ATWindsor Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 vurdert Flaskeraketter? http://www.youtube.com/watch?v=iCNK9LSU7SQ 7026017[/snapback] Heh, har ekstremt lite tro på at den saken der er reell. Eller bør trådstarter bemerke seg alle rådene om sikkerhet her, det kan være ganske farlig å drive på med slike ting. AtW Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Slik som du beskriver innretningen, minner det mer om en ballista enn en katapult. Tror dette vil være en bedre løsning også med tanke på at dere skal skyte menneske ut.. Jeg ville passet på å lage den slik at "setet" som personen skal sitte på går på skinner, ellers er det veldig vanskelig å finne ut nøyaktiv hvilken retning han vil gå. mest sannsynlig vil han ikke komme frem i det hele tatt da.. Det andre er at dere har en "jekk" til å stramme strikken med. På denne måten vil dere få den så stram at den faktisk har en funksjon. Det finner ganske enkle jekker som kan løfte ganske mange tonn, så en slik vill jeg brukt. Prøvde å lage en enkel enkel, jeg gjentar, enkel skisse over hvordan jeg ser for meg denne katapulten. Men, da minner jo prinsippet mer om en ballista enn en katapult.. 7024773[/snapback] Denne likte jeg veldig bra.. dette ser ut som en ideel innretning til å skyte ut en person. Kom gjerne med flere forslag som dette.! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Eller noe slikt. (Prinsipptegning) Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Ikke skyt vedkommende rett opp da. Jeg forventer å se filmklipp når dere er ferdig. 7026000[/snapback] Det kommer på siden vår, som er woho.moo.no !=D Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Men det med å akselerere opp en rampe kan kansje funke. Noe med strikk eller motvekt med utveksling eller noe sånt. Strikk er kansje ikke helt bra om ryker da... Lenke til kommentar
DNA Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Pass på å ikke lag den for kraftig, da kan det gå riktig ille! *snipp* 7024519[/snapback] Tror nok det er fake :!: Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Men likevel utrolig kul Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 He he , dette minner meg på en ide jeg hadde om å skyte folk utover fjorden med en katapult på Aker brygge, 200 spenn pr. skudd, en ny type extremsport ... Så for meg den klassiske katapult-konstruksjonen i moderne materialer, men klart skal sikkerhet komme i forsete. Skal følge med på siden deres, dette kan bli kult! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Dette er seriøst livsfarlig. Det skal ENORME krefter til for å kunne skyte et 80kg object så langt. På "Søppelkongen" på TV2 var et oppdrag å skyte en vannmelon lengst mulig med hjemmelaget katapult. Melonen veier kanskje 2-3kg, og de klarte max å sende den 20-30 meter med en kjempetrebuchet laget av stål og enorme fjærer. Skal du virkelig prøve noe sånt med en venn? Det kan bli hans siste flyvetur, og du havner i fengsel. Jeg så en dokumentar på NRk2 om menneskelige kanonkuler, det er den farligste "sporten" som fins, og man får enorme påkjenninger på kroppen av aksellerasjonen. De som gjør det må være topptrent så de ikke brekker nakken på vei ut av kanonen, i tillegg til å bruke spesielle teknikker i lufta så de ikke lander feil i sikkerhetsnettet. Så stor fart som man har etter å ha flydd 60-70 meter gjennom lufta, brekker man glatt armer, rygg og bein hvis man lander forkjært. Vann er veldig hardt å treffe i stor fart. De som hopper fra bruer for å ta selvmord dør ikke av drukning, men av smellet når han treffer vannoverflaten. Det der høres veldig dumt ut. Endret 21. oktober 2006 av Bitex Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Det er derfor jeg anbefaler lang rampe og et sete/brett/e.l. som sitter på skinne. Man får bedre tid på å aksellerere (mer kontroll) og personen har kun én vei å gå (i vannet). Jeg går ut i fra at trådstarter ikke tester en nykontstruert katapult på full styrke med en person om bord. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Anbefaler at dere prøver å få sett programmet som heter "In the name of science", tror det er Discover Science det går på med jevne mellomrom. Der lager de en genial konstruksjon med en motvekt på 9 tonn, som pga. måten den er bygget på kan løftes ekstra høyt og utnyttes ekstra godt. Den kaster bl.a. et piano på 270 kilo over 150 meter. Hadde de hatt noe med mindre luftmotstand hadde det sikkert gått mye lenger. http://www.t-wrecks.com/ Endret 21. oktober 2006 av HeltNils Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Anbefaler at dere prøver å få sett programmet som heter "In the name of science", tror det er Discover Science det går på med jevne mellomrom. Der lager de en genial konstruksjon med en motvekt på 9 tonn, som pga. måten den er bygget på kan løftes ekstra høyt og utnyttes ekstra godt. Den kaster bl.a. et piano på 270 kilo over 150 meter. Hadde de hatt noe med mindre luftmotstand hadde det sikkert gått mye lenger. http://www.t-wrecks.com/ 7121215[/snapback] Verdensrekorden for mennesker er vel rundt 70-80 meter tror jeg, men det er farlig å drive på med slikt, det er vel ikke få folk som har dødd eller blitt skadd i slike stunt. AtW Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Vi kan jo prøve å komme fram til hva som vil være en trygg hastighet/lengde å bli skytt ut i vannet med. Et fritt fall i vannet på rundt 20 meter skal være null problem om man lander korrekt. 10 meter er barnemat, og da kan man til og med lande temmelig skjeivt. 70-80 meter ville jeg ALDRI tenkt på en gang! Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 hehehe.. høres ut som folk begynner å bli litt urolige her.. hehe.. Vi tenker på sikkerhet.. det trenger dere ikke være urolig for.. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 hehehe.. høres ut som folk begynner å bli litt urolige her.. hehe.. Vi tenker på sikkerhet.. det trenger dere ikke være urolig for.. 7129342[/snapback] Mythbusters valgte å ikke skyte ut en av sine medarbeidere fordi det ble for farlig... Lenke til kommentar
GrH Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 skaff dere en "buster " og teste med da? (Mythbusters) personlig ville jeg Aldrig gått med på noe sånt ... høres sykt farlig ut , er vell temmelig farlig og? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Eg ville aldri prøvd noko sånt, bruk heller ei dokke eller noko sånt. Lenke til kommentar
blla Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Vi kan jo prøve å komme fram til hva som vil være en trygg hastighet/lengde å bli skytt ut i vannet med. Et fritt fall i vannet på rundt 20 meter skal være null problem om man lander korrekt. 10 meter er barnemat, og da kan man til og med lande temmelig skjeivt. 7124452[/snapback] Det er jo noe helt annet når du detter 10 meter rett ned. når du i tillegg har en ganske god fart framover, vil landingen bli omtrent like behagelig som om du hadde gjort det samme på en gressplen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Vi kan jo prøve å komme fram til hva som vil være en trygg hastighet/lengde å bli skytt ut i vannet med. Et fritt fall i vannet på rundt 20 meter skal være null problem om man lander korrekt. 10 meter er barnemat, og da kan man til og med lande temmelig skjeivt. 7124452[/snapback] Det er jo noe helt annet når du detter 10 meter rett ned. når du i tillegg har en ganske god fart framover, vil landingen bli omtrent like behagelig som om du hadde gjort det samme på en gressplen. 7133587[/snapback] Har du samme fart når du treffer vannet som du har i fritt fall skal det bli ca. det samme. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Jeg vil vite alder og evt om noen av dere har gjennomført 2FY-pensum eller kjenner godt til Newton's lover. Lager en skisse uten praktiske hensyn, men med en tegning av krefter. Rett gjerne evt feil i skissen =P Kommer tilbake med kastebane, max høyde og hvor langt han vil fly, om dere bruker målene i skissen min. Jeg tar ikke noe ansvar overhodet. edit: glemte å tegne på kreftene da.. samma.. han vil nok få en heavy tur uansett med disse målene:P edit2: tror dere skal bruke forholdet 3:5 på vekstanga og ikke mer enn 250 kg ballast for å få et kast på 5-20m og ufarlig lavt svev.. Dette uten beregninger siden dette ikke er like groteskt:P edit3: trekker tilbake det med at det er lite luftmotstand også.. Den bør være nesten like stor som akslerasjonen for å oppnå omtrent konstant fart. 5-6m/s bør holde.. Endret 23. oktober 2006 av lathorv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå