Gå til innhold

hvordan gjøre ei fil kjørbar?

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Jeg har nettopp installert mandrake 9.0, og prøver å komme på nett. Jeg følger http://it.geocities.com/puccio_13/fantoft-linux.html

som skal lede fram til en vpn-forbindelse fra student-byen der jeg bor.

Dette innebærer å lage ei fil "pptp-on" som man skal kjøre. Jeg klarer å sette egenskapene til fila til

-rwxr-xr-x, men det kommer bare "command not found" fra bash, og i konqueror vises den som ei tekstfil. Jeg lagde fila i kedit.

Hva gjør jeg for å få kjørt fila? Det er et bash-skript.

Hilsen Are-Harald.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan enten legge fila i /bin eller lignende (eller kanskje linke til den), eller hvis du er i den mappen fila ligger, kan du kjøre den med "./filnavn".

Men er du sikker på at alt inne i fila er riktig? Det kan hende du får en feilmelding pga feil kommando inne i skriptet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-04 12:14, skrev umbramos:

Du kan enten legge fila i /bin eller lignende (eller kanskje linke til den), eller hvis du er i den mappen fila ligger, kan du kjøre den med "./filnavn".

Men er du sikker på at alt inne i fila er riktig? Det kan hende du får en feilmelding pga feil kommando inne i skriptet.

Hurra! /. virka. Dog fikk jeg en haug med feilmeldinger på kommandoene inne i script-fila. Takk for hjelpa!

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på rettighetene til ei fil så kan de fint være "kjørbar", men dog tilsynelatende ikke kjørende. Som oftest er problemet at fila ikke ligger i path'en. (`echo $PATH`). Og av sikkerhetsmessige grunner er ikke stående katalog ikke i pathen. (./). Derfor må man skrive ./filnavn for å kjøre eksekverbare filer som ligger i stående katalog. (Man kan eventuelt skrive inn hele pathen. Deler av den ellernoe som gjør at shellet faktisk skjønner hvilken fil som skal eksikveres)

-Dante

Lenke til kommentar

Hmm Dante, aoa aoa jeg har nok mye å lære.

Men jeg fikk det til! Feilmeldingene skyldes at jeg lagra fila med teksbrytning på i kedit. Dette skrives fra Mozilla...

:grin: kjempeglis, et hinder tilbakelagt.

Det neste blir å finne ut hvordan jeg får tilgang til NTFS-disken med alle divx-filmene mine :razz:

Hilsen Are-Harald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...