og stolen tipper bakover, og kompisen din får seg en real smell i bakhodet. For langt oppe, og sete vil tippe fremover og dra stakkaren på tryne over rampen. Får å ikke få disse scenarioene må dere ha en god plattform til sete, og fordele vekten nøyaktig vertikalt i forhold til høyden på festepunktene til strikken. Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Haha, trist om dere dreper noen på dette stuntet. Tenk på hva dere driver med nå gutter. Lenke til kommentar
SCV Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 tenk sikkerthet før noe annet som det står skriblet en milliard ganger her fra før, blir kjedlig og lese om "en tragisk katapult ulykke" i VG. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå