Yamato47 Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Hei hei, Jeg har nettopp installert mandrake 9.0, og prøver å komme på nett. Jeg følger http://it.geocities.com/puccio_13/fantoft-linux.html som skal lede fram til en vpn-forbindelse fra student-byen der jeg bor. Dette innebærer å lage ei fil "pptp-on" som man skal kjøre. Jeg klarer å sette egenskapene til fila til -rwxr-xr-x, men det kommer bare "command not found" fra bash, og i konqueror vises den som ei tekstfil. Jeg lagde fila i kedit. Hva gjør jeg for å få kjørt fila? Det er et bash-skript. Hilsen Are-Harald. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Hakke peiling på linux, men i Unix skriver jeg sh "filnavn". Bare et skudd i mørket. Lenke til kommentar
umbramos Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Du kan enten legge fila i /bin eller lignende (eller kanskje linke til den), eller hvis du er i den mappen fila ligger, kan du kjøre den med "./filnavn". Men er du sikker på at alt inne i fila er riktig? Det kan hende du får en feilmelding pga feil kommando inne i skriptet. Lenke til kommentar
icarus1983 Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Vanligste måten er å bare skrive: chmod a+x <filnavn> for å gjøre den kjørbar... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Sjekk også at alle kommandoene du har skrevet inn i scriptet er riktige, og ligger i samme katalog eller i en av katalogene som er lista opp i PATH variabelen. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Tipper problemet er at du ikke brukte ./ foran filnavnet når du prøvde å kjøre den. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 4. november 2002 Forfatter Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-04 12:14, skrev umbramos:Du kan enten legge fila i /bin eller lignende (eller kanskje linke til den), eller hvis du er i den mappen fila ligger, kan du kjøre den med "./filnavn".Men er du sikker på at alt inne i fila er riktig? Det kan hende du får en feilmelding pga feil kommando inne i skriptet. Hurra! /. virka. Dog fikk jeg en haug med feilmeldinger på kommandoene inne i script-fila. Takk for hjelpa! mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Hvis du ser på rettighetene til ei fil så kan de fint være "kjørbar", men dog tilsynelatende ikke kjørende. Som oftest er problemet at fila ikke ligger i path'en. (`echo $PATH`). Og av sikkerhetsmessige grunner er ikke stående katalog ikke i pathen. (./). Derfor må man skrive ./filnavn for å kjøre eksekverbare filer som ligger i stående katalog. (Man kan eventuelt skrive inn hele pathen. Deler av den ellernoe som gjør at shellet faktisk skjønner hvilken fil som skal eksikveres) -Dante Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 4. november 2002 Forfatter Del Skrevet 4. november 2002 Hmm Dante, aoa aoa jeg har nok mye å lære. Men jeg fikk det til! Feilmeldingene skyldes at jeg lagra fila med teksbrytning på i kedit. Dette skrives fra Mozilla... kjempeglis, et hinder tilbakelagt. Det neste blir å finne ut hvordan jeg får tilgang til NTFS-disken med alle divx-filmene mine :razz: Hilsen Are-Harald. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå