ChillyWilly Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Skal sette opp en server med et litt stramt budsjett. Så jeg lurte på om det er noe poeng i å bruke ekstra penger på ECC/registrerte minnebrikker. Webserveren skal jo ideelt sett kunne kjøre 24/7 hele tiden. Har aldri brukt ECC minne før. Vil det være verdt investeringen? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 ECC er en valgfri teknologi som korrigerer/detekterer feil, men det anbefales for servere. Registered er påkrevd i alle systemer som støtter det. Opteron bruker bare Registered, men jeg tror Woodcrest kan bruke enten Registered og FB-DIMM, avhengig av hovedkortet. De fleste brikker som støtter Reg støtter også ECC, men teknologiene er egentlig ikke relaterte. Lenke til kommentar
moft Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) har et Dual 1Ghz P3 hovedkort fra Supermicro (med processorer og ECC RAM) til salgs. dette kortet har også PCI-X kan også selge deg en pakke med PCI-X RAID controller og SCA SCSI disker i hot-swap kabinett (for montering i vanlig tower ATX kasse) husk også at hvis du skal kjøpe et vanlig/billig hovedkort, så kan disse ofte ikke bruke ECC RAM, og onkly serverhovedkort krever ofte ECC. Endret 8. oktober 2006 av moft Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Så jeg lurte på om det er noe poeng i å bruke ekstra penger på ECC/registrerte minnebrikker. Noen HK krever det (som andre sier her). Til en privat server så er det ikke verd penga nei. HK'ene som støtter dette er ofte relativt dyre samt at ECC ram i seg selv er dyrt. Dette er jo utstyr primært rettet mot bedriftsmarkedet. Jeg ville heller kjøpt kvalitets non-ECC og et bra non ECC hovedkort og ikke minst en skikkelig god PSU (Mist, Tagan el. Seasonic). Her er en Server jeg setter opp for tiden. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 onkly serverhovedkort krever ofte ECC. 7025594[/snapback] Ja, det stemmer nok at skikkelige serverkort ofte krever ECC, mens på entry-level og workstation er det like ofte valgfritt. Intel har jo noen desktop-chipsets som støtter ECC, og alle Athlon64-prosessorene støtter ECC (selv om temmelig få hovedkort til 754, 939 og AM2 gjør det). I tilfeller hvor ECC ikke er påkrevd, må funksjonen aktiveres i BIOS før det har noen effekt. For å sikre stabilitet kan nok ECC være et greit alternativ, siden man da kan kjøpe et rimeligere hovedkort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 For å sikre stabilitet kan nok ECC være et greit alternativ, siden man da kan kjøpe et rimeligere hovedkort. Denne skjønte jeg ikke helt, Hk som støtter ECC er da sjelden rimelige? Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Serveren skal ikke stå hjemme hos meg.. Skal også bygge i rack og ikke med tower. Vet ikke helt om jeg forsto det riktig med ECC minne. ECC "retter" opp feil eller er mere tolerant for feil i minnen? Hvor ofte kan slike feil i minnet oppstå? Hadde tenkt å bruke denne Opteron 165 som kan brukes i 939 HK, som igjen IKKE trenger ECC minne. Noen som sa her at Opteron krever ECC...? Er det feil i minnet som er noen ganger årsaken til f.eks bluescreen? Vil en servern UTEN ECC minne kunne kjøre i flere mnd/år uten stopp? Om nei.. vil da en servern MED ECC minne "tollerer" feilene (rettes de opp??) og fungere fortsatt uten stopp? Takker for svar og forslag! Lenke til kommentar
moft Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 >>Denne skjønte jeg ikke helt, Hk som støtter ECC er da sjelden rimelige? somnoen andre påpeker her, kan man bruke et anstendig workstation hovedkort, da koseter det ikke så mye. alternativet er noe svakere hardware (som æ beskrev) , brukt, til en billig penge. ECC er flott, fordi det er mange som har en krash/softwarefeil "av og til" uten engang å vite at det er RAM'en som fusker litt, bruker selv konsekvent ECC på servere, min workstation, alt utenom mediamaskinen hjemme, og det er flott. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 ECC er flott, fordi det er mange som har en krash/softwarefeil "av og til" uten engang å vite at det er RAM'en som fusker litt, bruker selv konsekvent ECC på servere, min workstation, alt utenom mediamaskinen hjemme, og det er flott. mange? Eh, finnes det noen statistikk på hvor ofte RAM feiler slik at ECC faktisk kommer til nytte? (har en maskin her (hjemme) som har stått på i 2 år og 9 mnd uten å fuske - vanlig desktop type uten ECC, brukt som domeneserver, fil, intranet og postserver) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Hadde tenkt å bruke denne Opteron 165 som kan brukes i 939 HK, som igjen IKKE trenger ECC minne.Noen som sa her at Opteron krever ECC...? Opteron kan benytte ECC, dette styres av hovedkortet du velger. Sjelden ECC på 939 (ofte på 940). Er det feil i minnet som er noen ganger årsaken til f.eks bluescreen? teoretisk ja. Min erfaring er dog at periodiske harware relaterte feil oftest kan relateres til andre ting (les: dårlige strømforsyninger). Vil en servern UTEN ECC minne kunne kjøre i flere mnd/år uten stopp? Om nei.. vil da en servern MED ECC minne "tollerer" feilene (rettes de opp??) og fungere fortsatt uten stopp? Jeg tror ikke ECC gir mye bedre stabilitet enn non-ECC, tror andre ting er viktigere. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 For å sikre stabilitet kan nok ECC være et greit alternativ, siden man da kan kjøpe et rimeligere hovedkort. Denne skjønte jeg ikke helt, Hk som støtter ECC er da sjelden rimelige? 7026055[/snapback] Jeg mente at man som alternativ kunne kjøpe desktop-kort som ikke krever reg, og støtter ECC. Det finnes jo noen ganske alminnelige kort som gjør det, f.eks fra Asus. Men skikkelige server-plattformer er jo ikke akkurat rimelige. ECC er flott, fordi det er mange som har en krash/softwarefeil "av og til" uten engang å vite at det er RAM'en som fusker litt, bruker selv konsekvent ECC på servere, min workstation, alt utenom mediamaskinen hjemme, og det er flott.mange? Eh, finnes det noen statistikk på hvor ofte RAM feiler slik at ECC faktisk kommer til nytte?7026449[/snapback] Singlebit-feil er riktignok regnet for å være sjeldne, men når det er snakk om at data skal bevares i minnet i lang tid er det nok en fordel. Jeg har ikke noen statistikk på dette, men det er vel en grunn til at ECC brukes i systemer hvor det er høy kapasitet og strenge krav til oppetid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg mente at man som alternativ kunne kjøpe desktop-kort som ikke krever reg, og støtter ECC. Det finnes jo noen ganske alminnelige kort som gjør det, f.eks fra Asus. Som for eksempel? Men skikkelige server-plattformer er jo ikke akkurat rimelige. Nei, de er tildels latterlig dyre. Tror vel prisen gjenspeiler forskjeller i kundesegment mer enn den faktiske forskjellen til 'hvermannsens' desktop hk mht. stabilitet og kvalitet. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Jeg mente at man som alternativ kunne kjøpe desktop-kort som ikke krever reg, og støtter ECC. Det finnes jo noen ganske alminnelige kort som gjør det, f.eks fra Asus. Som for eksempel?Etter en kjapp gjennomgang av Asus-kort får jeg inntrykk av at de fleste desktop-kortene til AMD støtter ECC. Alle socket 775-kortene jeg tok med er basert på i975X, men det finnes også ECC-kort basert på eldre chipsets. De nevnte 775-kortene er riktignok ganske dyre, og starter på cirka 2000 kroner. ECC-støtte ser også ut til å være mindre vanlig på Intel-kort. Det billigste jeg fant med ECC-støtte, var et AM2-kort til kr 535 på komplett. ASUS M2N-MX (AM2) Asus A8R32-MVP Deluxe (939) Asus K8N-serien (754) Asus M2N32-SLI Deluxe (AM2) Asus M2N-E (AM2) Asus M2V-TVM (AM2) (koster 535 kr) P5WD2-E Premium (775) P5W DH Deluxe (775) P5W64 WS Professional (775) Endret 8. oktober 2006 av Quintero Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Etter en kjapp gjennomgang av Asus-kort får jeg inntrykk av at de fleste desktop-kortene til AMD støtter ECC. Alle socket 775-kortene jeg tok med er basert på i975X, men det finnes også ECC-kort basert på eldre chipsets. De nevnte 775-kortene er riktignok ganske dyre, og starter på cirka 2000 kroner. ECC-støtte ser også ut til å være mindre vanlig på Intel-kort. Det billigste jeg fant med ECC-støtte, var et AM2-kort til kr 535 på komplett. Ok. (var ikke klar over at såpass mange lavbudskjett kort hadde ECC støtte...) Hadde jo forsåvidt vært interresant med en test av et av disse kortene; En maskin med ECC an annen med non-ECC, ellers dønn like. Så kjørt dem som servere noen måneder hver, med det samme trykket - for så oppsummere om den ene har hatt mer probs. enn den andre... Endret 8. oktober 2006 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) glem denne, tastefeil av meg... Endret 8. oktober 2006 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå