egd1 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Har 5 disker på Asus P5B DeLuxe WiFi AP. Alle 5 er i oppstartsskjermen og i Bios men IKKE i WIN XP! Har prøvd å bytte bokstav drivene, men finner den ikke. What to do...? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hei! Har du formatért diskene? God helg. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Hei! Har du formatért diskene? God helg. Hilsen, efikkan. 7023175[/snapback] Det ere en disk med innhold på. Ser den heller ikke i diskbehandlinga.. Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Høyreklikk min datamaskin-->behandle--->lagringsplass-->Diskbehandling... ligger de der? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hvor mange av diskene er SATA og hvor mange er PATA(IDE)? Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Høyreklikk min datamaskin-->behandle--->lagringsplass-->Diskbehandling...ligger de der? 7023347[/snapback] Nei den er ikke der, og til det andre svaret, alle 5 er S-ATA. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Du har vel mer enn 5 disker hvis du har Windows som fungerer? Og er det kanskje nødvendig med noe drivere til kontroller/e for at Windows skal se dem? Er alle kontrollere under Enhetsbehandling installert? Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Du har vel mer enn 5 disker hvis du har Windows som fungerer?Og er det kanskje nødvendig med noe drivere til kontroller/e for at Windows skal se dem? Er alle kontrollere under Enhetsbehandling installert? 7023780[/snapback] "Du har vel mer enn 5 disker hvis du har Windows som fungerer?" Den fatta jeg ikke... Alle kontrollere er i orden og det er siste Bios på HK. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det var bare det at du skriver at du har 5 disker men du finner dem ikke. Men hvis du har Windows , så har du mer enn 5 disker totalt. det var bare det. Er det nytt system? Har du prøvd å kople en disk om gangen eller? mener du at du har alle instillinger riktig i Bios ? Og du skriver at du prøvde å bytte bokstaver drivene! Hvor i såfall fikk du det til, dvs å forandre bokstaver? Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Det var bare det at du skriver at du har 5 disker men du finner dem ikke.Men hvis du har Windows , så har du mer enn 5 disker totalt. det var bare det. Er det nytt system? Har du prøvd å kople en disk om gangen eller? mener du at du har alle instillinger riktig i Bios ? Og du skriver at du prøvde å bytte bokstaver drivene! Hvor i såfall fikk du det til, dvs å forandre bokstaver? 7023902[/snapback] Ja, var vel litt dårlig formulert av meg i 1. meld... Finner 4 disker men ikke den 5,... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Ja det kan være div. årsaker til det. men jeg skal laste ned manualen til kortet ditt og se litt på det, så hvis du har ikke funnet løsningen i mellomtiden eller at noen med samme problem kommer med forslag, så kanskje vi kommer med noe, som du overser ? det kan være en liten detalj men som du kommer ikke på nå ? Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Ja det kan være div. årsaker til det. men jeg skal laste ned manualen til kortet ditt og se litt på det, så hvis du har ikke funnet løsningen i mellomtiden eller at noen med samme problem kommer med forslag, så kanskje vi kommer med noe, som du overser ? det kan være en liten detalj men som du kommer ikke på nå ? 7023958[/snapback] Takker! Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Hvis det er ikke funnet noe løsning enda!!! Har du konfigurert systemet ditt for SATA as ACHI i Bios , eller som IDE og om du har installert Intel® Matrix Storage Manager drivere? For at problemet ditt er vel generelt når det gjelder disk nr:5 på kontrolleren og ikke at en spesifikk disk kommer ikke fram i Windows, ikke sant? Det kan væra andre løsninger eller feil her, men jeg anbefaler at du stiller Sata as ACHI i Bios og installer drivere fra Intel Matrix som gjelder for - Intel® 82801HR/HH/HO SATA AHCI Controller, under installasjon av Windows. Etter installasjon av Windows, installere du chipset drivere dine, osv. WinXpSP2 er å foretrekke. Deretter kopler du på diskene. Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Hvis det er ikke funnet noe løsning enda! Har du konfigurert systemet ditt for SATA as ACHI i Bios , eller som IDE og om du har installert Intel® Matrix Storage Manager drivere? For at problemet ditt er vel generelt når det gjelder disk nr:5 på kontrolleren og ikke at en spesifikk disk kommer ikke fram i Windows, ikke sant? Det kan væra andre løsninger eller feil her, men jeg anbefaler at du stiller Sata as ACHI i Bios og installer drivere fra Intel Matrix som gjelder for - Intel® 82801HR/HH/HO SATA AHCI Controller, under installasjon av Windows. Etter installasjon av Windows, installere du chipset drivere dine, osv. WinXpSP2 er å foretrekke. Deretter kopler du på diskene. 7026187[/snapback] Har den som IDE ja.. Får reboote og forandre det da... Takker så lenge... EDIT: Har disse 2 valgene i BIOS: Linje 1: S-ATA config: Disabled, Compatiel og Enhanced Linje 2: Config S-ATA as: AHCI, RAID og IDE. Husker ikke nå hvilken jeg testet, men tror det var Compatibel + AHCI, da måtte jeg resette BIOS for å komme inn på PC'en igjen... Endret 8. oktober 2006 av egd1 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Hvis det er ikke funnet noe løsning enda! Har du konfigurert systemet ditt for SATA as ACHI i Bios , eller som IDE og om du har installert Intel® Matrix Storage Manager drivere? For at problemet ditt er vel generelt når det gjelder disk nr:5 på kontrolleren og ikke at en spesifikk disk kommer ikke fram i Windows, ikke sant? Det kan væra andre løsninger eller feil her, men jeg anbefaler at du stiller Sata as ACHI i Bios og installer drivere fra Intel Matrix som gjelder for - Intel® 82801HR/HH/HO SATA AHCI Controller, under installasjon av Windows. Etter installasjon av Windows, installere du chipset drivere dine, osv. WinXpSP2 er å foretrekke. Deretter kopler du på diskene. 7026187[/snapback] Har den som IDE ja.. Får reboote og forandre det da... Takker så lenge... EDIT: Har disse 2 valgene i BIOS: Linje 1: S-ATA config: Disabled, Compatiel og Enhanced Linje 2: Config S-ATA as: AHCI, RAID og IDE. Husker ikke nå hvilken jeg testet, men tror det var Compatibel + AHCI, da måtte jeg resette BIOS for å komme inn på PC'en igjen... 7027253[/snapback] Jeg tror ikke du kan forandre til ACHI uten videre. Som jeg har skrevet det betyr at du forandre linje 2 til ACHI og installerer Drivere til Intel Matrix Storage som gjelder for Sata Achi under installasjon av Windows, dvs at du bruker F6 tast. Det vil si at du må ha drivere til Sata achi i floppy. Informasjon om hvordan o ellers se på linkene til Intel. Jeg mente da å installere Windows på nytt. (jeg var uklar der) De drivere må være installert under og ikke etter. De drivere er ikke de samme som de chipset drivere dine. Du kan se litt her:Intel Intel matrix. Her er viktig å lese. Du kan få problemer med NTLDR, hvis du skifter mode slik du gjørde. her for å finne hvilken chipset du har og gå etter det. Her er side til chipset din hvis alt er riktig. Intel P965 og til chipset drivere. Det kan bli litt arbeid å finne ut av det. På bruks manualen refereres til at S1/S2/S5/S6 kan brukes til booting og S3/S4 til lagring. Det var litt rart men dog litt relevant til det med , Hva må til for at kontrolleren og Windows kan samarbeide i alle kanaler (hvis det er der problemet ligger) Det er mange detaljer her som må undersøkes. Så systematisere hvordan du går fram. Derfor mener da at å prøve å installere Windows i ACHI mode vil gi kanskje svar. Det er nytt det du har så det er ikke mange som kan dele erfaringer vedrørende dette vell? En liten detalj her: To enable AHCI mode: Enter the BIOS Select Advanced Select Drive Configuration Disable Intel® RAID Technology Enable SATA AHCI mode Save changes and exit the BIOS configuration NOTE: If you are using a SATA hard drive, the best choice is to set your BIOS to RAID mode and install the operating system using the F6 installation procedure; RAID mode allows your system to be "RAID Ready" and also enables AHCI. This mode provides the greatest overall flexibility and upgradeability. Det betyr at du kan installere Windows på kun en disk som du kan sette opp i Raid etterpå feks. Men du trenger ikke det du nå. Endret 8. oktober 2006 av wiberos Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Hvis det er ikke funnet noe løsning enda! Har du konfigurert systemet ditt for SATA as ACHI i Bios , eller som IDE og om du har installert Intel® Matrix Storage Manager drivere? For at problemet ditt er vel generelt når det gjelder disk nr:5 på kontrolleren og ikke at en spesifikk disk kommer ikke fram i Windows, ikke sant? Det kan væra andre løsninger eller feil her, men jeg anbefaler at du stiller Sata as ACHI i Bios og installer drivere fra Intel Matrix som gjelder for - Intel® 82801HR/HH/HO SATA AHCI Controller, under installasjon av Windows. Etter installasjon av Windows, installere du chipset drivere dine, osv. WinXpSP2 er å foretrekke. Deretter kopler du på diskene. 7026187[/snapback] Har den som IDE ja.. Får reboote og forandre det da... Takker så lenge... EDIT: Har disse 2 valgene i BIOS: Linje 1: S-ATA config: Disabled, Compatiel og Enhanced Linje 2: Config S-ATA as: AHCI, RAID og IDE. Husker ikke nå hvilken jeg testet, men tror det var Compatibel + AHCI, da måtte jeg resette BIOS for å komme inn på PC'en igjen... 7027253[/snapback] Jeg tror ikke du kan forandre til ACHI uten videre. Som jeg har skrevet det betyr at du forandre linje 2 til ACHI og installerer Drivere til Intel Matrix Storage som gjelder for Sata Achi under installasjon av Windows, dvs at du bruker F6 tast. Det vil si at du må ha drivere til Sata achi i floppy. Informasjon om hvordan o ellers se på linkene til Intel. Jeg mente da å installere Windows på nytt. (jeg var uklar der) De drivere må være installert under og ikke etter. De drivere er ikke de samme som de chipset drivere dine. Du kan se litt her:Intel Intel matrix. Her er viktig å lese. Du kan få problemer med NTLDR, hvis du skifter mode slik du gjørde. her for å finne hvilken chipset du har og gå etter det. Her er side til chipset din hvis alt er riktig. Intel P965 og til chipset drivere. Det kan bli litt arbeid å finne ut av det. På bruks manualen refereres til at S1/S2/S5/S6 kan brukes til booting og S3/S4 til lagring. Det var litt rart men dog litt relevant til det med , Hva må til for at kontrolleren og Windows kan samarbeide i alle kanaler (hvis det er der problemet ligger) Det er mange detaljer her som må undersøkes. Så systematisere hvordan du går fram. Derfor mener da at å prøve å installere Windows i ACHI mode vil gi kanskje svar. Det er nytt det du har så det er ikke mange som kan dele erfaringer vedrørende dette vell? En liten detalj her: To enable AHCI mode: Enter the BIOS Select Advanced Select Drive Configuration Disable Intel® RAID Technology Enable SATA AHCI mode Save changes and exit the BIOS configuration NOTE: If you are using a SATA hard drive, the best choice is to set your BIOS to RAID mode and install the operating system using the F6 installation procedure; RAID mode allows your system to be "RAID Ready" and also enables AHCI. This mode provides the greatest overall flexibility and upgradeability. Det betyr at du kan installere Windows på kun en disk som du kan sette opp i Raid etterpå feks. Men du trenger ikke det du nå. 7029326[/snapback] Jeg har ikke floppy... Og dette var mye arbeid. Kan ikke være riktig at man må gjøre så mye vel...? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Nei, man burde ikke gjøre så mye og det er ikke sikkert at det er der problemet er. Men jeg leste litt rund det med Sata Achi og den Host Buss kontroll manager som er på chipset, og har mistanke om det med antall kanalene på kontrolleren , osv, osv. Men som sagt det kan være andre tiltak ågså men det er så litte å hente hos Asus. Hva sier leverandøren av kortet? Har de noe løsning på det ? Er det andre ute der å dele erfaringer med. Men et ting som jeg lurer på enda da. Klarer Windows å finne den disken som du har problemer med? Eller det er det som er problemet, dvs over 4 disker på kontrolleren blir ikke detektert ? Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Nei, man burde ikke gjøre så mye og det er ikke sikkert at det er der problemet er. Men jeg leste litt rund det med Sata Achi og den Host Buss kontroll manager som er på chipset, og har mistanke om det med antall kanalene på kontrolleren , osv, osv. Men som sagt det kan være andre tiltak ågså men det er så litte å hente hos Asus. Hva sier leverandøren av kortet? Har de noe løsning på det ? Er det andre ute der å dele erfaringer med. Men et ting som jeg lurer på enda da. Klarer Windows å finne den disken som du har problemer med? Eller det er det som er problemet, dvs over 4 disker på kontrolleren blir ikke detektert ? 7029649[/snapback] Jeg ser alle 5 diskene under boot og de er i Bios, men ikke i XP/MCE. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Kan du beskriver hva og hvor du har tilkoplet enhetene på Kortet ditt? Alt sammen, og hva finner du under Diskbehandling? Jeg er usikker om hva du har. Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Kan du beskriver hva og hvor du har tilkoplet enhetene på Kortet ditt?Alt sammen, og hva finner du under Diskbehandling? Jeg er usikker om hva du har. 7030039[/snapback] Jeg har prøvd 5. disk i alle ledige hull på HK... Har 2 stk. WD 400 RE 2 og en WD 400 SE + 2 stk Maxtor. Den ene Maxtordisken som mangler. Får ringe PSData i morgen og høre hva de sier der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå