Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

maskin restarter - ingen blåskjerm

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har store problemer med min maskin som restarter med jevne mellomrom. Ingen blåskjerm eller krasj, men det er som om jeg har trykka på reset-knappen. Får opp en melding når maskinen starter igjen (men ikke alltid) om at en alvorlig systemfeil har funnet sted.

Noen som har noen ide om hva dette kan være? CPU? minne? HK? PSU?

Eller noen som har noen ide om hva jeg kan *gjøre* for å finne ut hva som er gæli?

Kjører den sjelden særlig hardt, og tror jeg har adekvat kjøling(?) så jeg tror ikke det er et temperaturspørsmål. Jeg bruker speedfan til å følge temperatur og viftehastighet. Eneste jeg ikke kjenner tempen på er GPUen, som har passiv kjølig.

Oppsettet er som følger:cpu:

AMD Athlon64 3200+, S939, Bulk, BW

kjøler:

Asetek VC Micro High-End For S754/S939

minne:

Kingston DDR400, 2x1024 MB, CAS 3

case:

shg Case AI-01, Black, 350 Watt

trådløskort:

Asus WL-138g, PCI Adapter for desktop

hd:

Maxtor DM10 250GB, 7200RPM, 16MB SATA300

gpu:

Asus EN6600SILENCER/TD/128 Geforce 6600

kabinettvifte:

NorthQ NQ3702 Silent Breeze, 120mm

hovedkort:

MSI K8N-NEO4-F, nForce4, S939 (MSI Part No: MS-7125-060)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg mistenker at harddisken din kan ha noe med dette. Eller det kan være at Windows hadde hatt godt av en formatéring.

God helg.

Hilsen,

efikkan.

7023497[/snapback]

Hvorfor tror du det er harddisken? (problemer med S-ATA?)

Synes det er rart det ikke blir blåskjerm!

:hmm:

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg mistenker at harddisken din kan ha noe med dette. Eller det kan være at Windows hadde hatt godt av en formatéring.

God helg.

Hilsen,

efikkan.

7023497[/snapback]

Hvorfor tror du det er harddisken? (problemer med S-ATA?)

Synes det er rart det ikke blir blåskjerm!

:hmm:

7023785[/snapback]

Det ligner på symptomer jeg har sett tidligere, der det gjerne kan være skadede filer på disken. Og intrykket ble ikke bedre da jeg så hvilken disk du har, jeg vet at en del har hatt trøbbel med de diskene fra Maxtor.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

...kan prøve å ta ut harddisken og erstatte med en annen hvis du tror det vil hjelpe! Men jeg har aldri opplevd korrupte filer e.l.!

Jeg tenker at det kan være hardware, for jeg ville tro at softwareproblemer som regel ville gi blåskjerm...?

Lenke til kommentar

Formatering er tåpenes løsning på alt.

Slå av automatisk restart ved systemfeil.

[win]-[pause] -> Advanced -> Startup and Recovery: Under System Failure, sørg for at "Automatic Restart" er av.

Trykk OK og restart maskinen. Neste gang skal det forhåpentligvis komme opp en blåskjerm med masse informasjon. Skriv den ned med penn og papir, også søker du i google etter stoppkoden, og hvis du er heldig så kommer det opp hvordan du skal løse problemet, _uten_ å formatere.

Lenke til kommentar
Slå av automatisk restart ved systemfeil.

[win]-[pause] -> Advanced -> Startup and Recovery: Under System Failure, sørg for at "Automatic Restart" er av.

Hei alle, takk for gode tips!

Jeg har faktisk skrudd av automatisk restart slik du anbefaler for lenge siden. Men jeg får **aldri** blåskjerm!! :( Bare svart skjerm og restart, som om maskina blir resatt. Kan det være hovedkortet? Ville håpe/tro at alle andre hardware-relaterte problemer (skjermkort, minne, wlankort, HD etc) ville gi blåskjerm, men slik er det kanskje ikke. :hmm:

Jeg skal prøve memtest, har lastet det ned allerede...

Lenke til kommentar

Hei,

memtest rapporterer noen feil! Vet ikke om jeg skal være glad eller lei for det. Jeg har 2x1 gig minne, skal prøve å ta ut en brikke og se om jeg kan isolere feilen.

Kan det være bios-innstillinger?? Jeg har ikke gjort noe spesielt med oppsettet i bios, har valgt 'optimized defaults' så vidt jeg kan huske. Noen innstillinger jeg kan gjøre for å få minnet mer stabilt?

Lenke til kommentar
kjør dette testenprogrammet på disken så sjekker du den ut.  PowerMax 4.23

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/m...FQuantum+Family

7036814[/snapback]

Det skal jeg prøve, takk!

Forresten, disken lager noen merkelige lyder fra tid til annen - en kontinuerlig skrapelyd som varer i 10 sek. eller så, og så opphører det. Ellers synes den å fungere helt greit, så jeg har aldri mistenkt at feilen kunne ligge her.

Rapporterer ikke også speedfan noen data om harddisken?

Lenke til kommentar
Hei,

memtest rapporterer noen feil! Vet ikke om jeg skal være glad eller lei for det. Jeg har 2x1 gig minne, skal prøve å ta ut en brikke og se om jeg kan isolere feilen.

Kan det være bios-innstillinger?? Jeg har ikke gjort noe spesielt med oppsettet i bios, har valgt 'optimized defaults' så vidt jeg kan huske. Noen innstillinger jeg kan gjøre for å få minnet mer stabilt?

7036655[/snapback]

Da har du sannsynligvis funnet problemet. Du har vel endel minne innstillinger i bios du kan sjekke ja, kanskje bios har satt litt for stramme timings på "optimized".

Lenke til kommentar
Hei,

Da har du sannsynligvis funnet problemet. Du har vel endel minne innstillinger i bios du kan sjekke ja, kanskje bios har satt litt for stramme timings på "optimized".

7038159[/snapback]

Jeg har nå funnet ut at en av minnebrikkene gir feil med memtest86, mens en kjører feilfritt. Har tatt ut 1x1gig minne og sitter igjen med 1x1gig som forhåpentligvis fungerer, og skal se om problemet gjentar seg.

PowerMax 4.23 forteller meg at harddisken skal være i orden, så da får jeg tro at jeg er litt nærmere en løsning på problemet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...