Frigg33 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Jeg trenger noen ideer eller tegninger av katapulter og andre innretninger som kan skyte vel 80 kg . Poenget med dette: Vi skal skyte en kompis med denne innretningen ... helst LANGT!.. ut i et vann. Endret 28. oktober 2006 av suppesaft Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) How to build a catapult. Finner sikkert mye rart om du søker på catapult på HowStuffWorks. Vet ikke om jeg vil anbefale en trebuchet da de ser rett og slett fryktingytende farlige ut. Endret 8. oktober 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Solid Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Kan sikkert lete så lenge jeg får vite at han kan svømme....og at dere kan det. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Dere må passe på at han ikke knekker nakken da Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Jeg tror ingen som ikke kan svømme vil la seg skyte ut på dypt vann frivillig. Jeg kan se for meg f.eks. en innretning med en stigende rampe og en form for akebrett/rullebrett e.l. Et tau fra brettet og opp rampa, gjennom en slags trinse og ned foran rampa. Drar man kraftig i dette tauet vil brettet fyke opp rampa med stor fart. Fyren på brettet vil da fortsette ut i lufta og ut i vannet. Spørsmålet er da hvordan man får god kraft på tauet. Denne måten burde være ganse trygg siden man har god tid på å bygge seg opp fart. (Avhengig av lengden på rampa). På en tradisjonell katapult går alt ofte veldig fort, og det er fare for skader. Endret 8. oktober 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Pass på å ikke lag den for kraftig, da kan det gå riktig ille! Sensurert pga. direkte linker til pronsiden.. Endret 9. oktober 2006 av jarmo Lenke til kommentar
Solid Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg tror ingen som ikke kan svømme vil la seg skyte ut på dypt vann frivillig. 7024397[/snapback] Jeg trodde det det var en practical joke. My bad. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Pass på å ikke lag den for kraftig, da kan det gå riktig ille! 7024519[/snapback] Ahaahahha! Ja, tenk om det skjer. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Vektforholdet til en trebuchet skal være 1:100. Dvs, at hvis du skal skyte en person på 80kg, må du altså ha ballast på 800kg... Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Slik som du beskriver innretningen, minner det mer om en ballista enn en katapult. Tror dette vil være en bedre løsning også med tanke på at dere skal skyte menneske ut.. Jeg ville passet på å lage den slik at "setet" som personen skal sitte på går på skinner, ellers er det veldig vanskelig å finne ut nøyaktiv hvilken retning han vil gå. mest sannsynlig vil han ikke komme frem i det hele tatt da.. Det andre er at dere har en "jekk" til å stramme strikken med. På denne måten vil dere få den så stram at den faktisk har en funksjon. Det finner ganske enkle jekker som kan løfte ganske mange tonn, så en slik vill jeg brukt. Prøvde å lage en enkel enkel, jeg gjentar, enkel skisse over hvordan jeg ser for meg denne katapulten. Men, da minner jo prinsippet mer om en ballista enn en katapult.. Endret 8. oktober 2006 av Kenny000 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Sistnevnte er omtrent samme som den jeg tenkte på, bare at jeg tenkte på tau og vekter i stedet for strikk. Tau er litt enklere å få tak i en gampesvære strikk. Men med tau og vekt må man ha et stort fall. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Denne passer vel bedre i teknologi... AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 For det første ville jeg vært veldig skeptisk til å prøve noe sånt med en person. For det andre kan det lønne seg å unngå en klassisk katapult eller trebuchet, pga risikoen for å mose personen ned i bakken foran katapulten. Dessuten kan aksellerasjonen være farlig. Husk også at å treffe vann i stor hastighet kan være livsfarlig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Vektforholdet til en trebuchet skal være 1:100. Dvs, at hvis du skal skyte en person på 80kg, må du altså ha ballast på 800kg... 7024614[/snapback] 1:100 vil vel bli 8 tonn? 1:10 ville jo blitt 800kg. Uansett ville jeg ikke brukt en slik katapult. For mye som kan gå galt. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Ups, 8000 kg ja. For å skyte en boks med margarin (400g) optimalt skal man ha 40kg ballast. Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Takk for svar. vi skal huske på sikkerheten. Vi skal jo gjøre dette flere ganger..=D Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg ville IKKE følt meg trygg på en katapult med 8 tonn hengende i andre enden! Det er jo like mye som 7 personbiler! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Ikke skyt vedkommende rett opp da. Jeg forventer å se filmklipp når dere er ferdig. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 vurdert Flaskeraketter? http://www.youtube.com/watch?v=iCNK9LSU7SQ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det der så ikke helt kontrollert ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå